actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st January 2011, 19:38
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Vlaamse regering koopt dure bouwgronden op

Vlaamse regering koopt dure bouwgronden op
vrijdag 21 januari 2011, 18u09

BRUSSEL - De Vlaamse regering lanceert een speciaal fonds om dure bouwgronden in gemeenten en regio's op te kopen. Die gronden zullen dan doorverkocht worden aan sociale huisvestingsmaatschappijen en privé-ontwikkelaars. Bedoeling is om op die manier ook in dure streken meer betaalbare gronden op de markt te brengen.
De afgelopen tien jaar is de grondprijs in Vlaanderen verdrievoudigd. Zeker in de kustregio, in de steden en in de stedelijke randgebieden liggen de prijzen bijzonder hoog. Vaak is het daar ook voor modale gezinnen moeilijk om een betaalbare woning te vinden.

Daarom heeft Vlaams minister Freya Van den Bossche (SP.A) beslist een fonds op te richten dat strategische gronden in dure regio's gaat opkopen. Het fonds, dat bij de lancering gespijsd wordt met 50 miljoen euro, zal dan een deel van die gronden ter beschikking stellen van de sociale huisvestingsmaatschappijen. Die betalen de grond pas later terug. Daarnaast zal het fonds ook gronden doorverkopen aan privé-ontwikkelaars, bijvoorbeeld voor de bouw van studentenkamers, zorgvoorzieningen en betaalbare privé-woningen.

'Zo zorgen we voor een een extra aanbod van betaalbare woningen in dure regio's', zegt Van den Bossche. 'Door een slimme verdeling van de aangekochte gronden tussen sociale woningen en andere vormen van huisvesting zorgen we ook voor de juiste sociale mix en voor leefbare buurten', aldus nog de SP.A-minister.

Betaalbare Vlaamse rand

Volgens Van den Bossche kan het fonds ook een rol gaan spelen in stadsvernieuwingsprojecten. Ze verwijst naar het voorbeeld van de Leuvense Vaartkom. Daar staat een groot stadsvernieuwingsproject in de steigers op de oude terreinen van bierbrouwer AB Inbev. Een aantal percelen hebben nog geen bestemming gekregen, en daar zou het fonds bijvoorbeeld een rol in kunnen spelen door te zorgen voor een gemengde ontwikkeling met sociale woningen en andere vormen van huisvesting.

Ook in de Vlaamse rand rond Brussel kan het fonds een rol gaan spelen in de ontwikkeling van betaalbare woningen. Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor de Vlaamse rand rond Brussel, is dan ook verheugd. 'De Vlaamse rand wordt geconfronteerd met een 'stadsvlucht'. Het aanbod van woongelegenheden is zeer schaars, wat aanzienlijke stijgingen van de woning- en grondprijzen met zich meebrengt', aldus Bourgeois

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110121_132

Mening

Ik vind dit een erg goed initiatief van de Vlaamse regering. Bouwgronden zijn immers erg duur door hun schaarste. Hierdoor kunnen jonge gezinnen zich geen eigen huis veroorloven en dat is natuurlijk jammer. Het is ook positief dat er nieuwe zorgvoorzieningen en studentenkamers gecreëerd worden. Studentenkamers zijn namelijk haast onbetaalbaar in de grote studentensteden, en vaak zijn ze ook slecht onderhouden.

Laatst aangepast door Nathalie.Tops : 21st January 2011 om 19:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd January 2011, 12:31
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Het is inderdaad een goed initiatief van de Belgische overheid. Jawel, als ze iets goed doen mag het ook eens gezegd worden. De dure bouwgronden opkopen en gebruiken voor sociale projecten (studentenkot, zorgvoorziening, sociale woningen,...) kan ik alleen maar toejuichen. Al vraag ik mij wel af of dit dan geen negatief effect zal hebben op de andere bouwgronden in die regio's.

Steden als Gent, Leuven,... zijn heel aantrekkelijk voor jonge mensen. Dit komt, volgens mij, deels door het bruisende studentenleven. De jongeren brengen er toch wel enkele jaren van hun leven door en raken het daar gewoon. Als ze dan afgestudeerd zijn en werken dan zijn er waarschijnlijk een heel deel die zich een huisje of appartement willen kopen in de stad waar ze zo lang op kot hebben gezeten. Dit zorgt voor een grote vraag naar de bouwgronden / vastgoed in die regio's. Wanneer je dan een deel van het schaarse aantal bouwgronden gaat opkopen dan gaan de prijzen van de andere volgens mij ook stijgen.
(grote vraag + klein aanbod = hoge prijs)

Maar des al niet te min vind ik het wel goed dat er geld wordt geïnvesteerd in sociale projecten !!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.