actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2009, 18:12
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs

Zeven op de tien Belgen zijn voor een alcoholverbod voor chauffeurs. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van verzekeraar AXA.

De AXA Rijgedragbarometer werd in tien Europese landen uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos. 800 correspondenten uit elk land werden ondervraagd over het rijgedrag van autobestuurders. In België zijn de grootste problemen gsm'en aan het stuur, rijden onder invloed en overdreven snelheid.

Snelheid
In vergelijking met vorig jaar zijn de Belgen iets minder snel gaan rijden. 43 procent van onze landgenoten geeft toe regelmatig sneller dan 65 km per uur te rijden in de bebouwde kom. Vorig jaar was dit nog 53 procent. Op de autosnelweg rijdt 30 procent van de ondervraagden sneller dan 150 kilometer per uur tegenover 35 procent in 2008.

Alcohol
Zeven op de tien Belgen vindt een alcohollimiet van 0 promille voor autobestuurders een goed voorstel. De helft van de vrouwelijke autobestuurders staat zelfs achter een alcoholverbod.

Nochtans kruipt maar liefst 1 op de drie Belgen vaak of soms onder invloed achter het stuur. Ook vorig jaar lag dit percentage zo hoog. Vooral mannen rijden onder invloed met de auto. Maar liefst 41 procent van de mannelijke ondervraagden gaf dit toe. Vrouwen scoren met 23 procent opvallend lager.

Ook oudere autobestuurders kruipen regelmatig onder invloed achter het stuur. 43 procent van de automobilisten tussen 55 en 64 jaar doet dit, voor jongere bestuurders ligt dit percentage lager. 31 procent van de 35- tot 44-jarigen rijdt onder invloed.

Gsm
Gsm'en achter het stuur wordt ook regelmatig gedaan. Een op drie Belgen gebruikt zijn gsm achter het stuur, dat is bijna hetzelfde als vorig jaar. Nochtans noemt 85 procent van de ondervraagden gsm'en achter het stuur "gevaarlijk".

Vooral jongeren doen dit: 56 procent van de bestuurders tussen 18 en 24 jaar gsm't achter het stuur. Bij ouderen komt dit amper voor. Slechts acht procent van de 65-plussers gebruikt zijn gsm achter het stuur.


Bron: www.gva.be
Datum: 09/12/09

Eigen mening:
De cijfers van 2009 zijn beter als die van 2008, maar toch vind ik de 43 procent dat harder rijd dan 65 km/u in de bebouwde kom veel of 41 procent van de mannen rijd onder invloed met de wagen. Deze cijfers moeten allemaal nog veel lager komen te liggen. Ik ben wel blij dat zeven op de tien Belgen een alcohollimiet van nul promille een goed voorstel vind. Als we dit dan nog kunnen omzetten in de praktijk, dan zetten we een grote stap in de goede richting!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2009, 18:53
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Zelf heb ik er weinig op tegen dat mensen één glas drinken voor ze achter het stuur kruipen. Deze cijfers tonen jammer genoeg dat het in 1 op de 3 gevallen niet bij één glas blijft. Toch is al dikwijls genoeg bewezen dat onder invloed rijden wel zéér zware gevolgen kan hebben. Dus misschien is een volledige nultolerantie toch wel nodig. Als dit de enige oplossing is ben ik helemaal voor. Kwaad doen kan het in ieder geval niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2009, 19:16
jessica.mink jessica.mink is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 45
Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs

Persoonlijk vind ik het een goede maatregel. Sommige mensen beseffen echt niet hoe gevaarlijk het kan zijn om dronken achter het stuur te zitten ook al hebben ze mar 1 glas op. Ik hoop dat de maatregel echt doorgaat. Er zijn toch genoeg verschillende manieren om thuis te geraken als je gedronken hebt. Het is natuurlijk wel spijtig dat er nog steeds te hard gereden wordt, zowel in de bebouwde kom als op de autosnelweg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.