actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2017, 21:15
Lesse.G*os Lesse.G*os is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vlimmeren
Posts: 50
ACV haalt uit naar liberaal en rechts

In de aanloop naar Rerum Novarum, het feest van de christelijke werknemersbeweging, heeft ACV-voorzitter Marc Leemans dinsdag hard uitgehaald naar het liberale beleid en de rechtse partijen en hun 'steeds rechtser, steeds populistischer' opbod.

Volgens de ACV-voorzitter zijn we opnieuw in de 19de eeuw beland: rijken worden rijker door niets te doen, terwijl je van werken nooit rijk wordt. Belastingen worden dan weer verketterd, merkt Leemans op. 'Het heersende liberale mantra dreunt minder belastingen, minder overheid, minder regels. Hun blauwe recepten voor een betere wereld zijn antieke recepten uit zeer ongelijke tijden.'

Met name Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten wordt door de mangel gehaald. Die had bij de presentatie van haar nieuw boek nog uitgehaald naar de vakbonden. Die zouden de vooruitgang tegenhouden. 'Zeg dat aan de vele mensen in hamburgerjobs of in de ratrace van onwerkbaar werk. Hun korte beentjes kunnen inderdaad niet weglopen, maar af en toe geraken ze wel in het stemhokje en springen ze kwaad naar het potlood. Waarna ze velen van kleur doen verschieten', aldus Leemans tijdens zijn speech in Heusden-Zolder.

Alle rechtse partijen liggen onder vuur van Leemans. Rechts is in een concurrentie verwikkeld die een neerwaartse spiraal creëert. 'Steeds rechtser, steeds populistischer. Tegenover moslims, tegenover mensen met buitenlandse roots, tegenover vluchtelingen. Steeds xenofober, steeds meer flirtend met rabiaat racisme, steeds hatelijker'.

Een slecht rapport is er ook voor de regering. 'Op het sociaal-economisch en fiscaal palmares van deze regering zijn wij helemaal niet fier. Het is namelijk niet fair', zegt Leemans. De vakbond wijst op de bestaande ongelijkheid - 'het is de elite die de put wil laten vullen door gewone mensen' - en hamert op de nood aan eerlijke fiscaliteit: 'Zelfs OESO en het Internationaal Muntfonds, niet onze beste vrienden, wezen België recentelijk op onze unfaire fiscaliteit en vragen ons een meerwaardebelasting in te voeren.'

Krijgen ook een veeg uit de pan: de bedrijven, of in de woorden van Leemans: 'zij die geen belastingen willen betalen'. Meer dan de helft van de bedrijven betaalt geen bedrijfsbelasting. 'Egocentrisch incivisme', luidt het ACV-oordeel.

De regering krijgt meteen wat tips mee van het ACV: trek de uitkeringen en pensioenen minstens op tot de armoedegrens, zorg voor betere en correct betaalde jobs in plaats van slechte hamburgerjobs of zorg voor een echt budget voor de zware beroepen. En: 'Zorg voor eerlijke belastingen. Het is niet normaal dat gewone mensen meer belasting betalen dan vermogenden en bedrijven'.

Bron: De Standaard - http://www.standaard.be/cnt/dmf20170523_02895913

Mening:
Ik ben het grotendeels eens met de uitspraken die gedaan worden door de voorzitter van de partij ACV. Naar eigen mening zijn er nog een heleboel 'gaten' in onze regering. Zowel op het vlak van geld als regels en wetgeving. Ik vind dat er inderdaad nog te veel wordt 'gerekend' op de belastinginkomsten van het gewone werkvolk en dat een groot deel van de bedrijven en vermogenden er nog goed vanaf komen. En met goed zou ik het nog licht uitdrukken als ik het artikel moet geloven. Ik zou het schandalig vinden als een gewone, werkende mens meer zou moeten betalen dan vermogenden en grootschalige bedrijven. Ik vind mezelf vrij liberaal op algemeen vlak maar hier moet ik de christelijke partij toch grotendeels gelijk geven.

Laatst aangepast door Lesse.G*os : 23rd May 2017 om 21:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.