actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th May 2017, 11:37
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Seksisme-rel op Brusselse universiteit na oproep voor ‘mooie décolleté’ van studentes

Aan de Franstalige ULB-universiteit in Brussel is heel wat te doen om een oproep aan de vrouwelijke studenten van de faculteit Geneeskunde. De studentes wordt namelijk opgeroepen om ‘met een mooie decolleté op de proclamatie te verschijnen’.

Het secretariaat stuurde volgende mail uit naar aanleiding van de komende proclamatie voor de laatstejaarsstudenten op 28 juni: ‘Mijn collega’s en ikzelf verwachten u om 13 uur aan de achterkant van auditorium Paul Emile Janson (...) Gelieve daar op tijd te zijn. Vanuit esthetisch oogpunt raden wij de jongedames aan om een jurk te dragen alsook een mooi decolleté en de heren een kostuum. Uiteraard, beste dames, is deze instructie niet verplichtend.’

Onbegrijpelijk
Op die mail, en dan vooral op het gedeelte over ‘de mooie decolleté’, wordt verontwaardigd gereageerd. De universiteit wordt op sociale media beschuldigd van seksisme. 'Na een studie van zes jaar willen ze alleen maar je tieten zien. Onbegrijpelijk', reageert een studente op Facebook.
‘Het is een echte mail, geen hoax’, zegt decaan van de faculteit Macro Schetgen intussen aan Waalse zender RTL. ‘De mail is opgesteld en vertrokken vanuit het secretariaat.’ En daarom is de inhoud van de mail ook voor de decaan een verrassing: ‘De mail werd waarschijnlijk door een vrouw geschreven, aangezien het secretariaat alleen uit vrouwen bestaat. Het is verwonderlijk.’
Excuses
Nicolas Dassonville, woordvoerder van de ULB, heeft zich intussen geëxcuseerd. ‘Het gaat hier duidelijk om een ongepaste mail die in strijd is met de principes van de ULB. Vandaar dat de decaan intussen al een mail heeft gestuurd naar de studenten om zich in naam van de faculteit te verontschuldigen.’


Bron: De Standaard 29.05.2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170529_02901960
Eigen mening:
Bij dit artikel heb ik echt mijn vragen. Hoe kan je als instantie zo’n boodschap naar buiten sturen? Je zegt toch ook niet dat mannen hun “schoonste sixpack” moeten laten zien? Het kan natuurlijk altijd zijn dat de mail lachend of “niet-zo-bedoeld” was; dan zou ik de schrijver van deze boodschap aanraden in het vervolg zijn/haar teksten te laten nalezen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.