actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2014, 19:55
Tim.v*ngils Tim.v*ngils is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Ravels
Posts: 20
ACV over meer leger op straat: "Militairen zijn geen klusjesmannen"

De christelijke vakbond ACV Openbare Diensten is geen fan van de piste om militairen meer in te zetten op straat, bijvoorbeeld voor bewakingsopdrachten. "Militairen zijn geen klusjesmannen", hekelt de bond vandaag. In de krant kon de onafhankelijke legervakbond ACMP zich wel in zo'n opdrachten vinden.
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) pleit ervoor om militairen in te schakelen om bepaalde belangrijke plaatsen mee te bewaken. "Onze Belgische soldaten bewaakten de voorbije jaren in Afghanistan wel de luchthaven van Kaboel, maar hier zou dat niet kunnen? ", luidt het in Het Nieuwsblad.

Concreet zijn de plannen niet, maar Jambon hield wel al informeel overleg met de minister van Defensie, partijgenoot Steven Vandeput. Bedoeling is om na te gaan of defensie geen taken kan overnemen van de politie, die nu vaak belast is met opdrachten die niet meteen tot de kerntaken behoren. Minister Vandeput kan zich vinden in zo'n samenwerking, maar wil kijken wat doenbaar is binnen het budget, aldus de woordvoerder.

"Niet opgeleid"
Maar volgens ACV Openbare Diensten hebben soldaten een specifieke taak en opdracht te vervullen. "Ze zijn niet opgeleid om bewakingsopdrachten of andere taken over te nemen. Bovendien heeft een militair geen enkele politionele bevoegdheid." Ook haalt de bond de krimpende defensiebudgetten, te hoge werkdruk en personeelstekort aan.

Yves Huwart van de onafhankelijke legervakbond ACMP reageert in de krant wel positief. "Indien de politie onvoldoende middelen heeft, waarom niet? Zo kunnen we de samenleving ook tonen dat we maatschappelijk nuttig zijn."

Mijn mening: Ik snap de gedachtegang van de mensen van het ACV wel. Militairen hun taak is niet op op straat rond te lopen en klusjes op te knappen. Ze hebben een bepaalde taak in het leger, dat dient om ons land te 'beschermen'. Ik snap minister Jambon ook. Hij wil de militairen inzetten voor bewakingsopdrachten, wat altijd van pas kan komen. De politie zou het ook kunnen doen, maar ik denk persoonlijk dat militairen meer gezag krijgen van mensen dan de politie in deze tijd. Het lijkt mij dus een best moeilijke keuze om militairen te gaan gebruiken of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.