|
|||
|
|||
Een overdenker...
Ineens kwam ik op het volgende tijdens het afwassen...
We praten zoveel in onze samenleving (en bij RZL) over vrijheid. Maar er valt veel te zeggen over het feit dat je nooit vrij bent. Niet als je met beide voeten in de samenleving staat, niet als je het heil zoekt bij een geloof. (Hoewel het vaak wel gepredikt wordt dat je zo de vrijheid vindt.) Nooit vrij dus... En dus is de keuze niet te maken tussen niet-vrij of vrij, maar wel tussen bewust gebonden of onbewust gebonden. Of nog: tussen vrijwillige gebondenheid of tussen slaafse volgzaamheid... Het is maar een hersenspinsel, maar er valt veel over te zeggen volgens mij. (Maar de tijd noopt mij tot korte daden vanavond.) (Gebonden door de tijd als het ware)
|
|||
|
|||
En nog eentje:
Geloof heeft pas recht op leven als het gaat om iets wat je niet kan zien of bewijzen. Als dat wel het geval is spreken we over feiten en realiteit. Maar het is niet omdat het geen feiten zijn, dat het geen waarheid is...
|
|||
|
|||
Een deur die op een kier staat, is veel sneller open dan terug dicht...
|
|||
|
|||
Volgens mij bestaat vrijheid erin de mogelijkheid te hebben om keuzes te maken. Daardoor is elke mens in essentie vrij.
|