actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2015, 11:07
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Jihadisten nemen hotel in Mali onder vuur: 170 mensen gegijzeld

Jihadisten nemen hotel in Mali onder vuur: 170 mensen gegijzeld

In het Radissonhotel in de Malinese hoofdstad Bamako is een schietpartij en gijzeling bezig. Aanvallers houden 170 hotelgasten gegijzeld, meldt de hotelgroep. Voor het hotel is een veiligheidszone ingesteld, heeft een AFP-journalist ter plaatse vastgesteld.

De aanvallers, waarschijnlijk jihadisten, hebben zo'n 170 mensen in gijzeling genomen: 140 hotelgasten en 30 medewerkers. Ooggetuigen meldden dat een groep mannen het hotel is binnengegaan en vervolgens naar de bovenste etages ging waar ze begonnen te schieten. Een woordvoerder van de VN-missie in Mali zei dat er slachtoffers zijn gevallen. VN-militairen zijn ook naar het hotel gestuurd.

Volgens getuigen was het geluid van automatische machinegeweren te horen tot buiten de muren van het hotel. Het hotel telt zo'n 190 kamers en heeft vaak veel buitenlandse gasten. Volgens een bron zou de actie plaatsvinden op de zevende verdieping van het gebouw. "Op de zevende verdieping houden jihadisten een vuurgevecht op de gang", zo meldt een getuige aan ANP.

Volgens een andere bron bij de Malinese veiligheidsdiensten zijn de aanvallers het hotel binnengekomen aan boord van een auto met een diplomatiek nummerplaat.
Vredesmissie

In het straatarme Sahelland Mali zijn militairen actief in het kader van de missie van de Verenigde Naties om het land weer op de rails te zetten. Het land hield vrijwel op te bestaan in 2012 toen een nieuwe opstand van Toearegs en een militaire staatsgreep werden gevolgd door een snelle opmars van jihadisten.

Toen die vanuit het noordoosten het hele land onder de voet dreigden te lopen, greep Frankrijk begin 2013 militair in. Dat ingrijpen is later dat jaar omgezet in een VN-missie (Minusma) waar Nederland met 450 militairen aan meedoet. Veel van hen zijn gelegerd in Goa, cicra 950 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad Bamako.

Bron: 20-11-15 om 10.11u
De Morgen: http://www.demorgen.be/buitenland/j...jzeld-b4b83108/

Dit artikel verwijst volgens mij naar twee tegenstellingen. Als je dit artikel leest besef je maar al te goed dat vanaf nu elke misdaad wordt bestempeld als een daad van IS. Ik snap heel goed dat alle feiten die nu in het nieuws komen gelinkt worden aan de IS, maar klopt dit wel altijd? Het zou een ideaal doelwit zijn omdat hier veel internationale gasten aanwezig zijn. Langs de andere kant is er iets in mij dat wil stoppen met de actualiteit wil volgen. Elk artikel dat verschijnt op een nieuwssite komt ergens wel het woord IS of terrorisme is en dit maakt me vaak wel bang. Een gebeurtenis in Mali is natuurlijk minder dichtbij als een aanslag in Parijs, maar wat doet dit met de mensen. Stillaan begin ik door te krijgen wat het doel is van de terroristen en ik denk dat ze slagen in hun doel. Ze willen onzekerheid creëren en de mensen bang maken om te leven. Als ik over dit onderwerp spreek met andere mensen wordt er heel vaak gezegd ‘Ik heb al bang om naar een groot evenement te gaan’ en dat is ook zo. Positief vind ik het dat de regering zijn volk zoveel mogelijk veiligheid wil geven en hiervoor extra inzet. Het maakt me niet zo zeer uit of de IS verder leeft of niet, maar ik wil me veiling kunnen voelen bij alles wat ik doe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.