actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2017, 13:18
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
Trump bezoekt Palestijnen: ‘Vrede is een keuze’

Amerikaans president Donald Trump ‘zal er alles aan doen’ om vrede tussen Israël en de Palestijnen te bewerkstelligen. Dat heeft hij dinsdag gezegd in Bethlehem, op de Westelijke Jordaanoever, waar hij een ontmoeting had met de Palestijnse leider Mahmoed Abbas.

De Amerikaanse president maakte er tijdens de eerste maanden van zijn presidentschap geen geheim van dat het smeden van een vredesakkoord tussen Israël en Palestina één van zijn buitenlandse paradepaardjes moet worden. Samen met zijn gevolg ontmoette Trump daarom dinsdagvoormiddag in Betlehem Mamhoed Abbas.

‘Vrede is een keuze die we elke dag moeten maken en de Verenigde Staten zijn er om te helpen die droom mogelijk te maken’, sprak de Amerikaanse president tijdens een gezamenlijke persconferentie met Abbas. Daarnaast gaf hij te kennen dat zowel Abbas als Israëlisch premier Benjamin Netanyahu beloofd hebben om te helpen om vrede te bereiken, wat een ‘geweldige verwezenlijking’ zou zijn.

Abbas hield tijdens de persconferentie opnieuw een betoog voor een tweestatenoplossing op basis van de grenzen van 1967, met Oost-Jeruzalem als Palestijnse hoofdstad. De president van de Palestijnse Autoriteit gaf te kennen dat de bezetting van de Westelijke Jordaanoever en niet het jodendom de voornaamste reden is waarom Palestijnen een probleem hebben met Israël. ‘Wij zijn bereid om in dialoog te treden met onze Israëlische buren om het vertrouwen op te bouwen en een echte kans op vrede te creëren.’

Jeruzalem

Trump is momenteel op zijn eerste buitenlandse reis als Amerikaans president. Na de ontmoeting met Abbas gaat het terug naar Jeruzalem, voor een bezoek aan het nationale Holocaustherdenkingsmonument Yad Vashem, gevolgd door een toespraak aan het Israël Museum. Daarna reizen de president en zijn gevolg rond 16 uur (lokale tijd) naar Rome, waar woensdag een ontmoeting met paus Franciscus op het programma staat.

Daarna is ons land aan de beurt. Trumps Air Force One landt woensdag in de late namiddag in Brussel, donderdag woont de president in de hoofdstad een NAVO-bijeenkomst bij.

Bron: de Standaard, 23/05, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170523_02895190

Eigen mening: Er is al een lange tijd onenigheden tussen Israël en de Palestijnen omwille van de Westelijke Jordaanoever. Na het lezen van dit artikel ben ik content dat iemand met een hoog aanzien zich er mee bemoeit (met goede bedoelingen). Waarom Amerikaans President Trump nu net zich hiervoor inzet weet ik niet. Toch is het belangrijk dat hij initiatief onderneemt. Het laat zien dat hij positieve bedoelingen heeft tijdens zijn presidentschap. We moeten wel realistisch blijven. De onderhandelingen zelf zullen vrij traag verlopen. Want beiden koesteren veel wrok voor elkaar. Hopelijk zullen de gesprekken onder begeleiding van Trump zelf beter gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2017, 23:28
Lesse.G*os Lesse.G*os is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vlimmeren
Posts: 50
Ik ben gedeeltelijk akkoord met de mening van Lennart. De oorlog tussen de Palestijnen en Israël duurt nu overigens al veel te lang en het werd inderdaad tijd met aanzien en 'macht' eventueel een handje kwam 'helpen'. Toch blijf ik bij mijn bedenking dat hier een rede achter zit en dat dit niet zomaar een daad uit goede wil of vriendschap is. Naar mijn mening komt president Trump zich hier vooral moeien vanwege een voordeel dat hij hieruit kan halen voor zichzelf of voor de Verenigde Staten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.