actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2012, 16:18
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Afghaans meisje (14) onthoofd omdat ze niet wou trouwen

Een 14-jarig meisje is vorige week in Afghanistan onthoofd omdat ze een huwelijksaanzoek weigerde. Gastina werd door twee broers aangevallen toen ze op weg was om drinkwater te halen in de provincie Kunduz.
Een woordvoerder van de politie in Kunduz vertelde The Daily Beast dat het meisje geen enkele kans had. "Ze lieten haar niet eens om hulp roepen." Volgens Nadiya Guyah, verantwoordelijk voor vrouwenzaken in de provincie, werd Gastina op gruwelijke wijze onthoofd. Twee broers zijn opgepakt na de moord, die vorige week plaatsvond. Een van de twee had Gastina meerdere malen ten huwelijk gevraagd, maar ze weigerde. De broers en hun familie bedreigden de familie van de 14-jarige Gastina al langer, omdat ze een weigering niet zouden accepteren.

De twee wachtten Gastina op terwijl ze drinkwater ging halen bij een bron op ongeveer 500 meter van haar huis. Met een jachtmes sneden ze haar keel door tot op het bot. De broers vluchtten daarna na hun huis, kleedden zich om en probeerden te vluchten, maar werden opgepakt. Volgens de politie leken de twee 'angstig en nerveus' bij hun aanhouding. De bebloede kleren en het moordwapen werden later gevonden. Over een aanklacht is nog niets bekend.

Familie-eer
Geweld tegen meisjes en vrouwen in Afghanistan komt vaker voor. In het oosten van het land zijn gevallen bekend van tienermeisjes die zijn verminkt, of die zijn aangevallen met bijlen, omdat ze op de een of andere manier de familie-eer hebben geschonden. Ook zijn er meer zelfmoordpogingen onder vrouwen die een huwelijk in gedwongen worden.

Volgens Nadiyah Guyah is de moord een voorbeeld in een groeiend aantal gewelduitbarstingen in de provincie. In de afgelopen acht maanden zijn er volgens haar al elf vergelijkbare incidenten geweest, tegenover zes in heel vorig jaar. "Het is een cultureel probleem in onze maatschappij. We willen graag dat voor dit soort vergrijpen de doodstraf wordt ingevoerd." Maar vaak genoeg komen de daders weg met een lichte of zelfs geen straf.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...u-trouwen.dhtml

Commentaar: Dit soort wantoestanden zijn onbegrijpelijk en onacceptabel in onze hedendaagse maatschappij. Het ergste aspect van dit voorval is dat dit soort gruwelijkheden niet uitzonderlijk zijn in Afghanistan en dergelijke landen. Het gaat hier namelijk om een cultureel probleem in de maatschappij vermeldt men in het artikel. Ik vind dat men een absolute nultolerantie moet invoeren tegen zulke criminelen. We leven niet meer in de middeleeuwen, mensen hebben het recht om hun eigen partner te kiezen en als dit niet overeenstemt met jouw cultuur of godsdienst, denk dan maar eens goed na over jouw persoonlijke achtergrond en die van je omgeving. Een gepaste straf zou zijn dat deze twee low-lifes zelf onthoofd worden als men toch zo gesteld is op dat oog om oog, tand om tand principe in hun cultuur. Geen medelijden.

Laatst aangepast door v*ncent.peeters : 3rd December 2012 om 16:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2012, 17:10
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik vind het niet kunnen dat ze dit een "cultureel probleem" noemen. Dit is pure gruwel en wat heeft dit nog met cultuur te maken? Dit is vooral uit egoïsme van de familieleden, want zij willen dat hun kind met een welgestelde man trouwt, terwijl het kind hier niets aan te zeggen heeft. Ik begrijp niet dat dit gebeurt... Hoe kan je nog spreken van 'familie-eer'? Waarin zit het woordje eer bij deze gruweldaden? Je familie eren is respect tonen voor elk familielid en opkomen voor je familie, niet je zus vermoorden omdat ze niet wil huwen... Er moeten dringende zaken gebeuren om dit feit aan te pakken, want het blijft maar gebeuren. Dan is natuurlijk de vraag: Hoe pak je zoiets aan? Uithuwelijken zit namelijk diep vastgeroest in hun leven en gaat al generaties mee, bovendien is het moeilijk om geweld op vrouwen aan te klagen in een land waar de macht vooral op de schouders van de mannen valt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2012, 17:16
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Aan zo'n artikel maak ik niet al te veel woorden vuil. Het trekt gewoon op niets wat ze hebben gedaan. Ik vind het sowieso al belachelijk dat je niet mag trouwen met wie jezelf wilt, laat staan dat ze je kunnen verplichten om met iemand te trouwen. Het ergste van dit artikel is namelijk dat ze een 14-jarig meisje hebben vermoord omdat ze een huwelijksaanzoek weigerde. Dat meisje heeft nog een heel leven voor haar liggen, ze was nog maar 14jaar. Waar slaat dit op? Die persoon die haar ten huwelijk vroeg, vindt wel iemand anders. Stop toch met die onzin!
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 18:49
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ongelooflijk! Allereerst vind ik het heel erg dat sommige meisjes nog altijd niet mogen kiezen met wie ze trouwen. Moet hun leven verpest worden door de keuze van hun ouders.
In deze landen hebben meisjes nog geen rechten, ik vind dat niet kunnen in deze tijden. Heel erg dat sommige landen hier nog zo over denken.
Tenslotte vind ik het ook schandalig dat dit soort toestanden nog gebeurd, dat moeten ze toch kunnen voorkomen. Het is ook niet zo dat dit heel af en toe gebeurd, het komt er wekelijks voor. Ik hoop dat deze jongens de straf krijgen die zij verdienen!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2013, 19:15
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Dit is een probleem dat volledig veroorzaakt wordt door de gewelddadige cultuur die in vele landen waar de islam de grootste godsdienst is heerst. Eremoorden zijn absoluut onacceptabel en de autoriteiten moeten hard optreden tegen zulke criminelen. Een weerloos meisje zomaar de keel oversnijden is een laffe daad en ik snap niet hoe je zo de 'eer' van je familie verdedigt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.