actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2016, 19:31
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
"Te veel vliegvelden in Vlaanderen om voldoende windenergie op te wekken"

Vlaanderen kan onvoldoende windenergie opwekken omdat er te veel vliegvelden op een kleine oppervlakte liggen. Dat zegt Ronnie Belmans, ceo van EnergyVille en hoogleraar aan de KULeuven, vandaag in de Klimaatcommissie van het Vlaams parlement.

Nu de biomassacentrale in Gent er niet komt, is de vraag hoe Vlaanderen zijn energiedoelstellingen zal halen. De regering denkt onder meer aan zonnepanelen, maar daar lijkt het groeipotentieel eerder klein. Windenergie dus, al stuit onze regio ook daar op haar eigen beperkingen.

"Men vraagt mij regelmatig waarom er in Vlaanderen zo weinig aan windenergie mogelijk is", zegt Belmans, voormalig voorzitter van Elia. "Wel, kijken we bijvoorbeeld naar West-Vlaanderen. Die provincie wordt gekenmerkt door wat volgens mij de grootste dichtheid aan vliegvelden ter wereld is. Oostende, Wevelgem, Koksijde: dat zijn de beste plaatsen voor windenergie."

Zelf bij EnergyVille zelf, het onderzoekscentrum voor duurzame technologie, staan geen windmolens. "Die mogen we niet plaatsen, want nabij onze gebouwen ligt het vliegveld van Zwartberg, waar per dag een stuk of vijf Piper Cub's opstijgen. In Limburg hebben we voorts nog Kiewit, Kleine Brogel, Zutendaal en Sint-Truiden."

Er moet een "opkuis" van het aantal vliegvelden komen, vindt Belmans. "Bekijk de kaart van Vlaanderen eens en de beperkingen ten gevolge van vliegvelden. U zal versteld staan", raadde hij de parlementsleden aan. "Ik kan mij niet voorstellen dat het voor de omwonenden geen vooruitgang zou zijn wat geluid betreft als de vliegtuigen voor windmolens worden ingewisseld."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/-...ekken-bbe5a6c6/
09/05/2016

Eigen mening: Ik ga akkoord met de mening van Ronnie Belmans dat er een "opkuis' moet komen van het aantal vliegvelden in Vlaanderen. Vlaanderen is klein, en het is eigenlijk een beetje belachelijk dat er zoveel luchthavens zijn. Bovendien zitten daartussen ook een heleboel kleine luchthavens, waar zelfs amper vliegtuigen, laat staan lijnvluchten opstijgen. Er kunnen dus volgens mij een heleboel luchthavens gesloten worden om plaats te maken voor windmolens. Er is namelijk dringend nood aan "nieuwe" energie in ons land. De plannen rond de biomassacentrale in Gent zijn van tafel geveegd en ook onze kerncentrales komen meer en meer onder vuur te liggen. Bovendien treden er tegenwoordig ook meer en meer problemen op met deze centrales. Windenergie zou dus voor ons land een goede zaak zijn. We moeten er echter wel op letten dat wanneer we luchthavens gaan sluiten, hier natuurlijk ook niet te fanatiek in gaan zijn. Bij grote rampen (denk maar aan de aanslag op Zaventem twee maanden geleden) moeten er natuurlijk wel nog voldoende luchthavens zijn die de tijdelijke uitval van een andere luchthaven kunnen opvangen.

Laatst aangepast door Veronique.B*elaerts : 9th May 2016 om 19:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 13:02
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Windenergie opwekken op vliegvelden

Mijn mening sluit aan bij Veronique. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit over nagedacht hoeveel vliegvelden er zijn in vergelijking met de oppervlakte in Vlaanderen. De plaats waar de vliegvelden gesitueerd zijn zouden perfect zijn voor windmolenparken. Ik denk persoonlijk dat Vlaanderen best met enkele vliegvelden minder zou kunnen, er zijn er nog genoeg. Als dat ervoor zou kunnen zorgen dat er meer plaats is om groene energie op te wekken, vind ik dat we daar zeker over moeten nadenken. Natuurlijk zullen er jobs sneuvelen als dit gebeurt, maar deze mensen kunnen misschien ingezet worden bij de andere vliegvelden aangezien ze daar meer werk zullen hebben door de toename van passagiers. Al bij al denk ik dat de voordelen en mogelijkheden wel opwegen tegen de nadelen die erbij komen kijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.