actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2016, 10:26
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
"Scholen moeten slechte leerkrachten sneller kunnen ontslaan"

"Scholen moeten meer mogelijkheden krijgen om leerkrachten te sanctioneren wanneer die negatief worden geëvalueerd. Nu kan men ze zelfs niet uit de klas weghalen omwille van veel te zware en moeilijke procedures." Dat zegt Lieven Boeve, de directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vandaag in Het Belang van Limburg.

Boeve pleit ook voor een moderner personeelsbeleid waardoor ook scholen werk kunnen maken van werkbaar werk zodat leerkrachten in betere omstandigheden kunnen blijven werken tot de pensioenleeftijd.

In dat kader zou de opdracht van een leerkracht niet langer uitgedrukt worden in lesuren maar als een schoolopdracht. Dit is het totaal aantal uren op maand- of jaarbasis waarbij rekening wordt gehouden met alles wat van een leerkracht wordt verwacht, zoals lesgeven, voorbereiden, corrigeren, vergaderen, collega's coachen, leerlingen begeleiden, activiteiten organiseren, enz.

bron: DeMorgen

Eigen mening: In het artikel worden twee veranderingen besproken die men graag zou doorvoeren binnen het onderwijs. Als eerste denk ik dat een moderner personeelsbeleid geen slecht idee is. Leerkrachten worden nu beschermd door hun statuut. Er moet al heel wat gebeuren vooraleer zo een leerkracht ontslagen kan worden. Er moet bijvoorbeeld sprake zijn van een tuchtstraf of opeenvolgende malen slecht geëvalueerd worden. Men maakt gebruik het principe de continuïteit van de taken van openbare dienst. Hierdoor kan een ambtenaar niet ontslagen worden zoals een contractueel. Enkel dus in geval van tuchtstraf of meerdere slechte evaluaties. Wanneer men uitgaat van die continuïteit moet men ook kunnen garanderen dat de job nog steeds goed wordt uitgevoerd. Ik heb zelf ooit leerkrachten gehad waarover meerdere malen klachten tot bij de directrice zijn gekomen. Helaas kon deze leerkracht haar 'job' blijven uitoefenen. Dus ik denk zeker dat er een mogelijkheid moet komen waarop men deze leerkrachten sneller en efficiënter kan sanctioneren. Deze sanctie kan dan als een soort van waarschuwing dienen met eventueel ontslag als volgende stap. Als tweede haalt men de schoolopdracht aan ter vervanging van de lesuren. Een leerkracht heeft veel meer taken dan 50 minuten lesgeven. Ik vind het dan ook geen slecht idee dat deze lesuren vervangen worden door een totaal schoolopdrachten pakket.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2016, 12:25
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Ik ben het eens met Layla. Leerkrachten worden inderdaad beschermd door hun statuut en er moet al veel gebeuren vooraleer ze worden ontslagen. Bij ons op school waren er een paar leerkrachten waar er verschillende klachten tegen zijn gekomen, maar ze konden hier niets aan doen. Deze leerkracht kon gewoon blijven werken. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen. Wanneer er al meerdere malen een klacht is ingediend dan wil dit toch zeggen dat er iets aan de hand is.
Ten tweede haalt men aan dat de schoolopdrachten de lesuren moeten vervangen. Ik vind dit persoonlijk ook beter, want leerkrachten doen veel meer dan alleen maar 50 minuten lesgeven. Ik heb dit zelf al gemerkt tijdens de stage. In de leerkrachtenkamer werd er een beklag gedaan dat lesgeven eigenlijk nog maar een bijzaak is in vele gevallen. Al de zaken rond lesgeven nemen de bovenhand.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.