actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2011, 10:58
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
24 urenstaking in UZ Gent

24 urenstaking in UZ Gent
- Demorgen.be
- 18/05/2011

Het Universitair Ziekenhuis van Gent draait vandaag op zondagdienst. Die aangekondigde 24 urenstaking komt er na aanhoudende personeelstekorten. In het operatiekwartier worden enkel dringende ingrepen gedaan en het dagchirurgisch centrum is gesloten. De polyklinieken draaien op halve kracht. Afdelingen zoals radio en chemo, draaien wel normaal. "Alle dienstverlening is verzekerd", zegt algemeen directeur Jef Peeters. "Zo'n 1.188 personeelsleden werken, dat is iets minder dan het dubbele van een normale werkdag, een kleine honderd mensen werd opgevorderd." De staking loopt om middernacht af.

"De afspraken uit een protocol van eind februari worden te traag uitgevoerd", aldus Yves Derycke (ACOD) namens het vakbondsfront (ACOD/VSOA/ACV). "Bovendien wordt het sociaal overleg onvoldoende gerespecteerd en wordt er essentiële informatie achtergehouden."

Algemeen directeur Jef Peeters heeft vandaag gezegd dat hij de vakbonden beter zal informeren. Het UZ benadrukt dat van de 88 vacante betrekkingen er al 45 ingevuld zijn, maar dat het moeilijk is om verpleegkundigen te vinden. "Daarnaast namen we bewarende maatregelen, vijf bedden in de pediatrie zijn gesloten en soms vier op hartchirurgie." Daarnaast is het UZ van plan om leidinggevenden beter te ondersteunen.

Door een misverstand in de aanmaak van toegangsbewijzen moesten werkwilligen en opgevorderde personeelsleden van het Gentse UZ vanochtend wel tot een uur aanschuiven om op het terrein te geraken. (belga/adb)

Mijn mening:
Ik kan begrijp de frustratie van de dokters en het verpleegkundig personeel. Personeelstekorten betekenen meer overuren voor hen. En in deze stiel lijkt me dat geen slim idee, want zo komen door vermoeidheid meer menselijke fouten voor. Zoals wat er laatst in Frankrijk gebeurd, dit was door de onkunde van een stagiaire en dus natuurlijk in een andere context, maar ik kan me wel voorstellen dat dit soort fouten zich dan kunnen voordoen. Een simpele kamer- of persoonsverwisseling, een foute cijfers aflezen, etc. kunnen grote gevolgen hebben.
Anderzijds mag dit niet te vaak voorkomen, want dit kan de dagelijkse routine van het ziekenhuis in de war gooien. Wat natuurlijk ook geen goed gegeven is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2011, 11:32
Marijke.Van.Sprengel Marijke.Van.Sprengel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Tielen
Posts: 68
Begrijpelijjk

Zoals er eerder al gezegd is, is het begrijpelijk dat het personeel staakt. De menselijke fouten zullen in het systeem sluipen als de vermoeidheid van het personeel stijgt.
Wat ik niet zo goed vind is dat het personeel door te staken de zorg van de patienten niet optimaal kan garanderen. In deze stiel is het namelijk zo dat er veel van hen afhangt.
Men moet gewoon een andere manier vinden om hun eisen duidelijk te maken en af te dwingen. Zoals met een petitie of onderhandelingen met het bestuur en de vakbond.
Men grijpt gewoon veel te snel naar ztakingen als men iets wil en dit geld voor alle bedrijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.