actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2014, 11:39
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
De Wever: "We gaan snijden in de wachtuitkeringen voor jongeren"

De Wever: "We gaan snijden in de wachtuitkeringen voor jongeren"

In gesprek met De Tijd maakt N-VA-voorzitter Bart De Wever duidelijk dat de regering Michel I werkloze jongeren in het vizier heeft. "In geen enkel ander land staat men toe dat mensen al gebruik kunnen maken van de sociale zekerheid vooraleer ze er geld hebben ingestopt."

"De wachtuitkeringen voor jongeren inperken is voor mij geen sociaal bloedbad. Integendeel, door zulke maatregelen af te schaffen moedigen we mensen net aan om nog harder naar een baan te zoeken. Zo dragen meer mensen bij aan onze sociale zekerheid, waardoor die robuuster wordt", aldus De Wever.

De N-VA-politicus had graag verder willen gaan: "Ik had graag de wachtuitkeringen voor werkloze jongeren afgeschaft." Maar volgens De Wever hebben de onderhandelaars het niet afschaffen gecompenseerd met het invoeren van de gemeenschapsdienst voor langdurige werklozen.

Concreet treft de maatregelen jongeren die ouder zijn dan 25 jaar: zij kunnen niet langer een wachtuitkering aanvragen . Ook jongeren jonger dan 21 jaar worden getroffen door de maatregel als ze geen diploma middelbaar onderwijs kunnen voorleggen.

Geen verrassing

Volgens De Wever mag deze maatregel niet als een verrassing aankomen: "Ik heb het grote voordeel dat ik tijdens de campagne voor de lijn van de eerlijkheid heb gekozen. Ik heb niet verzwegen dat het pijn zou doen. Ik heb altijd gezegd dat er een indexsprong zou komen, dat we langer zullen moeten werken en dat er een taxshift komt. Niemand kan zeggen dat hij of zij zich bekocht voelt door de N-VA."

In de marge van het interview geeft de Antwerpse burgemeester nog mee dat hij nog niet weet of hij zichzelf wil opvolgen als N-VA-voorzitter: "Ik ben nog niet 100 procent zeker. Nu de regering gevormd is en de posten verdeeld zijn, heb ik dus nog even de tijd nodig om één heel zware beslissing te nemen. Welke dat is, ga ik u niet in de krant laten zetten. Maar ik zal hier in elk geval niet zitten tot ze deejay Jos moeten vragen om me op de tonen van de Gipsy Kings buiten te jagen, zoals andere partijvoorzitters momenteel te beurt valt."

Bron: DM, 11/10/14, http://www.demorgen.be/binnenland/d...geren-a2083324/

Eigen mening: Om te besparen moeten er altijd opofferingen gemaakt worden. Persoonlijk vind ik dit een goede maatregeling. Wanneer de tijd dringt en de jongeren nog steeds geen werk hebben, dan zullen ze moeten zoeken naar een andere job, waar ze niet echt naar uit kijken. Ik denk dan, om te overdrijven, bijvoorbeeld aan extreme gevallen die tot hun 35 geen droomjob kunnen krijgen en dan maar 10+ jaar niets doen. Ik denk niet dat dit echt aanvaard wordt, en daarboven staat dit 10+ jaar werkloos ook niet zo goed op een CV. Ook voor jongeren zonder diploma vind ik dit een goede maatregel. Ik denk dat het bekend is dat in deze tijd je zonder diploma heel moeilijk aan werk geraakt, zelfs in fabrieken heb je soms al een 7de jaar nodig of een bachelordiploma.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.