actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2015, 13:40
Djordy H*ysmans Djordy H*ysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Dessel
Posts: 25
Werkloosheidscijfer daalt fors

In september hebben 402.950 volledig werklozen een uitkering ontvangen. Dat zijn er 61.148 minder dan in september 2014, een daling met maar liefst 13,2 procent.

De recentste cijfers van de Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling (RVA) bevestigen de trend van een dalende werkloosheid. Voor de laatste 3 maanden bedraagt de gemiddelde daling 10,7 procent, de sterkste daling in een jaar.

De RVA herhaalt wel dat de cijfers beïnvloed worden door de strengere regels rond de inschakelingsuitkering die sinds januari van kracht zijn en waardoor er elke maand werkzoekenden bijkomen die hun inschakelingsuitkering verliezen. Met september erbij hebben dit jaar 26.840 mensen die uitkering verloren. Het gaat om een voorlopige schatting. Een deel van die mensen verliest die uitkering trouwens niet zozeer omdat hun recht erop is verstreken maar omdat ze werk hebben gevonden.

Werkloosheid stijgt ook

De daling in de werkloosheid is sterker bij vrouwen (-15 procent) dan bij mannen (-11,5 procent) en het meest uitgesproken bij jongeren onder de 25 jaar (-22,3 procent). Opvallend: de werkloosheid stijgt bij de leeftijdsklasse van 59-65 jaar met 23,3 procent. Die stijging laat zich grotendeels verklaren door het optrekken van 58 naar 60 jaar van de leeftijdsgrens waarop een vrijstelling van inschrijving als werkzoekende kan worden bekomen in 2013 en, in mindere mate, ook door de nieuwe beperkingen die werden aangebracht aan de mogelijkheid om die vrijstelling aan te vragen vanaf 1 januari 2015.

In september 2015 daalt het aantal volledig werklozen op jaarbasis in de drie gewesten. De daling bedraagt 17 procent in het Waals Gewest en 14,3 procent in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 8,4% in het Vlaams Gewest. In september 2015 zijn er in het Vlaams Gewest 165.602 volledig werklozen, in het Waals Gewest 167.787 en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 69.561.

Eigen mening. Het is goed dat de werkloosheid daalt. Dit duid erop dat de Belgische economie zich aan het herstellen is. Maar we moeten deze daling spijtig genoeg ook met een korrel zout nemen. Er zijn mensen bij wier uitkering is stopgezet door de strengere procedures. Ik persoonlijk vind het raar dat mensen na drie jaar nog geen werk hebben gevonden. Als je echt wil werken is er ergens wel een job die je aanspreekt. Wat ik wel verrassend vind is dat de werkloosheid bij de 55+ juist stijgt. Kan dit te maken hebben met de sluiting van Ford Genk een jaar geleden. Het is te hopen dat ook deze mensen terug werk zullen vinden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151023_01934995
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2015, 13:48
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Werkloosheidscijfer daalt fors.

De mening van Djordy kan ik begrijpen, maar ik vind dat we het niet meteen te rooskleurig moeten bekijken. Het werkloosheidscijfer daalt voor diegenen die een uitkering krijgen. Daar wringt bij mij al het schoentje. Er zijn veel mensen die gewoonweg geen uitkering meer krijgen, de wachtvergoeding is afgeschaft ... . Zo kom je al snel aan deze daling.
Net zoals Djordy al aanhaalde, lijkt het mij ook vreemd dat iemand na drie jaar nog steeds geen job gevonden heeft. Er zal wel ergens een job vrijkomen waarin je geïnteresseerd bent. Ik kan mij wel voorstellen dat het niet makkelijk is om aan werk te geraken, maar ik vind wel dat je moet kunnen voorleggen dat je er moeite voor gedaan hebt. Meer doen dan je uiterste best is eveneens onmogelijk. Misschien kunnen deze mensen er dan beter voor kiezen om ondertussen een bijkomende opleiding te volgen. Je kan je tijd beter nuttig besteden dan het gewoon te laten vergaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.