actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2007, 14:40
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Steeds meer leerlingen spijbelen

Meer dan één procent van alle leerplichtige leerlingen in het secundair onderwijs spijbelde vorig schooljaar. Dat is iets meer dan het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke.

Deeltijds onderwijs
In het schooljaar 2006-2007 spijbelde 1,18 procent van de leerlingen, het jaar voordien was dat nog 1,15 procent. In het schooljaar 2004-2005 ging het om 0,97 procent, in 2003-2004 om 0,98 procent en in 2002-2003 om 0,83 procent. Vooral in het deeltijds onderwijs wordt er vaak gespijbeld: 28,23 procent. In het voltijds onderwijs gaat het om 0,57 procent. Vandenbroucke zegt dat de stijgende cijfers onder meer te verklaren zijn doordat nu meer dan vroeger scholen de spijbelaars signaleren aan de bevoegde instanties.

Achterstand
"Schoolse achterstand is een belangrijke oorzaak van spijbelen", zegt het Anti-Spijbelteam. Volgens directrice Chris Rossenbacker van het Koninklijk Atheneum van Schaarbeek zijn ook schoolmoeheid, het schoolklimaat en te laat komen factoren die spijbelen in de hand werken.

Anti-Spijbelplan
Vandenbroucke gaf ook toelichting bij de nieuwe maatregelen in het kader van het Globale Anti-Spijbelplan: zo ontvangen leraren en directies volgende week een spijbelbrochure en is er een vernieuwde website. (belga/gb)

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/ar...nBottomArtikels
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2007, 17:51
Nele Meuris Nele Meuris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Wiekevorst
Posts: 62
Spijbelen, het is een vak op zich.
Ik weet nog dat ik in het 5e en 6e middelbaar veel gedacht heb om 'eens een les over te slaan'.
Maar je moet er dan toch maar het lef voor hebben.
Ik had altijd schrik dat mijn ouders het teweten gingen komen, en uiteindelijk is mijn aantal keren spijbelen gebleven op 0.
Maar spijbelen is een probleem dat moeilijk aan te pakken is denk ik.
Mij hielden mijn ouders mij tegen, want de systemen zijn al goed aangepast, dat ze niet enkel 's morgens iedereen overlopen, maar ook 's middags en op andere tijdstippen.
Maar er zijn natuurlijk ook ouders die het dan helemaal niet erg vinden als hun kind eens niet naar de les gaat. En als de ouders het al niet erg vinden, en de leerlingen vinden de straf (die soms toch wel nodig is) die ze krijgen ook niet erg.
Dan sta je gewoon nergens, want dan kan je deze jongeren met niets tegen houden om toch maar niet te gaan spijbelen.

Groetjes
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2007, 18:27
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Spijbelen is inderdaad een vak op zich. Naar mijn mening heerst er een gedachte van: 'in het middelbaar moet je dat zeker eens gedaan hebben'. Als ik mijn neefjes nu zie, zij zitten in het 4de middelbaar, dan schrik ik soms wat voor vragen ze stellen. Laats kwam een van hen af met de vraag waar je op mijn oude school het best kan ontsnappen. Ik moet toegeven ik heb zelf ook 2keer gespijbeld, 1keer met succes en 1keer zonder. Ik kan het niemand aanraden want het heeft me heel wat straf opgeleverd en miserie met men ouders.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th November 2007, 19:40
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Aan ons om de school weer boeiend te maken?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th November 2007, 09:15
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Spijbelen

Ik vind het niet meer zo verwonderlijk dat steeds meer en meer leerlingen spijbelen. Kinderen worden zelfstandiger, brutaler zelfs. Missen ze een les: ja dat is dan maar zo. So what? Van die ene les zal ik niet doodgaan hoor, denken ze. Ik denk dat dit ook veel met respect te maken heeft. Vroeger waren leerkrachten (volgens mij) veel meer gerespecteerd dan nu. De leerkrachten hadden echt nog iets te zeggen over kinderen. Dat is nu zeker niet meer het geval. Ook de houding leerkrachten-ouders is sterk veranderd denk ik. Vroeger was de leerkracht 'baas' over de kinderen. Nu als ouders 'denken' dat hun kinderen onterecht straf hebben gekregen, krijgt de leerkracht een boze telefoon van ouders. Ja dat maakt het voor kinderen/ leerlingen veel gemakkelijker om te gaan spijbelen. En ik denk ook dat heel veel leerlingen met tegenzin naar school gaan.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th November 2007, 10:08
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Ik denk dat, het aantal leerlingen die spijbelen, sterk afhangt van de school.

Er zijn verschillende scholen waar als je spijbelt, je een serieuze straf oploopt. Ik zelf heb in een school gezeten waar ze helemaal niet streng waren. Daar heb ik dan soms ook eens van geprofiteerd. Zeker in de winter bij de LO lessen, daar moesten wij van die domme oefeningen doen, dus was het wel eens handig om wat lessen over te slaan.
En dan was er ook nog een verschil tussen de leerlingen die normaal hun best deden ten opzichte van anderen. Degene die deftig scoorden op school en zonder te blijven zitten, die konden zich al heel wat meer permitteren.
De scholen hebben volgens mij dus veel macht om spijbelgedrag tegen te gaan of niet!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th November 2007, 22:57
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
Spijbelen is iets wat niet kan vind ik. Ten eerste mis je hierdoor lessen en op de duur wordt het een gewoonte. Eens je met spijbelen begint, is de verleiding groot om het regelmatig te doen. Het is ook niet bepaald sympathiek tegenover de leerkrachten die alle moeite doen om hun lessen boeiend te brengen.

Het spijbelgedrag van leerlingen hangt ook veel af van de manier waarop de school er mee omgaat. Streng optreden met strafstudies of opdrachten is voor sommige leerlingen goed. Anderen zullen het op prijs stellen dat er samen kan over gepraat worden. Bijvoorbeeld door de vraag te stellen:"Waarom kom je niet naar die bepaalde les? Wat spreekt je niet aan of wat ergert je zo?"
Zo weet men in de school waar het schoentje wringt en kan er een oplossing gezocht worden.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th November 2007, 13:37
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
waarom spijbelen en hoe aanpakken?

Omdat ik er ook zo over denk als de meesten van jullie, heb ik voor jullie eens uitgebreid neergeschreven wat spijbelen volgens mij is en hoe het aangepakt kan worden!

Veel leesplezier


Waarom spijbelen?
Er zij vele redenen waarom middelbare scholieren spijbelen. Deze redenen kunnen bij de leerling zelf liggen, maar ook bij de omstandigheden op school.
Een scholier die met veel tegenzin naar school gaat zal sneller geneigd zijn een of meerdere lessen over te slaan. Deze tegenzin kan een enkele les betreffen omdat de jongeren de les saai vindt, een hekel aan het vak heeft of problemen heeft met de bewuste mentor. De scholier kan ook het gevoel hebben weinig aan de les te hebben omdat de mentor bijvoorbeeld enkel voorleest uit het leerboek of de leerlingen huiswerk laat maken in de klas. Of de scholier ziet het nut van de les niet in, omdat hij/ zij het gevoel heeft toch nooit iets met de geleerde stof te zullen doen.
Maar het kan ook dat de hekel aan school wat algemener is omdat de jongere moeite heeft met de leerstof of problemen heeft met klasgenoten of gepest wordt.
Ook er bij willen horen kan tot spijbelen leiden. En natuurlijk wordt er ook gespijbeld omdat de jongere gewoon geen zin heeft in school of iets leukers wil doen.

Wat is er door scholen + ouders te doen aan spijbelen?
Het eerste wat de school kan doe is het spijbelen in de gaten houden en in kaart brengen. Hierbij is het zeer aan te raden ook na te gaan waarom een leerling spijbelt en de leerling niet bij voorbaat te veroordelen. Door de oorzaak van het spijbelen te achterhalen, door na te gaan of er faalangst speelt, de leerling moeite heeft met de lesstof of dat er problemen thuis zijn en waar dat mogelijk is hulp te bieden, kan een hoop spijbelende scholieren van het spijbelen gebracht worden. Enkel straffen blijkt niet effectief tegen spijbelen omdat de oorzaak voor het spijbelen dan niet wordt aangepakt.

Soms helpt het ook de leerlingen een actievere rol binnen de les te geven. Door de les meer interactief te maken. Krijgen de scholieren de kans meer betrokken te raken bij de les en hierdoor meer gemotiveerd.
Van groot belang voor het aanpakken van spijbelen is dat de spijbelaar niet gestigmatiseerd wordt. De scholier moet niet te kijk gezet worden voor de klas. Dit zal enkel het spijbelprobleem vergroten!


Ook voor de ouders geld de eerste stap van het spijbelen in de gaten houden en nagaan wat ten grondslag ligt aan het spijbelen. Hiervoor is ook contact en overleg met school noodzakelijk.
De ouders kunnen de jongere ook helpen door samen op zoek te gaan naar de interesses van de jongere. Door samen dingen te ondernemen en nieuwe dingen te introduceren, kan de scholier weer gemotiveerd raken en het belang van het onderwijs weer gaan inzien, omdat er nu ergens naar toe gewerkt wordt zoals een vervolgopleiding.
Ouders kunnen ook veel hulp en steun bieden aan een puber met faalangst of een gebrek aan zelfvertrouwen. Door activiteiten te stimuleren waar de jongere goed in is en hier complimenten voor te geven, kan het zelfvertrouwen toe nemen. Belangrijk hierbij is ook de inspanning te waarderen, ook al is het resultaat niet zoals gewenst. Een leerling die hard heeft zitten leren op een proefwerk en dan toch een onvoldoende haalt, moet het gevoel hebben dat de inspanning wel gewaardeerd en beloont wordt.
Ook door hulp te bieden bij het maken van huiswerk, bijvoorbeeld door te overhoren, uitleg te geven of een planning te maken voor het huiswerk, kan spijbelen voorkomen worden omdat de leerling beter gaat presteren, hierdoor meer zelfvertrouwen krijgt en ook meer plezier in het onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.