actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2017, 19:06
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
In brand steken van afval kost man vier maanden cel

In brand steken van afval kost man vier maanden cel

Een veertiger uit Wervik heeft dinsdag vier maanden cel gekregen voor de correctionele rechtbank van Kortrijk. Het OM had veertig maanden gevorderd voor opzettelijke brandstichting. Maar dat is niet bewezen, zo oordelen de rechters.

Nadat A.C. in zijn huis papieren in brand gestoken, brandde het hele huis af en liepen twee aanpalende woningen schade op. Twee mensen werden met symptomen van rookintoxicatie naar het ziekenhuis gebracht. De beschuldigde (48) krijgt hiervoor nu vier maanden cel.

Het parket ging ervan uit dat C. het vuur opzettelijk aanstak. Hij stond dan ook terecht voor brandstichting en riskeerde veertig maanden cel. Volgens de rechtbank is dat echter niet logisch. De man was al lange tijd druk bezig met verbouwingen in zijn woning en had geen brandverzekering. Zelf beweerde de veertiger dat hij enkel opgeruimd had en papieren in zakken had gestoken. Hoe die dan vuur hadden gevat, kon hij zelf niet verklaren.

De rechtbank gaat ervan uit dat hij illegaal afval verbrandde in zijn huis. Daarvoor krijgt hij vier maanden met uitstel. Daarnaast moet hij zo'n 500 euro schadevergoeding betalen aan zijn buren.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/i...n-cel-b86dd257/

Mening:
Toen ik de titel van dit artikel las, dacht ik dat hier sterk overdreven werd met de man vier maanden cel te geven. Ook toen ik las dat hij enkel wat papier verbrandde in zijn woning, had ik hierover nog dezelfde mening. Na het verder lezen van het artikel moet ik toch mijn mening aanpassen. Hij heeft met het verbranden van het papier namelijk zijn eigen huis en de twee naastliggende woningen in brand gestoken. Ten slotte gaat het parket er ook nog eens van uit dat de man het vuur opzettelijk aanstak. Dan is vier maanden cel hier natuurlijk wel op zijn plek. Zelf vind ik dat hij nog heel veel geluk heeft met het bedrag van de schadevergoeding. Slechts vijfhonderd euro voor het 'vernielen' van drie woningen en het 'verwonden' van twee personen is naar mijn mening te weinig. Ik zou mij meer in de straf kunnen vinden als de man wat meer schadevergoeding zou moeten betalen.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 23rd May 2017 om 19:15.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.