actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2010, 17:03
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
'Zomertijd beter voor gezondheid'

UTRECHT - De volksgezondheid zou er wel bij varen als de klok komend weekeinde niet een uur wordt teruggezet. Sterker nog, in het voorjaar zou de klok eigenlijk nóg een uur vooruit moeten. Mensen houden dan veel meer tijd over om buiten actief te zijn.

Dat stelt de Britse wetenschapper Mayer Hillman in een artikel in de British Medical Journal, waaruit het artsenvakblad Medisch Contact vrijdag citeerde op zijn website.

Volgens Hillman zou zo'n dubbele zomertijd volwassenen driehonderd uur extra daglicht geven en kinderen tweehonderd uur.

Gemiddeld zijn mensen volgens de wetenschapper slechts één of twee ochtenduren wakker. Van de tien tot elf uren dat zij in de middag en avond op zijn, brengen zij de helft in het donker door.

Vooral kinderen en ouderen gaan dan niet meer naar buiten, uit angst voor onveiligheid of slecht zicht.

http://www.nu.nl/gezondheid/2366804...gezondheid.html

Ik denk dat hier wel een kern van waarheid inzit. Zelf heb ik in de winter ook veel moeite met het ontvangen van te weinig daglicht. Zo vind ik het heel erg vervelend om sochtends in het donker naar het werk/school te gaan en savonds in het donker weer thuis te komen. Het is ook nog al een verschil, als we de klok niet terugzetten krijgen we 300 uur meer daglicht. En dit alleen in de paar maanden dat het winter is. Het is mijns inziens dus nog helemaal niet zo'n slecht idee om de klok 2 uur vooruit te zetten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2010, 18:58
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Dit is logisch. Veel mensen hebben een winterdepressie. Deze mensen hebben zonlicht nodig zodat ze beter worden. Wanneer dit niet lukt, moeten zij een speciale zonnebehandeling krijgen.
In de winter hebben wij een zwakker immuunsysteem omdat we minder fruit eten. Het is dus belangrijk dat je in deze winterse maanden heel veel fruit zoals sinaasappelen, citroenen, kiwi's... Vitaminen binnenkrijgen, is in deze maanden heel belangrijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2010, 14:01
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Ik vind het ook beter dat we steeds op zomertijd zouden blijven staan. Geen vervelende omschakelingen meer in het voor- en najaar. Zeg nu zelf, het is steeds weer aanpassen. Vooral ouderen en jonge kinderen hebben het er zeer moeilijk mee.
Een groot voordeel van zomertijd is dat het in de zomer lekker lang licht is. Zelfs in de winter kom je dan ’s avonds thuis en het is nog niet donker. De avondspits verloopt dan vlotter en vooral veiliger omdat het nog licht is. Ook voor schoolgaande kinderen is het interessant omdat ze niet in het halfduister naar huis weerkeren.
Ik vind dat het alleen maar voordelen heeft als we constant zouden overschakelen op zomertijd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th November 2010, 16:20
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Inderdaad, ik zou dat ook beter vinden. Want van veel duisternis kan je depressief worden. Zo komen er veel meer zelfdodingen en depressies voor in Scandinavië dan in de rest van de wereld, vermoedelijk door de aanhoudende duisternis.
Het zou fijn zijn om aan te komen van school als het nog licht is, 's morgens moet je zowiezo in het donker rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.