actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2017, 20:33
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Europa herstart toelatingsprocedure glyfosaat

De Europese Commissie gaat de procedure heropstarten om glyfosaat, een omstreden basisbestanddeel voor zware onkruidbestrijdingsmiddelen, nog tien jaar toe te laten.

Glyfosaat wordt verwerkt in onkruidverdelgers als Roundup. Eind juni vorig jaar verviel de goedkeuring van dat product op de Europese markt en drong een verlenging zich op. Wat aanvankelijk een formaliteit leek, mondde uit in een Europese thriller.

Er gingen steeds meer stemmen op om glyfosaat te verbieden. Aanleiding was een verontrustend artikel in het gezaghebbende tijdschrift The Lancet, waarin het Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) stelde dat glyfosaat 'mogelijk kankerverwekkend is'. Dat agentschap is een onderdeel van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Eerder was het Europees Voedselagentschap (EFSA) tot de slotsom gekomen dat glyfosaat niet kankerverwekkend is. Maar onder druk van milieugroeperingen en de publieke opinie in heel wat lidstaten besliste de Europese Commissie vorige zomer om de vergunning voor glyfosaat slechts voor 18 maanden te verlengen.

In de tussentijd zou advies gevraagd worden aan het Europees Agentschap voor Chemische Stoffen (ECHA). Dat stelde in maart dit jaar dat glyfosaat niet bestempeld moet worden als een kankerverwekkende stof.

Beďnvloeding

Vorig maand was er opnieuw commotie in het dossier. Uit interne mails van Monsanto - de grootste producent van glyfosaat - zou blijken dat het bedrijf wetenschappelijke studies 'op maat' zou hebben laten schrijven die het oordeel van het Europees Voedselagentschap zouden beďnvloed hebben. Volgens het bedrijf waren die lekken uit hun contest gerukt.

Dinsdagavond maakte de commissie bekend dat het de procedure heropstart om het onkruidbestrijdingsmiddel op lange termijn toe te laten. Concreet zou het om tien jaar gaan.

Lidstaten kunnen er los van Europa voor kiezen het middel te verbieden. De recente heisa was alvast de aanleiding voor Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege om het gebruik van glyfosaat door particulieren te verbieden. Waarop minister van Landbouw Willy Borsus (MR) aankondigde de verkoop ervan te verbieden.

Roundup, de populairste onkruidverdelger ter wereld, wordt gebrouwen in een Monsanto-fabriek in de haven van Antwerpen waar 750 mensen werken.

Bron: 16-05-17, 23.56u – http://www.tijd.be/dossier/Europare...light=glyfosaat

Mening: Ik ga niet volledig akkoord met de Europese commissie. Ik vind het niet goed dat men glyfosaat, een omstreden basisbestanddeel voor zware onkruidbestrijdingsmiddelen nog tien jaar wil toelaten. Er is nog steeds geen duidelijk over dat glyfosaat nu kankerverwekkend zou zijn of niet. Ik vind dat we eerst over de noodzakelijke onderzoeksgegevens moeten beschikken vooraleer we glyfosaat opnieuw toelaten. Het product kan de gezondheid ernstige schade toebrengen en ik vind de gezondheid van de mensen het belangrijkste! Glyfosaat is niet enkel schadelijk voor de mens maar ook voor planten en dieren. Het product vernietigt niet alleen de bedoelde onkruiden, maar ook het groen in en rond akkers. Er zijn al alternatieven op de markt die even effectief zijn om onkruid te bestrijden.
Ik begrijp langs de ene kant dat bij het verbieden van dit product er een aantal mensen hun job zullen verliezen maar ik blijf bij mijn mening dat gezondheid van de mens, dier en plant op de eerste plaats moet komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2017, 21:56
Michiel.V*rheyen Michiel.V*rheyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: merksplas
Posts: 69
Ik vind dit een moeilijke beslissing. Langs de ene kant wordt er gezegd dat glyfosfaat mogelijk kankerverwekkend is, het andere kamp zegt van niet. Er zijn meer studies die zeggen dat het waarschijnlijk niet kankerverwekkend is. Men kan het zekere voor het onzekere nemen en het verbieden. Als men beslist om het te verbieden dan vind ik wel dat iedereen gelijk voor de wet moet zijn en men elke potentieel kankerverwekkende stof moet verbieden. Hier is geen beginnen aan. Zolang er niets concreet is bewezen ben ik dan ook van mening dat men beter streng kan reguleren in plaats van te verbieden. Men kan beter beginnen met het verbieden van stoffen waarvan bewezen is dat ze kankerverwekkend zijn zoas sigaretten. Glyfosfaat is een van de onkruidverdelgers die het minst schadelijk zijn voor de mens. (glyfosfaat is minder giftig dan ethanol.) De stof wordt ook snel afgebroken door de natuur en blijft dus niet lang in het ecosysteem.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2017, 23:45
Lesse.G*os Lesse.G*os is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vlimmeren
Posts: 50
Naar mijn mening is dit geen goed idee. Ik heb aan een soortgelijk product mijn grootvader verloren. Hij is gestorven aan longkanker door te lang op jonge leeftijd, voor bekend werd dat het product kankerverwekkend was, hiermee in contact te komen. Ondanks dat ik zelf ook graag een tuin, pad, park, etc. zonder onkruid zie vind ik dit geen goed idee. Zelf als het nog niet bewezen is of als de kans zou bestaan, dan vind ik dat dit risico niet genomen mag worden om wat 'groen' te verwijderen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th May 2017, 08:49
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Antwoord

Ook ik ben niet volledig akkoord, maar eigenlijk weet ik het zelf ook niet goed meer. Het is een omstreden bestanddeel van een onkruidverdelger, het zou kankerverwekkend kunnen zijn, maar het kan ook niet. Er moet meer duidelijkheid komen voordat er conclusies en beslissingen kunnen genomen worden. Ik vind dat de Europese Commissie eerst moet investeren in deze onderzoeken voordat men dit voor 10 jaar verlengd. De gezondheid en de veiligheid van de mensen en de gemeenschap gaat voor vind ik persoonlijk. Daarna kunnen er nog beslissingen genomen worden om al dan niet de verkoop te verlengen van het product. De mensen en ook de Europese Commissie hebben nood aan duidelijkheid, anders loopt dit gegarandeerd uit tot conflicten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.