actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th June 2017, 17:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Kind van de duivel’ niet te horen op Ketnet

‘Kind van de duivel’ niet te horen op Ketnet


Het omstreden nummer ‘Kind van de duivel’ van de Nederlandse rapper Jebroer zal niet te horen zijn op Ketnet Radio. Dat zegt Maarten Janssen, de netmanager van Ketnet, op de website van de VRT.



Dominees uit de Nederlandse bijbelgordel reageerden de voorbije dagen geschokt op ‘Kind van de duivel’, een nummer van de Hollandse rapper Jebroer. ‘Het lied brengt veel verkeerde gedachten en zet aan tot verkeerd handelen’, valt te lezen in een brief van de dominees, gericht aan de ouders van jonge kinderen in de gemeente.

Op Ketnet, de jongerenzender van de VRT, is het nummer alvast niet te horen. ‘We willen er zijn voor kinderen van alle leeftijd en hanteren daarbij een aantal waarden’, zegt Maarten Janssen, de netmanager van Ketnet, op de website van de VRT. ‘Aan de hand daarvan wegen we ook liedjesteksten af. Gaat het over drugs, aanzet tot geweld of respectloos gedrag. Dan is dat een reden om dat liedjes niet op te nemen in onze playlist.’

Het nummer staat wel in de playlist van MNM en Studio Brussel, twee andere zenders van de VRT. Volgens Gerrit Kerremans, muziekcoördinator van de VRT, zijn er geen inhoudelijke beperkingen zijn voor het al dan niet draaien van een nummer, tenzij het ‘zou aanzetten tot discriminatie, racisme of haat’.

‘We gaan ervan uit dat de luisteraars, en indien nodig hun ouders, zelf weten wat wel of niet kan’, aldus Kerremans tegen Het Nieuwsblad. ‘Het nummer werd niet in de playlist van Ketnet opgenomen omdat de tekst te expliciet is.’

Rapper Jebroer, de 30-jarige Tim Kimman, reageerde gisteren in het Jeugdjournaal op de NOS op de heisa. ‘Dit liedje gaat over mijzelf. En het leven is geen kattenpis, zeg ik altijd maar. Als de dominee er problemen mee heeft, kan hij het liedje gewoon uitzetten’, aldus Kimman.


Blog DS, 13-06-2017
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th June 2017, 21:09
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Wat dan met liefdeskapitein, licht uit en nog vele andere (kinder-)liedjes?

Ik begrijp niet goed waar alle commotie opeens vandaan komt. Het liedje werd eind vorig jaar uitgebracht en toen kraaide er, bij mijn weten, geen haan naar.

Om eerlijk te zijn vind ik de clip veel aanstootgevender dan de tekst zelf. In deze video zie je hoe een lieve, goed opgevoede zoon (laten we hem Damian noemen, een verwijzing naar The Omen uit 1976) onder invloed van de muziek en spullen die hij vindt op zolder omgevormd wordt tot een "gabber". De clip eindigt met de jongen die sterft naast zijn ouders door een geweerschot dat, per ongeluk, gelost wordt.
Dit vind ik zelf veel confronterender dan een zin als "gooi drank en drugs over mijn kist". (Video: https://www.youtube.com/watch?v=AKLrKMz-avE)

Toutes mes excuses, maar ik zong als kind ook "we will f*ck you" ipv "we will rock you" - met dank aan mijn klasgenoten in de lager school - en het lied "Nederwiet" van doemaar zong ik ook in de laatste kleuterklas. Een keer dan toch... (Je kan kinderen wijzen op het zingen van liedjes die je niet goed vindt/hen zeggen dat je liever hebt dat ze die niet zingen.)

De jeugd van tegenwoordig, of toch de 8 - 16 jarigen, luisteren naar "ergere" nummers dan dit. Denk dan bijvoorbeeld aan "Drank en Drugs", "Broodje bakpao", "Pompen", Licht uit, ...
Mocht je het laatste lied, van The opposites, niet kennen is het zeker de moeite om deze lyrics een keertje te bekijken. Het gaat in het algemeen over een nachtje stappen met de duivel.

Om mooi en actueel te eindigen - met Kristel die stopt met haar job als manager van K3 - nemen we de liedjes van de beginperiode van deze meidengroep eens onder de loep. Deze waren ook niet zo onschuldig als we zouden denken.
Enkele hoogtepunten:

"Doe het heel zachtjes, geen kreetjes en geen lachjes". - Heya Mama

"wat ik wil wat ik wil wat ik wil
is een kick die mij vanbinnen raakt
wie neemt mij mee ver van hier
wie maakt mij stapelgek en helemaal dronken
wat ik wil wat ik wil wat ik wil
is een man die mij waanzinnig maakt
die mij ontroert en ontvoert
sla ik aan de haak
" - Wat ik wil

"Geluk is een eiland hier ver vandaan
En ik wil met jou op een zoektocht gaan
Want je kijkt diep in mijn ogen
Ik zie een glinsterende schat
En dus ik koop je zo'n pet met een anker op
Wat hebben we een pret met je gekke kop
En dan draag ik een matrozenmuts
En niet veel meer dan dat, oh la la
" - Liefdeskapitein

De teksten die ik hier aanhaal zijn enkel nog maar in het Nederlands en grotendeels bedoeld voor kinderen, ik zwijg wijselijk over de Engelstalige/Spaanse liederen die kinderen (proberen te) zingen; bijvoorbeeld reggaeton.

Heel deze commotie vind ik grotendeels een schreeuw om aandacht van over de landsgrens. Waarom net dit lied? Er zijn nog zoveel andere liederen die niet "ok" zijn voor kinderen. Ik begrijp de keuze van Ketnet, om het lied niet te spelen en "in de doofpot te stoppen" wel. Als we dit zouden doortrekken en echt élk lied met een beetje schunnige/grove taal zouden bannen, denk ik dat "Kumbaya" in de hitlijsten bovenaan zou staan.

We moeten de zaak wat kunnen nuanceren. Kinderen begrijpen toch niet alles wat ze zingen. Als het een catchy refrein heeft, laat ze het dan maar zingen? Je kan eens polsen om te vragen of zoon/dochterlief weet wat hij/zij zingt. Als ze het niet weten of er zelf een betekenis aan gegeven hebben, laat de kinderen dan maar plezier maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.