actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2017, 16:14
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Erdogan wil tweede referendum

De Turkse president Erdogan wil op 16 april niet alleen een referendum over de nieuwe grondwet, maar ook over de toetreding tot de Europese Unie organiseren. Dat zei hij gisteren in een toespraak in de Turkse hoofdstad Antalya.

Al sinds 2005 onderhandelen de Europese Unie en Turkije over toetreding. De gesprekken liepen altijd wat stroef, onder meer als het ging over de spanningen op Cyprus, dat half Grieks, half Turks is en het verbeteren van de mensenrechten.

De laatste weken zijn de relaties tussen Turkije en verschillende Europese lidstaten echter erg ijzig geworden. Zo was er de diplomatieke rel met Nederland over het toelaten van Turkse ministers om bij onze noorderburen campagne te voeren voor het referendum over de grondwetswijziging. Ook met Duitsland werd daarover ruzie gemaakt. Erdogan beschuldigde beide landen zelfs van “nazipraktijken”.

Brexit

Nu wil hij het Turkse volk dus laten bepalen of de toetredingsgesprekken moeten worden afgeblazen of niet. ‘Zie het als een soort Brexit. Het volk zal een beslissing nemen, en wij zullen ons daaraan houden’, zei Erdogan.

Erdogan zei gisteren ook nog dat hij van plan is de doodstraf terug in te voeren. Ook die plannen stuiten op groot verzet bij de Europese Unie.

Bron
neac. (2017, Maart 26). Erdogan wil tweede referendum. Opgehaald van http://www.standaard.be/cnt/dmf20170326_02800034: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170326_02800034

Persoonlijke mening
Ik denk dat het nu niet het beste moment is, dat Turkije toetreedt tot de Europese Unie.
Vandaag zijn er te veel zaken die indruisen tegen de "Europese" waarden en normen. Om nog maar te zwijgen over de laatste spanningen tussen Turkije met Nederland en Duitsland.

Erdogan zei gisteren ook nog dat hij van plan is de doodstraf terug in te voeren. Ook die plannen stuiten op groot verzet bij de Europese Unie.

Enkel op basis van zo'n maatregel, kunnen er naar mijn inzien geen toetredingsgesprekken opgestart worden.

Daarnaast is de interne cohesie binnen de Europese Unie "te zwak" om nieuwe leden toe te laten. Ik denk dat de Europese Unie eerst een duidelijk toekomstbeeld / plan moet opmaken/uitvoeren.
De Europese Unie staat voor genoeg uitdagingen, het lijkt mij dan niet verstandig om er nieuwe aan te gaan.
De EU-burgers hebben volgens mij nood aan stabiliteit, voorruitgang, duidelijke visie en een beleid dat dicht bij de mensen staat.

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 26th March 2017 om 16:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.