actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2010, 09:11
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Patiënt kan medicijnen bestellen via website in Luik

Patiënt kan medicijnen bestellen via website in Luik
Een groep Luikse apothekers heeft gisteren een website gelanceerd waarop patiënten hun ziektesymptomen kunnen ingeven en vervolgens online medicijnen kunnen bestellen. Dat schrijven de kranten van de groep Sud Presse vandaag.

Op de site santis.be kan de patiënt terecht met zijn symptomen. Eerst wordt gevraagd of de patiënt een man of vrouw is en nadien kan de surfer op een virtueel lichaam aanduiden waar er een probleem is. Nadat de informatie via internet is ingegeven, stelt de website diverse medicijnen voor, die de patiënt online kan bestellen en thuis kan later leveren.

Alle medicijnen die op de website worden aangeprezen, zijn beschikbaar zonder voorschrift. Een dokter die ondervraagd werd door de Franstalige kranten, heeft de praktijk al veroordeeld. "Dit is gevaarlijk en concurrentie voor de huisarts", luidt het. (belga/adv)

Mijn mening:
Ik vind dit geen goede uitvinding. Allereerst vind ik dat mensen die ziek, toch nog altijd beter naar de dokter kunnen gaan. Alleen een dokter gaat precies kunnen zeggen wat er met jou scheelt. Daarvoor heeft hij/zij ook geleerd. Als het dan toch niet mogelijk is om naar de dokter te gaan of het is volgens jou niet noodzakelijk. Dan kan men nog altijd bij de apotheker terecht. Hij/Zij zal jou ook met veel plezier raad willen geven. Een website die een diagnose voor jou stelt vind ik absoluut geen goed idee. Ik betwijfel of dat mensen deze diagnose dan ook gaan geloven? Stel je voor dat je een verkeerd medicijn inneemt omdat de website jou dat specifieke medicijn had voorgeschreven.

Bron: Het Laatste Nieuws
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2010, 21:02
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Ik ga zeker akkoord met Jolien, dat is geen goede uitvinding, onder andere door de redenen die zij al aanhaalde.
Ook denk ik daan de toekomst. Nu staan er misschien enkel medicijnen op die men zonder voorschrift kan afhalen, maar dat zal volgens mij niet zo blijven. Er zullen meer medicijnen zonder voorschrift verkrijgbaar worden en uiteindelijk zullen er bepaalde medicijnen op de site terecht komen, die eigenlijk helemaal niet zonder voorschrift verkocht zouden mogen worden. Dat zou niet meer verantwoord zijn.
Ik zie een duidelijke analogie met de legalisering van wiet: op zich is er niet veel mis met het legaal maken van wiet volgens mij, behalve het feit dat men daarna gaat zeuren om andere drugs ook legaal te maken en wie weet ook legaal te verkopen. Dat mag niet gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2010, 12:16
Britt.Snels Britt.Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 19
Ik ben het eens met Jolien en Joëlle. Ook ik denk dat je beter naar de dokter kan gaan als je ziek bent. Waarom hebben ze anders voor het vak geleerd als ze toch niet meer nodig zijn. Ook vind ik dat als je ziek bent je beter nog eens buiten kan komen en wat frisse lucht kan inademen. Want door je heel de tijd op te sluiten thuis ga je ook niet altijd beter worden. Ik vind het ook fout dat tegenwoordig alles met de computer moet gebeuren. Hierdoor raken mensen vervreemd van elkaar. Ze sluiten zich op met hun computer en gaan dan met (dikwijls vreemde) mensen chatten. Ook zal de conditie van de mensen erop achteruit gaan wat zeker ook niet gezond is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2010, 13:03
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Het is gewoon onverantwoord dat men denkt de huisarts over te kunnen slaan. Genezen houdt heel wat meer in dan wat pillen slikken. Zo kunnen er ingrepen nodig zijn of scans voor nader onderzoek (deze website zou een kind, dat gevallen is en zijn onderarm heeft gebroken, gewoon een pakje pijnstillers bezorgen vanwege "de spierpijn", aangezien die site niet kan vaststellen dat er meer aan de hand is dan "pijn aan de onderarm"). Ook is het vaak nodig dat zieke mensen zich aan bepaalde procedures houden (vb. in bed blijven, veel drinken, slechts bepaalde voeding eten) om te kunnen genezen of om anderen niet te besmetten. In mijn ogen KAN die site ook geen juiste beslissingen maken (tenzij door toeval): dezelfde symptomen kunnen zoveel verschillende oorzaken hebben. En ik moet er niet aan denken dat iemand met een maagbloeding thuis rustig wacht op zijn "pilletjes tegen maagkrampen" in plaats van naar een dokter te gaan...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.