actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2015, 08:42
Yves J*nssens Yves J*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: olen
Posts: 37
‘Bomen zijn veel meer waard dan je denkt’

Grovedennenbossen halen in Vlaanderen jaarlijks zo’n 260 ton fijn stof uit de lucht, goed voor een gezondheidswinst ter waarde van een kleine 40 miljoen euro. Dat berekende bio-ingenieur Thomas Schaubroeck, één van de vijf genomineerden voor de Eos Pipet.

Fijn stof kost de gemiddelde Vlaming één gezond levensjaar. Bij hogere fijnstofconcentraties stijgt het aantal luchtwegklachten en zijn er meer spoedopnames. Langdurige blootstelling aan fijn stof vermindert de longfunctie en verhoogt het risico op chronische aandoeningen van de luchtwegen. Fijn stof kan bloedvaten doen dichtslibben en verhoogt het risico op een hartaanval. Bovendien bevatten fijnstofdeeltjes vaak kankerverwekkende stofffen zoals polyaromatische koolwaterstoffen (PAK’s).

Bomen en andere planten filteren fijn stof uit de lucht. De vraag is: hoeveel? Thomas Schaubroeck ontwikkelde een verbeterd model om dat in te schatten en paste het toe op de grove den. ‘Zijn fijne naalden, die niet uitvallen in de winter, maken van de grove den een bijzonder geschikte filter’, zegt Schaubroeck. ‘Het kan daarom interessant zijn om grove dennen te hebben nabij bronnen van fijn stof zoals snelwegen.’

De grove den is in Vlaanderen goed vertegenwoordigd in het bosbestand. ‘Zo’n 30 ŕ 40 procent van onze bossen bestaat uit grove den’, zegt Schaubroeck. ‘Ze werden massaal aangeplant, vaak op arme bodems, om hout te leveren voor de mijnbouw. Dennenhout had als voordeel dat het begon te kraken voor het brak, zodat mijnwerkers zich op tijd uit de voeten konden maken.’

http://eoswetenschap.eu/artikel/bom...rd-dan-je-denkt
12/11/2015

Ik heb al eerste voor dit artikel gekozen omdat ik het zeer goed vindt dat deze student dit onderzoek heeft gedaan. Ook ben ik blij om te horend dat de nieuwe generatie zich wilt blijven inzetten voor een schoner en beter milieu. ik ben namelijk een echte natuur mens dus vind ik dat we nooit genoegen met de natuur en ons milieu kunnen bezig zijn.
Langst de andere kant vond ik dat er in dit artikel ook een interessant weetje staat. Ten eerste was België vroeger een land van de mijnbouw en als echte belgen moeten we dat niet vergeten. maar het geen wat ik zo interessant vindt is dat de mijnwerkers het hout van de grove den gebruikte omdat het begon te kraken voor het barsten en ze zich dan zo uit de voeten konden maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.