actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2017, 19:51
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Erdogan woedend over rol van vijand bij Navo-oefening

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan is woedend op Navo-partners die bij een oefening in Noorwegen zijn portret als 'vijand' gebruikten. De president zei zaterdag geen genoegen te nemen met de excuses die de Navo een dag eerder had aangeboden.

'Deze kwestie kan niet worden afgedaan met een simpele verontschuldiging', zei Erdogan, wiens land al decennia lid is van het transatlantische bondgenootschap. Ook de Turkse 'vader des vaderlands', Mustafa Kemal Atatürk, zou tijdens de oefening in de Noorse stad Stavanger de rol van vijand zijn toebedeeld. Na het incident besloot de regering in Ankara veertig deelnemende Turkse militairen terug te roepen.

Een betreurenswaardige 'individuele actie'

Het incident zou veroorzaakt zijn door een Noor die weliswaar bij de oefening in Stavanger betrokken was maar geen Navo-functionaris is. Navo-chef Jens Stoltenberg, een Noorse oud-premier, zei dat het aan de regering in Oslo is om al dan niet strafmaatregelen tegen hem te nemen. Stoltenberg sprak over een betreurenswaardige 'individuele actie', die niets afdoet aan de waardering van de Navo voor lidstaat Turkije. Ook de Noorse regering betuigde tegenover Turkije spijt.

Erdogan greep het incident aan om zijn gal te spuien over de steun van de VS, de belangrijkste Navo-bondgenoot, aan Koerdische strijders in Syrië. Die zijn volgens Ankara handlangers van Koerden die een eigen staat op Turks grondgebied willen stichten. De Turkse president wees er de westerse bondgenoten dit weekeinde ook fijntjes op dat zijn land in Syrië prima samenwerkt met Iran en Rusland - niet bepaald vrienden van de Navo.

Gespannen verhoudingen Turkije en Navo-partners

De verhoudingen tussen Turkije en de Navo-partners zijn vooral gespannen sinds de mislukte militaire coup tegen Erdogan in de zomer van 2016. Erdogan zuiverde daarna het leger. Daardoor werd de aanwezigheid van Turken -zowel militairen als diplomaten- op het Navo-hoofdkwartier in Brussel en tal van commandocentra in de VS, Canada en Europa sterk gereduceerd.

Veel Turken die in Ankara in ongenade waren gevallen, vroegen asiel aan in de Navo-lidstaten waar ze werkzaam waren. Noorwegen wekte dit jaar de ergernis van de Turkse regering door vijf officieren asiel te verlenen. Zij hadden de vrees geuit dat ze bij terugkeer in hun land gearresteerd en gefolterd zouden worden.





19/11/17
Bron: Volkskrant
https://www.demorgen.be/buitenland/...ening-b8684f97/





Eigen mening
Elke keer als ik Erdogan in het nieuws zie schud ik met mijn hoofd. Hij werd afgeschilderd als de 'vijand' door een individu, moet hij daarom actie ondernemen? Het hoofd van de NAVO heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan Turkije maar dat is niet 'goed genoeg'. Het voelt heel kinderachtig aan. Toen Merkel werd afgebeeld als Hitler op de cover van een Turkse krant was dat dan geen brug te ver?
In het artikel staat ook dat Erdogan het leger 'gezuiverd' heeft. Noemt men dat voortaan zo? Iedereen die tegen u is gevangen nemen en folteren?
Afgelopen zomervakantie zeiden ze tegen mij 'Turkije staat heel goedkoop op de vakantiewebsites' en toen zei ik tegen die personen dat ik niet naar Turkije zal gaan puur uit principe. Waar de vrije meningsuiting niet geldt, daar zet ik geen voet binnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.