actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2012, 08:11
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Half uurtje sporten effectiever dan een uurtje sporten?

Volgens een Deens onderzoek in het American Journal of Physiology is een half uurtje sport even goed om af te vallen als één uur.


Bij het onderzoek waren zestig matig zwaarlijvige maar gezonde Deense mannen betrokken. De helft van de groep trainde dagelijks een half uur, de andere helft één uur. De mannen die dagelijks dertig minuten sportten, verloren gemiddeld 3,6 kilo in drie maanden tijd, terwijl de mensen die een heel uur trainden slechts 2,7 kilo verloren. De afname in lichaamsmassa bedroeg voor beide groepen ongeveer vier kilo.

Een mogelijke verklaring is dat dertig minuten per dag trainen beter haalbaar is, waardoor de proefpersonen na die dertig minuten nog zin en energie hadden om ook buiten hun dagelijkse trainingssessie meer te bewegen. Bovendien aten de mannen die een uur trainen meer om op krachten te blijven en daardoor iets minder gewicht verliezen.

Datum artikel: 8/11/12
Bron: De Morgen
Mening: Ik denk dat dit onderzoek veel mensen nieuwe hoop geeft om terug te gaan sporten want er ligt een groot verschil tussen een half uurtje lopen en een uur lopen. Vele mensen gaan sneller geneigd zijn om maar een half uur te lopen in plaats van een volledig uur, zeker als beginnende loper. Het feit dat de mensen na één uur lopen meer eten dan de mensen die maar een half uurtje lopen lijkt mij ook logisch omdat ze meer energie verbruikt hebben en deze natuurlijk terug willen opnemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2012, 10:25
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Half uur sporten is beter!

Ik ben het volledig eens met de reactie van A*nelien. Een half uurtje sporten blijkt effectiever te zijn dan een uur sporten! Ik denk dat ik dan ook maar eens terug ga beginnen sporten! Ik dacht altijd…hoe meer sporten, hoe beter (maar uiteraard niet overdreven zoals 3 uur per dag). Zoals A*nelien al zei zal dit artikel veel mensen nieuwe hoop geven. Een half uur intensief aan sport doen lijkt al veel minder griezelig dan een volledig uur aan sport doen.

Na het lezen van dit artikel lijkt het ergens wel logisch. Een uur intensief sporten vergt veel meer energie van een persoon dan een half uurtje sporten. Het logische vervolg hierop is dat de personen die een uur sporten meer de neiging hebben om de rest van de dag in de zetel te hangen omdat ze uitgeput zijn. Omdat deze personen zich zo uitgeput voelen zullen ze ook eerder grijpen naar zoetigheden om zich terug wat energieker te voelen (zoals al vermeld staat in het artikel) en deze zoetigheden bevatten meestal meer calorieën dan het aantal calorieën die tijdens het sporten verbruikt zijn. Personen die een half uur sporten hebben hier minder last van, dus ze gaan minder snel naar zoetigheden grijpen en meestal hebben ze nog een beetje energie om bijvoorbeeld nog het gras te maaien, de afwas te doen, te stofzuigen, met de kinderen te spelen,… .

Ik zal eens het goede voorbeeld geven en een half uurtje gaan joggen. Ik hoop dat er veel mensen zijn die nu ook meer zin hebben gekregen in sporten. Er is uiteraard niets zo gezond als dagelijks goed te bewegen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2012, 14:07
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Als ik dit artikel lees kan ik aannemen dat het effectiever is om een half uur te sporten in plaats van een heel uur. Toch heb ik er mijn bedenkingen bij. Wat is nu een half uurtje langer sporten? Daarom zal je er misschien niet meer door afvallen, maar je levensstijl zal sowieso gezonder zijn. Sporten is gezond en een half uurtje meer zal het verschil ook niet maken.

Ik zeg daarom niet dat je plots van een half uur lopen moet overschakelen naar een uur. Ik bedoel hier eerder mee dat je nog een half uur andere sportactiviteiten kan doen zoals fiets, zwemmen,... Dit zal alleen maar in je voordeel zijn, volgens mij, aangezien het zo gezond is. Uiteraard is het wel vereist dat als je wil afvallen, je ook op je eten let. Anders zal het je nooit lukken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th November 2012, 14:31
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Ik begrijp de mening van Esther, Sofie en Annelien. Toch ben ik het eens met wat er in het artikel wordt aangehaald. Mensen die iets aan hun conditie willen doen hebben het heel erg moeilijk om die stap te zetten. Wanneer je hen kan aanmoedigen om te starten met 30 minuten in plaats van 60 minuten denk ik dat ze sneller geneigd zullen zijn om daadwerkelijk de stap te zetten. Bovendien weet ik uit ervaring dat wanneer je 60 minuten moet sporten in plaats van 30 minuten, je langzaam opbouwt omdat je anders schrik hebt dat je het niet gaat volhouden. Voor mensen die weinig conditie hebben gaan dit ook denken. Ze gaan langs opbouwen om zo rond de 20ste minuut optimaal energie te verbranden. Na een twintigtal minuten zijn ze alweer moe en gaat de inspanning van hun activiteit dalen. Concreet, op die 60 minuten hebben ze 30 minuten intensief gesport. Waarom 60 minuten sporten als je maar een resultaat krijgt van 30 minuten? Dat hou je niet vol. Het is daarom interessanter om te starten met 30 minuten en in deze 30 minuten alles te geven.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th November 2012, 16:59
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik vind het onderzoek niet echt geloofwaardig. Als er mensen zijn die een half uur sporten per dag en de andere mensen een uur sporten per dag, dan lijkt het mij toch veel logischer dat die van een uur sneller zullen afvallen. Juist zoals je elke dag een half uur of een uur gaat fitnessen. Wanneer je een uur gaat fitnessen elke dag, zullen je spieren er ook rapper uitkomen. Natuurlijk als je elke dag een half uur loopt, of 2 keer in de week een uur, dan is elke dag een half uur beter. Omdat je dan in het totaal meer hebt gelopen. Maar als je op 3maanden tijd 2 mensen vergelijkt, waarbij de ene 50 keer een half uur heeft gelopen en de andere 50 keer een uur, dan heeft die tweede toch het meeste gewicht verloren hoor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.