actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2016, 13:30
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Controleurs betrappen elke dag 100 valse zieken

Controleartsen van de grootste vijf controlebedrijven hebben vorig jaar meer dan 21.400 zieke werknemers en ambtenaren vervroegd terug naar het werk gestuurd. Dat zijn er 100 per werkdag, blijkt uit een rondvraag door De Tijd. De onderzochte werknemers waren niet echt ziek, al genezen of mochten langer thuisblijven dan hun toestand verantwoordde.

Alles samen hebben de controleartsen vorig jaar meer dan 310.000 controles uitgevoerd, of zo’n 1.500 per werkdag. Dat betekent dat 1 op de 15 gecontroleerde werknemers en ambtenaren opnieuw aan het werk wordt gezet. De controles worden uitgevoerd op vraag van de bedrijven.

Minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open VLD) vindt het een goede zaak dat de controles focussen op werknemers die weer aan de slag kunnen. Maar ze wijst erop dat bedrijven naast controle ook werk moeten maken van het voorkomen van ziektes.

Ziektebriefjes
Volgens de controleartsen schrijven huisartsen te gemakkelijk een ziektebriefje en ze laten hun patiënten te lang thuis. Vorig jaar werden zeven artsen geschorst omdat ze onterecht ziektebriefjes uitschrijven, blijft uit cijfers van de Orde der Artsen.

Bron: De Standaard 21/05/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160521_02300361

Eigen mening: Honderd gevallen van ziekteverzuim per werkdag is een enorm hoog aantal. Hier moet door de overheid zeker iets aan worden gedaan. Dit is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. De controles die er nu al zijn moeten zeker en vast blijven. Er moeten volgens mij ook wel strengere straffen geplakt worden op ziekteverzuim. Op deze manier worden mensen nog meer afgeschrikt. Daarnaast klinken de woorden van minister De Block heel mooi: "bedrijven moeten werk maken van het voorkomen van ziektes". Dit zijn hele mooie woorden in theorie maar in praktijk is dit al veel moeilijker. Ik ben dan ook benieuwd hoe ze dit zal uitvoeren. Tenslotte zou ik wel de huisartsen sensibiliseren om er voor te zorgen dat mensen niet langer thuis zitten dan nodig. Gezien de snelle evolutie van operatie- en revalidatietechnieken zijn mensen over het algemeen sneller klaar om weer te gaan werken.

Laatst aangepast door Toon.H*yselbergs : 21st May 2016 om 13:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2016, 22:39
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Controleurs betrappen elke dag 100 valse zieken

Ik ga volledig akkoord met de mening van Toon. Honderd gevallen per dag is inderdaad enorm veel. Het is dan ook zo dat huisartsen veel te snel voorschrijven en ook voor veel langer dan nodig. Zelf moet ik ook opbiechten dat ik dit al eens zelf gedaan heb, naar de dokter geweest zonder ziek te zijn, maar dan 'gespeeld' dat ik ziek was. Het was dan ook zeker geen probleem om een ziektebriefje in handen te krijgen. Maar eigenlijk kan dit helemaal niet. Het is daarom al goed dat er controles worden uitgevoerd bij de mensen om dit allemaal te controleren en ze terug naar het werk te sturen indien dit mogelijk is. Ik vrees alleen dat dit niet meer voldoende is. Zoals Toon al zei, er zouden sancties uitgedeeld moeten worden als mensen langer thuis blijven dan nodig is, of als ze eigenlijk gewoon niet ziek zijn. Dit kan inderdaad de mensen harder afschrikken. Maar de mensen zouden gewoon slimmer moeten zijn dan dat, als ze niet ziek zijn moeten ze gaan werken zoals het hoort, en als ze genezen zijn moeten ze terug gaan werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.