actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2009, 21:02
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
'Vlaanderen moet in het offensief gaan'

'Vlaanderen moet in het offensief gaan'

Minister-president Kris Peeters dringt aan op meer politieke daadkracht in economische dossiers — BRUSSEL - Opel en DHL. De Vlaamse economie moet leven met het vooruitzicht van massaal banenverlies. Het zullen niet de laatste dossiers zijn, vreest minister-president Kris Peeters. Er is maar één uitweg: 'Snel in de tegenaanval gaan.'

Johan Rasking

De herstructureringen bij autobouwer Opel en koerierbedrijf DHL zijn zonder meer slecht nieuws voor de Vlaamse economie en arbeidsmarkt. Dat beseft ook de Vlaamse minister-president Kris Peeters (CD&V), die er veel gevoelens van frustratie en onmacht aan overhoudt. Maar die tegelijkertijd op tafel klopt om 'geen dag tijd meer te verliezen' en snel werk te maken van een nieuw economisch raderwerk voor Vlaanderen.

Crisis

'Na Opel en DHL zullen er nog andere dossiers komen. De crisis op de arbeidsmarkt is groot. Het ergste is nog niet voorbij. In twee jaar tijd zal Vlaanderen 44.000 jobs verliezen. Wie dacht dat het in de economie weer business as usual is, zit verkeerd. De snelheid waarmee bedrijven dit soort beslissingen nemen, ligt hoog. En multinationals gebruiken de crisis om die beslissingssnelheid nog te verhogen. Sommigen proberen het Belgische loonkostenprobleem wat naar de achtergrond te duwen. Ik verzeker u: in de hoofdkwartieren van de bedrijven is dat niet zo.'

'Ook wij, als overheid, moeten in een hogere versnelling gaan. En we mogen niet alleen defensief spelen, maar moeten in het (tegen)offensief gaan en in ons economisch beleid duidelijke keuzes durven maken. En die dan ook uitvoeren. Zoals voor de rol van de logistiek in onze economie. Het Start-plan voor de uitbouw van de luchthavenregio van Zaventem bestaat! Maar blijkbaar kan één gezin uit Meise via de rechtbank de complete vergunningsprocedure lamleggen. En het is even dodelijk als er na maanden van politieke onderhandelingen met de andere regio's er eentje op het laatste nippertje zegt dat hij niet meedoet. Dat maakt elk daadkrachtig beleid onmogelijk.'

'Idem met de Lange Wapper in Antwerpen. Om dat soort grote beslissingen uitgevoerd te krijgen... (zucht) Dat is één ellenlange miserie.'

Opel

'Kunnen we als kleine regio het verschil maken in het dossier-Opel door met 500 miljoen euro te zwaaien? Tja, de impact van de politiek op multinationals moet je relativeren. Ik ben me daarvan bewust. GM rijdt zonder er zich iets van aan te trekken frontaal tegen de kar van Merkel en Poetin. Ik mag dus niet aan overshooting doen en moet mijn plaats kennen. Maar goed, als alle landen steun geven aan GM, kunnen wij niet achterblijven.'

'Is 500 miljoen te weinig om Antwerpen open te houden? Wat kan je meer doen als ze in Duitsland miljarden kunnen uitgeven om hun fabrieken te redden en die bij ons te helpen sluiten?'

'Eigenlijk weet ik nog altijd zeer weinig over het businessplan van GM. De vakbonden hebben wat onvolledige slides voorgeschoteld gekregen. Ik hoop dat de werkgroep die de toekomst van Opel Antwerpen moet bekijken niet bedoeld is om alleen maar wat mist te spuiten, en om zogezegd te voldoen aan de wet-Renault.'

'Bij GM moeten de werknemers meebetalen aan de herstructurering, maar krijgen ze geen werkzekerheid. Wat moeten we van al die verklaringen van GM geloven? Ik weet het niet. Alleen weet ik dat meneer Reilly (de nieuwe Europese topmanager van GM, red.) ook tegenover de overheden nog niet echt heeft gescoord met vertrouwenwekkende maatregelen. (zucht diep) Als je hem vraagt de vergelijking te tonen tussen de productiekostprijs van de nieuwe SUV-modellen in Zuid-Korea en hier in Europa, krijg je gewoon geen antwoord.'

DHL

'Er is een zeer groot verschil tussen Opel en DHL. De directie van DHL heeft een plan. En heeft dat open en bloot op tafel gelegd. En DHL vraagt bovendien geen financiële steun aan de overheid. Natuurlijk betreur ik dat er niet vooraf met ons gesproken is. Het economische motief om het hoofdkwartier van DHL van Brussel naar Bonn te verhuizen, ontgaat mij trouwens volledig.'

'Toch is de beleidskeuze voor Vlaanderen als logistieke poort van Europa de juiste. Alleen, we mogen niet op zware volumes mikken. De luchthaven van Zaventem ligt nu eenmaal in dichtbevolkt gebied. Maar we moeten gaan voor distributieformules die een toegevoegde waarde bieden. Kijk naar de Europese verdeelcentra van Nike en Toyota. Die liggen in Vlaanderen.'

Innovatie

'Het is belangrijk om onze Vlaamse begroting tegen 2011 in evenwicht te krijgen. Er is dus geen budgettaire overvloed. Juist daarom moeten we de juiste keuzes maken. Kiezen voor de ontwikkeling en productie - in Vlaanderen - van de elektrische auto, bijvoorbeeld. Vlaanderen heeft de markt en de competenties om dat te doen. Zo'n elektrisch voertuig kan 50 kilometer autonoom rijden. Ideaal, daar geraak je hier overal mee. We hebben er al met verschillende autoconstructeurs over gesproken, want we zouden natuurlijk willen dat ze hem hier gaan bouwen. En dat moet kunnen. We gaan er onze smart grid op afstellen, een intelligent elektriciteitsnet waarbij gebruikers stroom kunnen teruggeven.'

'Toegegeven, die elektrische auto komt pas in 2015 of 2016 op de markt. Dat helpt Opel vandaag niet vooruit. We moeten een serieuze tussenperiode kunnen overbruggen.'

'Maar het dossier elektrische wagen is veel breder dan enkel Opel. Er zijn grote Vlaamse bedrijven met knowhow in dit domein, zoals Umicore of Punch. Dat bedoel ik met een offensief economisch beleid.'

Werk

'Er is geen tegenstelling tussen de geplande besparingen op het budget van de arbeidsdienst VDAB en de opmaak van een nieuw Vlaams werkgelegenheidsplan. De VDAB gaat meer maatwerk moeten leveren bij de opvang van wie door de crisis zijn baan is verloren of nog gaat verliezen. En gaat dus zijn bestaande werking wat moeten aanpassen.'

Bron: Gevonden op 28/11/2009 op het internet: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=0K2ISV5S

Mijn mening: Ik heb zo de indruk dat Kris Peeters bijna geen andere uitweg meer ziet op in de aanval te gaan. Zijn laatste strohalm vastnemen als het ware. Ik denk dat hij inderdaad gelijk heeft over Opel en DHL, daar valt in principe niets aan te doen. Maar ik hoop wel dat er meer werkgelegenheid komt door de uitbreiding van Zaventem en de 'Lange Wapper Brug', anders staat Vlaanderen barre tijden te wachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.