actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2016, 20:28
Karolien H*eselmans Karolien H*eselmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 51
Nieuwe foto's gecrashte Europese marslander vrijgegeven

Nieuwe foto's gecrashte Europese marslander vrijgegeven

Er zijn nieuwe foto's van de vorige week op Mars gecrashte Europese lander Schiaparelli. NASA heeft vandaag opnamen vrijgegeven die begin deze week zijn gemaakt door de Mars Reconnaissance Orbiter. Op de foto's zijn meer details zichtbaar omdat de NASA-satelliet een camera met een grotere scherpte heeft gebruikt.

Op de beelden is de vermoedelijke inslagkrater van Schiaparelli zichtbaar, en linksonderin het beeld de parachute. In de rechterbovenhoek van de foto is het hitteschild te zien dat ook in het marszand is geploft. Alle brokstukken liggen niet verder dan anderhalve kilometer uit elkaar, zoals verwacht, aldus NASA.

De grootste krater is ongeveer 2,4 meter in diameter, precies zoals je zou verwachten bij de impact van een 300 kilogram object bij ongeveer 300 kilometer per uur. Dat is de vermoedelijke snelheid waarmee Schiaparelli waarschijnlijk is ingeslagen op de rode planeet.

Remraketten

De lander had vorige week een zachte landing moeten maken op Mars. Om de snelheid van 21.000 kilometer per uur terug te brengen tot nul, werd eerst gebruik gemaakt van een hitteschild, daarna van een parachute en ten slotte hadden remraketten de laatste snelheid eruit moeten halen. Volgens voorlopige analyses van ruimtevaartorganisatie ESA, die de lander naar Mars heeft gestuurd, is de parachute te vroeg afgeworpen en hebben de remraketten maar een paar seconden gewerkt, in plaats van de geplande halve minuut.

Wat er precies is misgegaan, is nog niet duidelijk. De lander was bedoeld als een test voor de komst van een rover in 2020. Die moet verkenningen in de bodem gaan doen om te speuren naar vroeger leven op Mars. Het mislukken van de test dreigt de rovermissie in gevaar te brengen. ESA komt nog 300 miljoen euro tekort voor deze missie en in december moeten Europese ruimtevaartministers beslissen of ze dat geld willen vrijmaken. Het is ESA, dat eerder succesvol op een komeet landde, nog niet gelukt om op Mars te landen. In 2003 stortte de Beagle-2 neer, en nu dus Schiaparelli.

ESA zelf zegt dat Schiaparelli een test was en dat de vergaarde data over de mislukte landing kunnen helpen om van de rovermissie in 2020 een succes te maken.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/n...geven-bb6d2ee8/

Eigen mening
Voor ik wist dat een rover in 2020 een "echte" landing gaat maken op planeet mars, was ik het niet eens met ESA dat deze mislukte landing niet zo erg was. Ik had liever gehad dat deze missie ook geslaagd was. We hadden nu al veel meer te weten gekomen over planeet mars. Dit is belangrijk om te weten te komen of er vroeger leven was op mars. Nu ik dit artikel gelezen heb en me er beter heb in kunnen verdiepen, ben ik het uiteindelijk wel eens met ESA. Het is inderdaad niet zo slecht dat de landing mislukt is. Nu hebben ze data dat ze kunnen gebruiken om de rover voor 2020 nog beter te maken en niet dezelfde fout te maken in de toekomst. Ook kunnen ze deze data niet alleen voor de rover gebruiken, maar zeker ook voor andere ruimtetuigen. Deze missie was dus zeer interessant.

Toch deed de Schiaparelli het niet zo slecht. Zijn snelheid was van 21 000 kilometer per uur naar 300 kilometer per uur gegaan. Ook hebben de remraketten weldegelijk gewerkt. Maar niet zoals het gepland was. Zeer spijtig van dit voorval. Maar als we geen fouten maken kunnen we ook niets leren. Deze missie was zeer leerrijk voor vele wetenschappers.

Laatst aangepast door Barst : 6th November 2016 om 22:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.