actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2017, 23:17
yarrid.dev*gelaere yarrid.dev*gelaere is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: SCHILDE
Posts: 4
Trumps stafchef geeft bedenkelijke draai aan Amerikaanse burgeroorlog

De stafchef van Amerikaans president Donald Trump, John Kelly, heeft enkele opmerkelijke uitspraken gedaan over de Amerikaanse Burgeroorlog. Zo zei hij op Fox News Monday onder meer dat de toenmalige opperbevelhebber van de zuidelijke Geconfedereerde Staten van Amerika, Robert E. Lee, een eerbaar man was. "Vreemd en gevaarlijk" noemen historici zijn uitlatingen.

"Robert E. Lee was een man die zijn land opgaf om te vechten voor zijn staat, wat 150 jaar geleden belangrijker was het land", aldus Kelly. "Trouw aan de staat kwam toen altijd eerst. Vandaag is dat anders. Maar het gebrek aan compromisvermogen leidde tot de Burgeroorlog, en mannen en vrouwen aan beide zijden, die te goeder trouw waren, namen een standpunt in volgens hun geweten."

Heel wat historici reageerden verbouwereerd. Zo ontkennen ze onder meer dat het "gebrek aan compromis tot de Burgeroorlog leidde", en dat Robert E. Lee een eerbaar man was. Vreemd, gevaarlijk en provocerend noemden ze de uitlatingen van Kelly.

"Dit is diepgaande onwetendheid over vrij fundamentele zaken van de Amerikaanse geschiedenis", zo reageerde historicus David Blight (Yale University). "Ik bedoel, zoiets verwacht je nog van Trump, die, laten we eerlijk zijn, niks van de geschiedenis kent en dat al meermaals demonstreerde. Maar generaal Kelly heeft een lange geschiedenis in het Amerikaanse leger."

Blight heeft het, net zoals zijn collega Stephanie McCurry (Colombia University), over een "verouderde visie" die "de laatste decennia onderuit werd gehaald door historisch onderzoek".

In het verleden deed president Trump zelf ook al controversiële uitspraken over de Burgeroorlog. Zo zei hij, net zoals Kelly, dat er "goede mensen waren aan beide zijden". Ook dat argument wordt door de historici nogmaals afgedaan als onwaar.

Bron:https://www.demorgen.be/buitenland/...-boos-bd06dcb9/
De Morgen 31/10/17

Mening: Ik vind het belachelijk dat hier zo hevig op gereageerd wordt. Niets aan wat Kelly te vertellen had is daar reden toe. Elke oorlog begint mijns inziens door het gebrek aan goede compromissen. De Amerikaanse burgeroorlog was daar geen uitzondering in. Onenigheid tussen de Amerikaanse federale overheid en zuidelijke staten over de hoeveelheid autonomie van individuele staten leidde namelijk tot de oorlog. Het verbod op slavernij was slechts een van de vele punten waarover deze staten en de federale overheid het oneens waren. Dat wetende lijkt de uitspraak van Kelly me gewoon correct. Verder vind ik het verschrikkelijk dat Robert E. Lee geen eerbaar man genoemd mag worden simpelweg omdat hij aan de verliezende kant heeft gestreden. De man heeft gevochten voor zijn overtuigingen en deed dat naar eer en geweten. Naar wat ik over hem gelezen heb kan ik ook niet anders dan concluderen dat hij een fantastisch man was. Zo gaf hij zichzelf en zijn troepen over aan het einde van de oorlog terwijl zijn officieren erop aandrongen verder te strijden door middel van guerrilla tactieken. Lee was echter verstandig genoeg om in te zien dat de strijd verloren was en verder verzet nutteloos was. Daarom ging hij tegen zijn officieren in om nutteloos bloedvergieten aan beide kanten te vermijden. Er zijn verschillende anekdotes over Ulysses Grant, de opperbevelhebber van de noordelijke troepen en latere president, die er op duiden dat hij minder belang aan mensenlevens hechtte dan Lee. Helaas lijkt de huidige tendens om alles wat mensen die met Trump te maken hebben zeggen af te breken en als ridicuul te bestempelen zich zelfs zo ver door te zetten dat deze mensen ook niks zinnigs meer mogen vertellen zonder aangevallen te worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.