actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th August 2014, 22:48
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Niemand wilde naar Parijse banlieue rijden, jongen (10) sterft

Niemand wilde naar Parijse banlieue rijden, jongen (10) sterft

De Franse regering zal een onderzoek voeren naar de dood van een 10-jarige jongen. Hulpdiensten en taxi's wilden hem niet komen halen. De jongen woonde in een banlieue.
Zacharie (10) had zaterdag enorme buikpijn, waarop zijn moeder Monique hem overdag naar de huisarts bracht. Buikgriep, constateerde die en hij schreef medicijnen voor. Die hielpen niet. De toestand van de jongen verslechterde verder. Om 2 uur 's nachts besloot de moeder om de brandweer te bellen, zoals gebruikelijk in Frankrijk, voor eerste hulp of desnoods een rit naar het ziekenhuis.

De brandweer zei niet te willen komen: ze verwezen het gezin naar de ambulancedienst. Die zeiden ook niet te willen uitrukken. ‘Ze zeiden dat we zelf naar het ziekenhuis moesten komen’, aldus Monique. ‘Maar we hebben geen auto.’

Geen enkele smeekbede hielp. Niemand wilde komen. Zacharie lag inmiddels te trillen van de pijn. De ouders belden een taxi. Maar ook daar was het antwoord negatief: ‘we komen 's nachts uw wijk niet in, dat is te gevaarlijk’.

De familie, die van Malinese afkomst is, woont in Épinay-sur-Seine, een voorstad ten noorden van Parijs. Het is het departement dat berucht is wegens zijn banlieues, met hoge werkloosheid en veel criminaliteit. De wijk van de familie van Zacharie staat bekend als ‘riskant’.

Om drie uur 's nachts namen de ouders hun zoon mee naar buiten en sleepten hem hun ‘riskante’ wijk uit naar veiliger gebied. ‘Ik ben toen midden op de weg gaan staan, met mijn zoon in mijn armen, en heb een taxi aangehouden’, aldus Monique.

De chauffeur reed ze naar het ziekenhuis van buurgemeente Saint-Denis. Daar werd een blindedarmontsteking geconstateerd. Maar pas na twee uur verscheen een chirurg: het was inmiddels ochtend. Nadat werd begonnen met de behandeling, vertoonde Zacharie plotseling verstikkingsverschijnselen. Hij stopte met ademhalen. Om 9 uur 's morgens overleed hij.

Schokgolf
De dood van de jongen is als een schokgolf door Frankrijk gegaan. Van veel banlieues is bekend dat artsen en brandweer er niet meer naartoe gaan zonder politiebegeleiding. ‘Niemand wilde ons helpen, alleen omdat we in deze wijk wonen’, vertelde de moeder op de Franse televisie. ‘

De ouders hebben inmiddels een klacht ingediend en justitie is een onderzoek gestart. De Franse regering zegt ‘geschokt’ te zijn door de gebeurtenissen. Minister Marisol Touraine (Gezondheidszorg) heeft een tweede onderzoek gelast om erachter te komen of zorginstanties gefaald hebben.

Bron: De Standaard

Mening:
Als ik dit artikel lees vraag ik me af hoe het zo ver is kunnen komen. We zijn op een punt gekomen dat zelfs de hulpdiensten niet meer binnen gaan in een wijk van een stad. En dit omdat het te gevaarlijk is. Natuurlijk begrijp ik dat je niet graag je leven op het spel zet voor een ander, een vreemde. Maar ik vind het erg dat we daardoor mensen verliezen. Doordat er een gebrek is aan een goede veiligheid brengen we mensen levens in gevaar. Hier hebben we nu spijtig genoeg een voorbeeld van gekregen. De dood van een (10-jarig) jongetje. Was dit echt nodig voor we onze ogen zouden open doen en beseffen dat er iets moet veranderen. Dat de veiligheid in die wijken beter moet. Het is triestig om te constateren dat we eerst een slachtoffer moeten hebben voor we over dergelijke zaken gaan nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.