actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2016, 13:50
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Turkse overheid verbiedt Kerstmis op school

De Turkse autoriteiten hebben de kerstviering op een Duitse middelbare school in Istanbul verboden. Het is voor het eerst dat dit gebeurt.

"De Turkse schoolleiding heeft meegedeeld dat er in de lessen voortaan niet meer mag worden verteld over en gewerkt worden aan kerstgebruiken en het christelijke feest en dat er ook niet meer over gezongen mag worden'', staat in een e-mail, die de Duitse afdeling van het Istanbul Lisesi heeft ontvangen.

Ook de deelname van het schoolkoor aan het traditionele kerstconcert bij het Duitse consulaat afgelopen dinsdag werd door de Turkse leiding kort onderbroken.

De 35 Duitse leerkrachten op het Istanbul Lisesi worden betaald door de Bondsrepubliek. De traditionele eliteschool wordt uitsluitend door Turkse leerlingen bezocht en is een erkende Duitse school in het buitenland. De school is voortgekomen uit een cultureel akkoord tussen Duitsland en Turkije, waarbij tachtig Duitse leraren zijn gedetacheerd op een aantal scholen in Turkije. Het Duitse personeel heeft zijn eigen afdelingshoofd, maar de Turkse schoolleiding heeft het laatste woord.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/t...chool-be433287/
18/12/2016

Eigen mening: Ik vind het zeer spijtig dat de Turkse autoriteiten het vieren van Kerstmis in een Duitse school verbieden. Dit ritueel heeft in de geschiedenis van de school nog nooit een probleem gevormd, ik snap dan ook niet waarom dat nu plots wel het geval is. De Turken verwerpen hier in mijn ogen het cultureel akkoord grotendeels mee. Bovendien vind ik het ook hallucinant dat de school en zijn werknemers volledig gefinancierd worden door Duitsland, maar dat Turkije toch meer zeggenschap heeft. Ik begrijp dat de school op Turks grondgebied staat en het land dus wel invloed wil hebben voor het geval er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Het vieren van Kerstmis schaadt volgens mij echter niemand, en ik vind het dan ook jammer dat de Turken hun macht gebruiken om dit af te schaffen. Je zou kunnen zeggen dat Kerstmis niet past bij het geloof van de leerlingen (die allemaal Turks zijn), maar uiteindelijk hebben ze er toch zelf voor gekozen om naar een Duitse school te gaan. Tot slot vraag ik me af hoe de Turkse bevolking in Europa zou reageren als wij hier ook plots feestdagen uit hun cultuur zouden verbieden. In de meeste katholieke scholen krijgen leerlingen met een ander geloof, vaak vrij op de feestdagen van hun geloof. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer dit zou afgeschaft worden, de Turkse bevolking meteen van zich zou laten horen. Maar zelf doen ze in mijn ogen nu eigenlijk net hetzelfde.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2016, 23:23
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik sluit me niet geheel aan bij Veronique. Ze maakt een geldig argument als ze spreekt over de Turkse regering die het niet kan laten om als een opdringerig jong kind de aandacht van Europa probeert te trekken. Het is echter niet hallucinant dat zo'n school onder de Turkse wetgeving valt als deze uit een soort van solidariteit/uitwisseling is ontstaan. Daarbij zijn regels vastgelegd en die bepalen blijkbaar dat Turkije het laatste woord krijgt. De kwestie van geloof is al jarenlang een kwelpunt. Met de secularisering zijn een heleboel culturen met elkaar in botsing gekomen. Dat is ergens vragen om dat soort problemen. Ik wil zelfs respect opbrengen voor de cultuur van een ander als die hier komt wonen (cfr. hoofddoekenkwestie). Het enige wat ik in ruil verwacht is wederzijds respect voor de cultuur waarin zij terecht komen. Aangezien deze school uitsluitend voor Turkse kinderen dient, hebben de religieus geďntegreerden (m.a.w. de kinderen die katholiek zijn opgevoed) het recht om te vragen deze lessen wel te krijgen. Daarmee openen we echter een geheel andere kwestie...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.