actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2017, 15:34
Geronimo.Leysen Geronimo.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Pulderbos
Posts: 17
Uber ontwijkt omzetbelasting via Nederland

Uber gebruikt een bv in Amsterdam om Britse omzetbelasting te ontwijken. De Britse schatkist liep daardoor vorig jaar 23 miljoen pond mis. Dat meldt het Nederlandse onderzoekstelevisieprogramma Zembla na eigen onderzoek.

Uber laat via zijn directeur in Nederland Thijs Emondts weten niets te doen wat niet mag. 'Zoals veel internationale bedrijven gevestigd in Nederland, hebben we een belastingstructuur die voldoet aan de internationale wetgeving. Meer kan ik er niet over zeggen', zegt hij tegen Zembla.

Volgens Zembla maakt Uber gebruik van een fiscale constructie waarbij het bedrijf profiteert van vrijstellingen in zowel de Britse als Nederlandse belastingwet. De 40.000 Britse Uber-chauffeurs hoeven als zelfstandige ondernemer tot 85.000 pond geen omzetbelasting te betalen. Ook de commissie die Uber vangt is onbelast.

Critici stellen dat de chauffeurs van Uber schijnzelfstandigen zijn, vindt ook Maria Ludkin, directielid van de Britse vervoersbond GMB. 'We hebben bij de Britse autoriteiten om opheldering gevraagd.' Ook europarlementariër Marietje Schaake (D66) wil dat uitgezocht wordt of sprake is van schijnzelfstandigheid.

De belastingdienst in zowel Nederland als Groot-Brittannië wil niet reageren tegenover Zembla. Het programma wordt woensdagavond uitgezonden.

Bron : 29 november 2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171129_03214284

Mening : Zoals vele grote bedrijven maakt Uber gebruik van vernuftige constructies om het betalen van belastingen te omzeilen.
Wat me opvalt is dat nu niet enkel het bedrijf zelf er baat bij heeft maar ook de werknemers van Uber.

Zolang de werknemers onder een bepaald bedrag blijven hoeven ze geen omzetbelasting betalen, maar het bedrijf hoeft dit ook niet te doen op de commisie die ze ontvangt van haar werknemers.
Dit wekt volgens mij enorm veel frustratie op bij werknemers van 'normale' taxi bedrijven die aan veel meer voorwaarden moeten voldoen en meer verplichtingen moeten nakomen.

Zelf ben ik voorstander van Uber, het is een geweldig concept en niet al te duur. Ik blijf zeker zelf gebruik maken van hun diensten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.