actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2012, 20:11
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Steeds meer mensen volgen cursus om te stoppen met roken

In 2011 ontvingen 12.404 personen een RIZIV-tegemoetkoming voor het volgen van sessies rookstopbegeleiding bij een tabakoloog. Dat zijn er meer dan in 2010 (9.262). Ook het aantal zwangere vrouwen dat een dergelijke begeleiding volgde, steeg in de periode 2010-2011 van 582 tot 766. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx op een schriftelijke vraag van Elke Sleurs (N-VA).
Sinds 2005 kunnen zwangere vrouwen en hun partner een vaste RIZIV-tegemoetkoming bekomen voor het volgen van een rookstopbegeleiding in acht sessies. Sinds 1 oktober 2009 komen hiervoor alle geďnteresseerde rokers in aanmerking. Rokers krijgen een forfait van 30 euro voor de eerste sessies en 20 euro voor eventuele opvolgsessies (bij herval). Van 1/10/2009 tot 31/12/2011 werden in totaal 62.929 forfaits uitbetaald.

Ook het aantal geneesmiddelen tegen de afhankelijkheid van nicotine dat in apotheken verkocht wordt gaat in stijgende lijn. In 2008 werden 690.904 nicotinevervangende specialiteiten verkocht, in 2009 693.374 en in 2001 689.014. Slechts twee geneesmiddelen worden terugbetaald. Het aantal verkochte verpakkingen van Champix steeg in de periode 2008-2010 van 28.960 tot 39.173, het aantal Zyban-verpakkingen daalde van 544 tot 324.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/det...121115_00369791

Mening :
Ik vind het verrassend hoeveel mensen aan de cursus deelnemen. Het is fijn om te lezen dat het aantal mensen die willen stoppen met roken in stijgende lijn gaat. Roken is immers niet goed voor je gezondheid, het heeft heel wat negatieve gevolgen voor je lichaam en is bovendien kankerverwekkend.
Ook het aantal zwangere vrouwen dat een dergelijke opleiding volgde, steeg met 184 zwangere vrouwen. Wat ik uiteraard positief vind, bovendien breng je je ongeboren kind in gevaar als je rookt tijdens je zwangerschap. Hiernaast vind ik het ook positief dat de partners van de zwangere vrouwen mee aan de cursus deelnemen. Zij worden bovendien ook vader en zijn een grote steun voor hun vrouw. Het maakt het wat gemakkelijker om samen te stoppen met roken. Bovendien is het niet goed, roken tijdens de zwangerschap. Het kan namelijk heel wat ernstige gevolgen veroorzaken zoals wiegendood, perinatale sterfte, hart-en vaatziekten,...
Hiernaast stijgt ook het aantal geneesmiddelen tegen de afhankelijkheid van nicotine, wat bovendien een bewijs is dat de mensen effectief stoppen met roken.
Hopelijk zal het aantal mensen die aan de cursus deelnemen blijven stijgen in de toekomst. Zodat deze mensen een gezondere levensstijl zullen aannemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2012, 21:19
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik vind het "heerlijk" om te horen dat er zoveel mensen willen stoppen met roken. Het is ongelooflijk dat ze zelfs een cursus ervoor gaan volgen. Ik zie geen enkel voordeel in roken. Natuurlijk is het heel moeilijk voor je als je er toch mee begonnen bent. Een kleine misstap met extreme gevolgen. Vaak hoor ik ook het excuus: "Je moet toch ergens aan dood gaan." Maar dat vind ik niet echt kloppen. Je eet toch ook niet constant vettig eten zodat je er aan dood zal gaan? Het is natuurlijk heel moeilijk om te stoppen met roken en je zal er heel veel doorzettingsvermogen voor moeten hebben. Het lijkt mij wel heel leuk om zo'n cursus te volgen, omdat je dan duidelijk ziet dat je absoluut niet de enige bent die er terug vanaf wilt geraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.