actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th June 2020, 10:18
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,686
Talking Boontje komt om 'haar loontje'

‘Maagdelijkheid is grootste geschenk dat Turkse man zijn vrouw kan geven’


Met een slimme Twittercampagne laken vrouwen het seksisme in de Turkse samenleving, simpelweg door het woord ‘vrouw’ in te ruilen voor ‘man’.



‘Mijn man kan werken als hij dat wil.’ Die tweet op 5 juni van een Turkse vrouw gaf de aanzet tot een vloed aan tweets waarbij seksistische, vrouwonvriendelijke uitspraken belachelijk gemaakt en gedeconstrueerd worden: ‘Ik ben een moderne vrouw, daarom help ik mijn man in het huishouden.’ Of: ‘Ik zou mijn man nooit laten werken, hij moet voor mijn kinderen zorgen.’ En: ‘De grootste gift die een man zijn vrouw kan bieden, is zijn maagdelijkheid.’ Ook geweld tegen vrouwen werd een thema. ‘Hij droeg een korte broek’, twitterde een vrouw, verwijzend naar uitspraken dat vrouwen niet moeten klagen dat ze lastiggevallen worden als ze een minirok dragen.

De campagne brak helemaal door toen de zangeres Gaye Su Akyol de hashtag #mannenmoetenhunplaatskennen lanceerde. Zij viseerde ook de regeringspartij AKP van president Recep Tayyip Erdogan, die in 2016 verklaarde dat vrouwen die het moederschap niet aanvaarden ‘onvolledig’ en ‘onvolwaardig’ zijn. ‘Mannen moeten kuis zijn. Ze mogen niet luid in het openbaar lachen’, twitterde de zangeres – een verwijzing naar een uitspraak in 2014 van een toenmalig partijkopstuk aan het adres van vrouwen.

‘Iedereen staat versteld wanneer we alleen maar het onderwerp veranderen van uitspraken die we elke dag horen’, zei Fidan Ataselim namens een vrouwenrechtenorganisatie aan de Turkse krant Hurriyet. ‘Zulke verklaringen worden vrouwen opgelegd alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Al die seksistische retoriek legt de basis voor moorden op vrouwen.’

Dit jaar werden in Turkije al 84 vrouwen vermoord door mannen. ‘We hebben genoeg van dit misselijkmakende systeem waarbij de naam van de verdachte onherkenbaar gemaakt wordt, maar de moraliteit en het leven van het slachtoffer in vraag worden gesteld’, zei Gaye Su Akyol. ‘Dit is 2020.’

Maar de Associatie Vrouwen en Democratie, waarvan Erdogans dochter vicevoorzitster is, vindt dat het te ver gaat: ‘In het begin legde deze actie de nadruk op empathie, maar ze heeft een punt bereikt waarbij ze schade toebrengt aan de waarden waarin wij geloven.’


DS, 12-06-2020
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.