actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2008, 14:17
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Test-Aankoop hekelt ‘onduidelijke vleesmengelingen’

Test-Aankoop hekelt ‘onduidelijke vleesmengelingen’

De meeste pita’s bevatten een mengeling van verschillende vleessoorten, al is voor de klant bijna nooit duidelijk wélk vlees precies. De kwaliteit is vaak teleurstellend: te vet en te pezig vlees. Dat blijkt uit een onderzoek door Test- Aankoop in veertig pitazaken.


Weinigen onder ons weten precies wat ze eten als ze pita, dürüm, shoarma of döner kebab - allemaal benamingen voor quasi hetzelfde - besteld hebben. Het oorspronkelijke Turkse gerecht werd bereid met enkel lamsvlees, maar dat is in de pitazaken in ons land meestal niet meer het geval.

Geen correcte info
De meeste handelaars afficheren niet duidelijk welk vlees ze gebruiken en ze geven er geen correcte informatie over. ”In maar acht op de veertig zaken die we bezochten, werd duidelijk gemaakt om welk vlees of - meestal - welke vleesmengeling het ging”, zegt Nico De Bie van Test-Aankoop.

Bij de labo-analyse stelde Test- Aankoop vast dat in negen op de tien gevallen kip en kalkoen gemengd worden. Vaak komt daar rund bij, soms ook varken of schaap. In een paar gevallen is het puur varkensvlees.

Wél hygiënisch
”Dat vonden we straf. Daarom zijn we teruggegaan naar de pitazaken en hebben we hen op de man af gevraagd welk vlees ze voorschotelen. De helft gaf foutieve informatie, een kwart onvolledige. Een paar Arabische zaken ontkenden dat ze varkensvlees gebruikten - dat is onrein voor moslims - ook al zat dat er wel degelijk in.”

Voorts blijkt de kwaliteit van het vlees vaak matig te zijn: te vet en te pezig. Met groenten zijn de meeste pitazaken nogal zuinig. Met andere woorden, een gezonde hap is het niet. Het goede nieuws is dat de hygiënische kwaliteit behoorlijk is: het risico dat u ziek wordt van een pita is nagenoeg onbestaande.

27/12/2008 GVA
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2008, 18:23
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Ik heb het bericht vanmiddag ook in de krant gelezen. Mij verwondert het niet. Mijn vader is namelijk beenhouwer en heeft me al dikwijls gezegd dat hetgeen de pitazaken verkopen niet het echte vlees is wat ze op hun menukaarten vermelden. De doorsnee consument smaakt dan ook het verschil niet tussen bijvoorbeeld kalkoen en kip. Dus daar kunnen de pitazaken wel degelijk flink van profiteren. Het is wel zo, ik vind ook als je op je menu zet dat het schapenvlees is dat je verkoopt, dat je het dan ook daadwerkelijk moet serveren. Maar dan denk ik ook .. in onze Belgische restaurants wordt ook niet altijd geserveerd wat er oorspronkelijk op het menu staat. En het feit dat het vlees niet echt gezond is kan je eigenlijk al raden. Maar een pita eet je dan ook niet elke dag, dat is net zo met friet bijvoorbeeld. Eentje per week kan niet zo’n kwaad, eet je het elke dag dan is het niet meer zo gezond.

Maar af en toe een kebabje of een pitake kan toch smaken ..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.