actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2016, 09:31
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
'Katholiek onderwijsnet is achterhaald’

Een afzonderlijk katholiek onderwijsnet in stand houden is artificieel, meent Anne De Paepe, rector van de UGent.

‘Is het vandaag nog zinvol afzonderlijke netten op basis van levensbeschouwing te hebben in het onderwijs in Vlaanderen? Zouden we niet beter evolueren naar één groot netwerk waar alle levensbeschouwingen tot hun recht kunnen komen? Anne De Paepe, de rector van de Universiteit Gent, stelt de vraag in een gesprek met De Standaard, samen met de volgende rector van de VUB, Caroline Pauwels.

De Paepe noemt het ‘artificieel om wel moslims toe te laten, maar toch een apart katholiek net in stand te houden.’

‘We zouden dat beter anders organiseren en de krachten bundelen. Laat in scholen de vrijheid om te kiezen tussen lessen godsdienst – katholiek, islamitisch of andere – of voor geen van dat alles.’

De UG-rector vindt dat levensbeschouwelijke lessen hun plaats hebben op school. ‘Maar vandaag plakt er een ander etiket op dezelfde of vergelijkbare inhoud. Er worden hooguit andere klemtonen gelegd. In de lessen godsdienst zal er natuurlijk aandacht zijn voor geloof, maar daarnaast ook voor universele waarden. Ook in het humanistische onderwijs komen deze aan bod. Waarom nog dat onderscheid maken? Het gaat in beide om het aanbrengen van algemeen menselijke waarden aan alle jongeren, ongeacht hun achtergrond.’

Bron: De Standaard 23/5/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160522_02302035

Mijn mening:
Omdat het zo zit ingeburgerd dat er katholieke en humanistisch onderwijs is, had ik nog nooit stilgestaan over het samenvoegen van deze twee netten. Net zoals Anne De Paepe zegt, worden er in de twee netten aandacht besteed aan de aanbreng van algemene menselijke waarden. Dit ongeacht hun achtergrond of hun geloof. Daarom lijkt mij het dan ook niet abnormaal dat alle onderwijsnetten samen kunnen gaan en dat de leerlingen dan voor enkele uurtjes in de week kunnen kiezen voor lessen godsdienst – katholiek, islamitisch of andere – of voor geen van dat alles. Ik denk dat dit ook zeker leerrijk is voor kinderen. In een katholieke school denken de leerlingen misschien dat iedereen katholiek moet zijn. In een school waar alle godsdiensten welkom zijn, kunnen ze ook kennis maken met andere godsdiensten en leren over elkaar godsdiensten door er over te vertellen.

Laatst aangepast door Loes.B*onen : 23rd May 2016 om 09:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2016, 12:27
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Enerzijds kan ik mij wel vinden in wat UG-rector Anne de Paepe hier zegt. Er zit inderdaad nog maar weinig verschil op de inhouden die leerlingen uit het katholiek onderwijs moeten verwerken in vergelijking met andere onderwijskoepels. Anderzijds heeft het katholiek onderwijs een hele geschiedenis die veel mensen (leerkrachten, directeurs,...) niet graag zullen zien verdwijnen.
Dit artikel is er waarschijnlijk gekomen door de aangekondigde revolutie in het katholiek onderwijs waar in de toekomst ook plaats zal zijn voor moslims en andersgelovigen. Dit vond ik op zich een goed idee gezien de gebeurtenissen in Parijs en Brussel.
Samenvattend wil ik zeggen dat het economisch gezien waarschijnlijk geen slecht plan is om de onderwijsnetten te laten vallen. Historisch gezien gaat dit een heel moeilijke en delicate kwestie worden omdat veel mensen toch een zekere waarde hechten aan het katholiek onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2016, 17:20
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Ik heb het idee dat het verschil tussen de onderwijsnetten hier helemaal gereduceerd wordt tot de lessen godsdienst/levensbeschouwing/hoe-je-ze-ook-wil-noemen. Het verschil tussen de netten gaat echter nog veel meer over de ingesteldheid van de school. Het gaat over waarden en normen, wat je de leerlingen wil aanbieden en op welke manier, waar je met de samenleving naartoe wilt, ...
Ik ga nu niet meteen zeggen dat je nog een katholiek label nodig hebt voor een onderwijsnet. Zowel de inrichting als de naam kan veranderd worden, en het zou kunnen dat hierbij netten worden samengevoegd of er nieuwe ontstaan. Maar dat heeft dan weinig te maken met de invulling van een of twee lesuren per week.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st May 2016, 10:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Geen katholiek onderwijs meer?

De voorgaande meningen kan ik zeker begrijpen. Persoonlijk vind ik het jammer als het Katholiek onderwijs zou verdwijnen, want het is eigen aan België. We zijn qua oorsprong een katholiek land. Op dit moment zijn er ongeveer evenveel mensen van een ander geloof aanwezig in ons land dan dat er christelijke mensen zijn. Dit is naar mijn mening de eerste stap in de omslag van België als het gaat om religie. Dit zijn allemaal 'kleine' veranderingen die niets lijken te betekenen, maar voor je het weet komen er meer en meer islamitische scholen en zal België een islamitisch land worden. Op het moment dat dit gebeurt, denk ik dat velen hun boeltje pakken en naar het buitenland verhuizen. Dat zal dan ook het moment zijn waarop België uit elkaar zal vallen en zal stoppen te bestaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.