actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2012, 14:32
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Europese Unie keurt GGO-maïs goed

Na een aanslepende procedure heeft de Europese Unie de genetisch gewijzigde maïsvariant MIR162 goedgekeurd.

De Europese Commissie geeft toestemming om MIR162 voortaan in te voeren en te verwerken in de EU en te gebruiken in voedsel en in dierenvoeder. De maïsvariant, die ontwikkeld is door het Zwitserse bedrijf Syngenta, is bestand tegen bepaalde rupsen.

Lange procedure
De procedure sleepte jarenlang aan. Eind vorige maand was de commissie eindelijk klaar om MIR162 goed te keuren, maar toen dook de beruchte Franse rattenstudie op. Wetenschapper Gilles-Eric Séralini kwam daarin tot de conclusie dat ratten die met andere GGO-maïs gevoed waren, grote afwijkingen ontwikkelden. Die studie kreeg inmiddels veel wetenschappelijke kritiek.

Toch is de huidige goedkeuring controversieel, omdat ze amper een week na het ontslag van EU-commissaris voor Gezondheid en Consumentenbescherming John Dalli volgt, die beticht wordt van fraude. Organisaties hadden de commissie opgeroepen geen belangrijke beslissingen te nemen tot er een nieuwe commissaris was aangesteld die zich terdege kon informeren.

Bron: JPS. Europese Unie keurt GGO-maïs goed. De morgen, 2012-10-23, (http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Ni...O-mais-go.dhtml)

Mening:
Bij de goedkeuring van deze GGO-maïs heb ik een dubbel gevoel. Aan de ene kant vindt ik het een goede vooruitgang. De planten zijn namelijk bestand tegen rupsen. Dit zorgt er voor dat er minder maïs zal moeten worden weggegooid. De maïs die nu extra is, kan gebruikt worden om het voedseltekort aan te vullen. Hierdoor zullen dan ook minder mensen honger lijden.
Aan de andere kant vraag ik mij af of deze maïs echt veilig is voor je gezondheid. Uit het artikel leid ik namelijk af dat er maar een beperkt onderzoek is gedaan door de nieuwe commissaris.
Als er geen gevolgen zijn voor de gezondheid van mens, dier of plant, dan ben ik volledig voor het gebruik van GGO-maïs.

Laatst aangepast door Eva.Van Peer : 23rd October 2012 om 14:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2012, 15:56
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik vind dit zowel positief als negatief. Het positieve is uiteraard dat deze maïs bestand is tegen bepaalde rupsen. Hierdoor moet men de maïs niet behandelen met pesticiden, wat ervoor zorgt dat het niet veel onderhoud nodig heeft om probleemloos te kunnen groeien. Langs de andere kant ben ik ook wel niet echt een voorstander van GGO's. Uiteindelijk bestaat de kans dat je een 'supergewas' gaat ontwikkelen dat gewoon overal bestand tegen is. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat dit gewas gaat woekeren en dat niets er nog tegen bestand is. Een ander nadeel van deze GGO is natuurlijk de vraag of dit effectief geen schade zal berokkenen aan de dieren. Dit valt natuurlijk ook nog af te wachten. Ik vind dus dat GGO's meer nadelen hebben dan voordelen (in dit geval althans), dus men moet moet de rupsen gewoon op een andere manier proberen te bestrijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.