actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2015, 11:15
c*rolien.vandenlangenbergh c*rolien.vandenlangenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2015
Locatie: Malle
Posts: 17
Scouts en Chiro helpen jonge vluchtelingen

Jeugdbewegingen als Scouts en Chiro doen hun duit in het zakje om de penibele situatie van vluchtelingen wat te verlichten. Een aantal groepen is zich in asielcentra gaan voorstellen, zodat jonge asielzoekers aan hun activiteiten kunnen deelnemen. "Dit is geen ledenwervingscampagne", benadrukt Jan Van Reusel, de woordvoerder van Scouts en Gidsen Vlaanderen, vandaag. "Het gaat om een tegemoetkoming aan mensen in nood."

De krant Het Nieuwsblad berichtte vandaag over de inspanningen die de jeugdbewegingen doen om iets voor de jonge vluchtelingen te doen.

Volgens Van Reusel gaat het nog om een beperkt aantal scoutsgroepen, in Antwerpen en Brussel. Die vroegen zelf om naar asielcentra te mogen gaan om te kijken wat ze kunnen betekenen voor de jonge asielzoekers. Dat leverde al enkele nieuwe leden op.

"Het gaat om een tegemoetkoming aan kwetsbare mensen in nood, niet om een wervingscampagne", benadrukt Van Reusel. "Het betekent een paar uur verstrooiing voor kinderen in een noodsituatie."

Net als de Scouts, benadrukt ook de Chiro in Het Nieuwsblad dat alles gebeurt in overleg met organisaties als Fedasil. Beide jeugdbewegingen geven hun groepen ook tips om de activiteiten enigszins aan te passen. Een dropping bijvoorbeeld zou beangstigend kunnen zijn voor een vluchteling.

Scouts en Gidsen Vlaanderen werkt aan een rubriek met vaak gestelde vragen voor zijn groepen. Op de website van de Chiro staat al een fiche rond vluchtelingen.

Bron: De Morgen, 12 december 2015(http://www.demorgen.be/buitenland/s...ingen-bebac779/)

Mening: Ik vind dit een zeer goed initiatief van de jeugdbewegingen. De kinderen van de vluchtelingen komen in ons land aan en hebben een heleboel meegemaakt. Ze worden vaak opgevangen in kampen die een minimum aan infrastructuur hebben, ze zitten met veel personen op een kleine oppervlakte en hebben vaak niets om naar uit te kijken. Kortom, die kinderen hebben veel miserie gezien. Een jeugdbeweging kan zeker helpen door de kinderen even uit hun "ellendige" situatie te halen en om wat afleiding te bezorgen. De kinderen kunnen weer even echt kind zijn. Daarnaast is komt hun ontwikkeling daardoor ten goede, ze leren extra sociale vaardigheden en leren waarschijnlijk ook een woordje Nederlands hier en daar.
Daarbovenop is het ook goed voor de leden en leiding die aan deze activiteiten werken, ze leren om te gaan met anderstalige kinderen en komen zo dichter in contact met wat er allemaal gaande is rond deze vluchtelingencrisis.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2015, 16:32
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Dit vind ik een zeer mooi initiatief. Een kind dat op de vlucht is geweest, heeft al heel wat meegemaakt in zijn jonge leven. Nu zij in een land zijn aangekomen, is het voor hen niet gemakkelijk. Eerst en vooral zijn ze weg uit hun vertrouwde omgeving en moeten ze een nieuwe taal leren en nieuwe mensen leren kennen.

Ik ben er van overtuigd dat kinderen even hun zorgen kunnen vergeten als ze spelletjes spelen. Door ze naar een jeugdbeweging te laten gaan of dat er een jeugdbeweging naar hen komt, ga je de kinderen even de tijd geven om hun zorgen te vergeten. Bijkomend is het feit dat zij zo de taal beter kunnen leren en zij gaan op speelse wijze omgaan met andere kinderen. Hierdoor geraken zij ook in contact met kinderen buiten opvangcentra.

Niet alleen voor de kinderen is dit positief maar ook voor de leiding en kinderen van jeugdbewegingen. Zij leren omgaan met anderstaligen. Zo gaan zij op creatieve wijze moeten omgaan met het taalverschil. Ook gaan zij meer te weten komen over het leven als een vluchteling en dit gaat totaal ansers zijn dan dat men hen vertelt of dan dat zij zien op tv.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st December 2015, 13:12
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Scouts en Chiro helpen jonge vluchtelingen

Net zoals mijn medestudenten vind ik deze solidaire beslissing van de jeugdbeweging een positief gegeven. Vluchtelingen belanden bij aankomst geregeld in penibele situaties, die door de jeugdverenigingen verlicht kunnen worden.
Dat jeugdbewegingen vluchtelingen opvangen heeft ook een ander gunstig effect. Leiders van jeugdbewegingen hebben vaak een grote achterban en kennen veel mensen in hun dorp. De gemeente heeft eveneens oor bij deze leiders, waardoor zij de situatie van deze mensen kunnen aankaarten. Vluchtelingen kunnen via de jeugdbewegingen hun sociale vaardigheden verbeteren en hun integratie versnellen. Kortom: een fijn initiatief met zeer veel voordelen voor de vluchtelingen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st December 2015, 15:40
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Ik sluit mij aan bij de voorgaande meningen. Als ik naar dit initiatief kijk, dan zie ik vele voordelen die de vluchtelingen alleen maar kunnen helpen. Door naar de jeugdbeweging te gaan kunnen de vluchtelingen kinderen en jongeren al "spelend" leren. Ze leren onze taal en onze gewoontes. Verder leren ze ook het dorp kennen waar ze nu wonen op een heel open manier. De jeugdbeweging wordt namelijk vaak heel hoog in het vaandel gedragen in het dorp. Dit zie ik in mijn eigen dorp ook, mensen komen samen om hun kinderen naar de jeugdbeweging te doen en ze terug te gaan halen. Deze kleine interacties zorgen ervoor dat de vluchtelingen meer geďntegreerd geraken in onze maatschappij. En op een aangename manier. Vooral voor mensen van het dorp kan dit soms een moeilijke overgang zijn om te horen dat ze vele vluchtelingen moeten opvangen. Echter ben ik ervan overtuigd dat dit beter gaat als ze zien dat door kleine dingen, zoals de jeugdbeweging, deze mensen zoals ons zijn. En de kinderen gewoon willen plezier maken en spelen met vriendjes en vriendinnetjes. De jeugdbeweging kan hiervoor zorgen. Zij kunnen een lage drempel zijn om vluchtelingen en bewoners van het dorp met elkaar in contact te laten komen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th May 2016, 21:39
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Voorbeeld voor toen en nu

Na toch wel enige tijd vind ik dit nog zeker een zeer mooi initiatief. Zeker omdat een jeugdbeweging zich vooral bezig houdt met activiteiten te organiseren voor hun leden, brengen ze hierdoor toch iets bij over de maatschappij. De jonge kinderen en alsook de oudere leren hier iets van bij over in welke tijd we nu leven.
Ik vraag me wel af of er nu nog zo'n organisaties zijn die vluchtelingen opvangen. Het is misschien wat uit het oog verloren maar nog steeds stromen vluchtelingen toe in verschillende landen, ik vraag me dan af of jeugdbewegingen of andere organisaties zoals bijvoorbeeld jeugdhuizen hier ook hun deuren voor durven openzetten. Natuurlijk is dit niet evident, denk maar aan de ouders die hier tegen zijn of niet willen dat hun kind hiermee in contact komt. Maar ik hoop voor deze mensen die de hulp echt wel kunnen gebruiken en dat deze initiatieven worden doorgetrokken. Men moet hier zeker een voorbeeld aan nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.