actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2010, 15:39
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
1 op 2 aanvragers wordt Belg

Tussen 2000 en 2009 zijn 69.102 mensen genaturaliseerd tot Belg. In het totaal werden 132.509 naturalisatieaanvragen ingediend. Dat is maar een klein deel van het aantal nieuwe Belgen.

De grootste groep volgt de procedure van de nationaliteitsverklaring, die recht geeft op een Belgisch paspoort. Naturalisatie is een "gunstmaatregel" voor wie toch uit de boot valt. Iedereen die ouder is dan achttien en minstens drie jaar in ons land verblijft, kan een aanvraag indienen.

Marokkanen en Congolezen
Uit de statistieken blijkt dat de Marokkanen veruit de grootste groep aanvragers zijn, ze zorgen voor meer dan 20 procent van het totaal aantal aanvragen. De Congolezen, de Turken, de Serviërs en de Russen vervolledigen de top vijf. De naturalisatieaanvragen van de Congolezen maken het meest kans om goedgekeurd te worden, ruim 60 procent krijgt groen licht.

"Gunst is de standaard"
"De cijfers tonen aan dat een gunstregime een algemene standaardprocedure is geworden", zeggen Kamerleden Theo Francken en Sarah Smeyers in de kranten.

De N-VA dient een wetsvoorstel in om het minimumverblijf in België op te trekken naar zeven jaar. De partij roept volgende week ook al een werkgroep samen om de criteria voor naturalisaties te verstrengen. Dat kan zonder de wet te veranderen. (belga/edp)

www.hln.be

Mijn mening: Ik snap dit niet goed. Men wil niet dat er zoveel buitenlandse mensen in België komen wonen en Belg worden en toch worden er zoveel mensen daadwerkelijk Belg. Men spreekt zichzelf dus toch wel duidelijk tegen anders was dit niet mogelijk. Ik vind dat een land als België moet openstaan voor mensen die moeten vluchten uit hun eigen land maar er mag niet overdreven worden. Mijn moeder is kleuterleidster in Merksem, Antwerpen dus. Het was de bedoeling om 1/2 Belgische kleuters aan te nemen en 1/2 kleuters uit andere landen zodat iedereen gelijk behandeld werd en dat de school toch ook Belgisch blijft. Wat was hiervan het gevolg of de uitkomst? De school bestaat momenteel uit 2/3 vreemdelingen en slechts 1/3 Belgen. Ik heb hier op zich niet veel op tegen maar wanneer je in zo'n school binnenkomt heb je niet meer het gevoel dat je nog in België bent.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2010, 16:11
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Ik ben het helemaal eens met de mening van Liselotte. Misschien is het beter om te werken met een quotum anders kan het wel eens de spuigaten uitlopen met het aantal naturalisaties. De meeste vreemdelingen wil wel Belg worden want hier is het veel beter dan in sommige andere landen. Als je elk jaar ongeveer 70 000 ‘nieuwe Belgen’ toelaat, dan wordt het hier een overrompeling. In het onderwijs wordt er meer en meer aandacht geschonken aan ‘vreemde Belgen’ (GOK, zedenleer, … ). Dit kost onze gemeenschap nog eens extra geld, niet alleen op het gebied van onderwijs. Er wordt van ons eveneens verwacht dat wij (‘echte Belgen’) ons een beetje aanpassen aan hen, terwijl we hier toch in België wonen. Ik heb er zeker niets op tegen dat bepaalde mensen Belg willen worden, maar er zijn grenzen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2010, 21:41
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Ik ben het eens met Stéphanie en Liselotte. Wat culturele diversiteit is niet slecht, maar tegenwoordig loopt het in België echt uit de hand. Ik vind het goed dat er wordt gewerkt aan de 'Snel-Belg-wet', waardoor de nadruk meer gelegd zal worden op integratie. Ik vind het immers niet kunnen dat bepaalde 'Belgen' die al drie jaar in (bijvoorbeeld) Antwerpen wonen, nog steeds geen Nederlands spreken.

Zoals Liselotte aanhaalt, is het niet echt normaal te noemen dat een school uit 2/3 allochtonen bestaat. Volgens een onderzoek van de KU Leuven is ongeveer 20% van de Belgen van allochtone afkomst. In Antwerpen is zelfs 39.7% allochtoon, en dit zou in 2020 stijgen tot 55%. De allochtonen kosten België ook veel geld, bijvoorbeeld aan stempelgeld, kindergeld, enzovoort. Het is jammer, maar we kunnen niet elke immigrant aan een beter toekomst helpen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th November 2010, 22:19
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Als ik zo de reacties hierop lees, denk ik dat velen het eens zijn over het feit dat men toch ietsje meer zijn best moet doen om België bij manier van spreken 'Belgisch' te houden.
Weet wel, tegenwoordig zijn mensen van bepaalde origine en cultuur snel op hun tenen getrapt bij het gebruik van bepaalde woorden, die men dan niet noodzakelijk in een 'slechte' context gebruikt.
Moest vadertje staat de open deuren voor zovele vluchtelingen of mensen die een nieuw leven willen starten, ... willen sluiten, denk ik toch dat er heel was mensen op hun tenen getrapt zullen zijn. Men mag ook niet vergeten dat velen in ons land (die allochtoon van origine zijn) jaren geleden naar hier gehaald zijn om onze 'vuile' werkjes op te knappen.
Dit wilt niet zeggen dat ik voorstander ben van iedereen zomaar binnen te laten, noch contra. Op dit vlak blijf ik liever neutraal. Wél wil ik meegeven (of de mening met de voorgaande reacties delen) dat er misschien toch iets aan gedaan moet worden. Als je naar Antwerpen gaat met de bus voel je je op gegeven momenten zelf een buitenlander in je eigen land.

Zojuist heb ik ook dit artikel gelezen op de website van knack:

Citaat:
Het verwerven van de Belgische nationaliteit wordt moeilijker gemaakt. De federale ministerraad heeft vrijdag in eerste lezing een voorontwerp tot wijziging van het wetboek Belgische nationaliteit goedgekeurd. Het gaat om de uitvoering van het politiek akkoord dat eerder was gesloten over de verstrenging van de nationaliteitsverweving. De voorwaarden voor naturalisatie worden strenger en gekoppeld aan integratie. Wie de nationaliiteit wil verwerven, moet één van de drie landstalen kennen. Men moet ook minstens vijf jaar in België wonen en een verblijfsrecht van onbepaalde duur hebben. Belg worden zonder ooit een voet in België gezet te hebben, wordt onmogelijk. Daarnaast kan de Belgische nationaliteit in sommige gevallen weer afgenomen worden. Het gaat om mensen die bepaalde zware misdrijven hebben gepleegd of de nationaliteit via een schijnhuwelijk hebben verworven. De nieuwe regels zijn nog niet meteen van toepassing. Het wetsontwerp moet nog voor advies worden voorgelegd aan de Raad van State en goedgekeurd in het parlement.


Zoals in het artikel beschreven is, is deze wet momenteel nog niet van toepassing.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th November 2010, 18:09
Summa.Wastyn Summa.Wastyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 47
De deur voor vluchtelingen moet altijd openstaan vind ik. Moest ik een politiek vluchteling zijn zou ik het geweldig vinden dat er een ander land is dat mij wilt opvangen en niet zomaar 'baf' de deur in mijn gezicht smijt. De vraag is hoeveel van de mensen die politiek asiel aanvragen daadwerkelijk vluchteling zijn. En dan nog moet hij/zij zich aanpassen aan onze cultuur. Zo vind ik het zeer goed dat een inburgeringtraject tegenwoordig verplicht is. Niet alleen voor de gewone Belg zelf (want soms versta ik die van de kebabzaak achter onze hoek écht niet), maar ook voor de inburgeraars zelf omdat zij zich zo beter kunnen integreren in ons land. Het is wel jammer dat er enkel een administratieve geldboete op staat wanneer men zijn plicht niet nakomt.
Citaat:
Weet wel, tegenwoordig zijn mensen van bepaalde origine en cultuur snel op hun tenen getrapt bij het gebruik van bepaalde woorden, die men dan niet noodzakelijk in een 'slechte' context gebruikt.
Er zijn er zoveel die het woord racisme of discriminatie al snel in de mond nemen. Niet enkel allochtonen, maar ook gewone Belgen. Men verwacht vaak dat wij Belgen ons moeten aanpassen aan anderen. En ja, als je een multicultureel land wilt zijn moet je ook je steentje bijdragen. Maar het is zoals Stijn zegt, op sommige plaatsen in Antwerpen (neem nu de Turnhoutse baan) voel je je vaak eerder een buitenlander. Ik denk dat we hier niet duidelijk genoeg de grens trekken: wij zijn pro multicultureel, maar we willen nog steeds onze eigen identiteit behouden. Sorry, maar België heeft nu zijn eigen cultuur en je kan onmogelijk plotseling andere normen en waarden doortrekken tot openbare plaatsen zoals de school, het openbare zwembad, etc. Zo heb ik eens gelezen dat een kunstenares haar schilderijen waren verwijderd uit het gemeentehuis. Deze schilderijen waren in de stijl van het naturalisme met als onderwerp varkens. Reden dat ze werden verwijderd: ze zouden de islamitische gemeenschap kunnen beledigen…En nee, het was niet de islamitische gemeenschap die hierover is gaan klagen.
Citaat:
De allochtonen kosten België ook veel geld, bijvoorbeeld aan stempelgeld, kindergeld, enzovoort.
Ik vind dat nogal een zwart-wit perspectief. Er zijn genoeg allochtonen die hier een vaste job hebben net zoals er genoeg gewone Belgen zijn die van onze sociale zekerheid profiteren. Het punt is dat dit allemaal niet grondig genoeg wordt gecontroleerd.
En als je weet dat illegale immigranten nu de Turks-Griekse grens gebruiken om Europa binnen te komen en dat zij worden opgewacht door een hoop bussen om hen naar Athene te brengen dan kun je je daar wel wat vragen bij stellen over ons gedrag. Want het is wel de gewone burger die die immigranten staat op te wachten. Natuurlijk, want ze extra veel laten betalen om tot in Athene te geraken verdient veel geld. Maar daarna klaagt men natuurlijk over de immigrant. Dus nee, ik vind dat er aan beide kant aanpassingen moet gebeuren.
Wel moet gezegd worden dat de Europese Unie interventieteams naar daar heeft gestuurd om de illegale immigratie stroom tegen te houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.