actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2017, 02:16
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Wanted: Turkse ‘terroristen’ in België

Wanted: Turkse ‘terroristen’ in België

In België verschuilen zich drie mannen die op de terreurlijst van de Turkse overheid staan vanwege hun banden met de beweging van Fethullah Gülen. ‘Zij lopen het risico ontvoerd te worden’, zegt de advocaat van een van de mannen.



De Turkse overheid beschikt over een online raadpleegbare lijst waarop honderden namen staan van terreurverdachten. Sinds afgelopen zomer zijn daarop, naast leden van de Koerdische afscheidingsbeweging PKK, ettelijke tientallen namen opgedoken van (gewezen) functionarissen van de beweging van prediker Fethullah Gülen. Zij worden door de Turkse president Recep Tayyip Erdogan verantwoordelijk gehouden voor een poging tot staatsgreep tegen zijn regime.

De klopjacht die sindsdien is losgebarsten – en die deze week nog leidde tot de arrestatie van meer dan duizend gülenisten – strekt zich uit tot ver buiten de Turkse landsgrenzen. In België verblijven vandaag drie mannen die op de Turkse terreurlijst staan. De Standaard kent hun namen en functies, maar kan die om veiligheidsredenen niet publiceren. Een van hen was al maanden niet meer in Turkije geweest, toen hij in de nasleep van de coup plots zijn naam zag opduiken.

De Turkse overheid diende in België al zeven ‘verzoeken tot uitlevering’ in voor mensen die ‘vermeende banden hebben met de Gülen-beweging en/of de couppoging van 15 juli 2016’. Zes daarvan dateren intussen al van de herfst van vorig jaar.


Gülen: ruim een miljoen

Het heeft er alle schijn van dat de Belgische justitie de verzoeken van de Turkse overheid op de lange baan schuift. ‘Het is niet omdat Turkije om een uitlevering vraagt, dat die zomaar toegestaan wordt’, klinkt het. ‘Elk verzoek tot uitlevering van “sympathisanten” van de coup zal aan heel grondig onderzoek onderworpen worden.’

De Turkse overheid bewandelt intussen ook andere paden. Iedereen die op de terreurlijst opduikt, heeft een prijs op zijn hoofd. De drie mannen die in België ver*blijven, staan op de grijze lijst. Al wie informatie kan aanleveren die tot hun arrestatie leidt, mag rekenen op beloningen tot 300.000 Turkse lira – zo’n 77.000 euro. Cruciale info over namen op de rode lijst, waaronder die van Fethullah Gülen zelf, leveren geldsommen op tot meer dan een miljoen euro.

Van Steenbrugge Advocaten verdedigt een van de mannen die zich in België schuilhouden. In de loop van volgende week dient het kantoor een zaak in bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. ‘Onze cliënt loopt een groot risico op ontvoering naar Turkije, waar hij geen enkele kans maakt op een eerlijk proces’, zegt advocaat Johan Heymans. ‘Wij beschikken over documenten waaruit glashelder blijkt dat de Turkse maffia jacht maakt op aanhangers van Gülen in België.’


Aanzet tot ontvoering

En dat doet die maffia natuurlijk niet voor president Erdogans plezier. ‘Door zulke hoge geldsommen uit te reiken als be*loning, zet Turkije criminele organisaties en zelfs gewone burgers ertoe aan om mensen op de lijst op te sporen en te ontvoeren – ook in het buitenland’, zegt Ibrahim Anaz, directeur van de Belgisch-Turkse organisatie Betiad. ‘De staat motiveert hen om criminele feiten te plegen. Voor de meesten op de lijst, zoals de drie mannen die in België verblijven, is nooit enig officieel aanhoudingsbevel door een rechter uitgevaardigd.’

Het is dan ook geen wonder dat ook gülenisten die niet op de terreurlijst staan, zich grote zorgen maken (zie inzet).


Van bed lichten

Toen president Erdogan na de staatsgreep opriep om alle ‘terroristen’ aan de staat uit te leveren, was Alaatin Cakici – zowat de beruchtste Turkse maffiabaas, die bekendstaat als uiterst gevaarlijk – een van de eersten om die oproep te beantwoorden. In een brief verstuurd vanuit de gevangenis betuigde hij de president zijn trouw en steun. De aanhangers van Gülen bestempelde hij als ‘vuile straathonden’ die gestraft moeten worden.

Een andere ‘leider van de onderwereld’, Sedat Peker, zei begin deze maand nog in een online*video dat hij er ‘tot het einde van zijn leven over zal waken dat alle Gülen-terroristen in de gevangenis verdwijnen’.

Cem Kücük, columnist van een grote Turkse krant en goed voor 200.000 Twitter-volgers, schreef in november: ‘De staat heeft een speciaal departement opgericht om Gülen-aanhangers uit het *buitenland terug te halen, “met alle mogelijke middelen en op alle mogelijke manieren”.’ Nog diezelfde dag voegde hij eraan toe: ‘Oh moordenaars van Gülen! We weten waar jullie zijn. Op een dag zullen we jullie van jullie warme bedden lichten en naar hier brengen.’


Getuigenis: ‘Ze weten al lang dat ik hier ben’

‘Als ik niet gevlucht was, zou ik net zoals al mijn voormalige collega’s in de gevangenis zitten’, vertelt een voormalig journalist in Turkije. Hij is nu een erkend politiek vluchteling in Brussel en figureert niet op de lijsten. ‘Maar ook in België voel ik me niet veilig. Dit is een klein land waar veel mensen wonen die Erdogan aanhangen. Ik vermijd Turkse buurten en gemeenschappen zoveel mogelijk. De verhalen die de ronde doen over de aanwezigheid van Turkse inlichtingendiensten en maffia zijn een van de redenen waarom ik anoniem wil blijven.’

‘Ik ben doodsbang. Er zijn genoeg zorgwekkende signalen en die neem ik graag au sérieux. Getrouwen van Erdogan, ook columnisten in grote media, roepen voortdurend op om mensen als ik – die de beweging van Fethullah Gülen steunen – terug naar Turkije te brengen. De Turkse ambassade in België volgt de lokale media op de voet. Omdat zij op een goed blaadje wil staan bij Erdogan, zal zij niet twijfelen om informatie aan Ankara door te spelen.’

‘Eigenlijk ben ik zeker dat zij al lang weten dat ik hier ben, maar ik wil het hen niet makkelijker maken dan nodig is.’


DS, 29-04-2017 (Jef Poppelmonde)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.