actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2016, 23:23
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
We werken steeds dichter bij huis

De Belgische werknemer legt vandaag een gemiddelde afstand van 19 kilometer af tussen zijn woonplaats en het werk. Als we naar de toenemende files kijken, lijkt dat minder dan gedacht. Meer dan 68 procent van de totale Belgische werkende beroepsbevolking werkt binnen een straal van 20 kilometer van zijn woonplaats, en dat aandeel neemt zelfs licht toe.

Dat alles blijkt uit een onderzoek van HR-groep Acerta in ons land. Opvallend is dat leeftijd geen bepalende factor blijkt te zijn in de af te leggen afstand. Over de generaties heen tekent zich een identieke gemiddelde woon-werkafstand af.

De fiets
Vooral de opmars van de fiets in het woon-werkverkeer is significant. Hoewel voor de werknemer de auto het belangrijkste vervoermiddel blijft (voor 71 procent van de werknemers), wint de fiets duidelijk aan populariteit. Fietsgebruik is aan een stevige opmars bezig met een stijging van meer dan de helft gebruikers in vijf jaar.

In 2011 gebruikte 12 procent van de werkende beroepsbevolking de fiets om zich te verplaatsen, terwijl de teller vandaag op 18 procent staat. Wie naar het werk fietst, legt een gemiddelde afstand van 7 kilometer af tussen zijn woonplaats en het werk.

De toenemende populariteit van de fiets wordt toegeschreven aan de aanhoudende groei van de files, waardoor werknemers alternatieve oplossingen zoeken. Daarnaast is er volgens Acerta de elektrische fiets, die het gemakkelijker maakt om grotere afstanden af te leggen. Ook opvallend: slechts 5 procent van de werknemers maakt gebruikt van de bus of trein, elk goed voor een aandeel van 2,5 procent. Dat aandeel is de voorbije vijf jaar constant gebleven.

Bron: De Standaard, 13 mei 2016
Mening: Als eerste schrok ik er wel van dat de gemiddelde afstand tussen woonplaats en werk slechts 19 km bedraagt. Ik ken heel wat mensen die in Antwerpen of Brussel werken, hier is de afstand beduidend groter dan 20km. Als ik er dan iets langer bij stil sta, zijn er inderdaad ook veel mensen die nog onder het gemiddelde zitten. Daarnaast is het zowel voor het milieu als voor de fysieke gezondheid van de werknemers, goed nieuws dat er steeds meer en meer gekozen wordt om de woon-werkverplaatsing al fietsend te overbruggen.

Laatst aangepast door Nele.D*ms : 13th May 2016 om 23:29.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2016, 10:39
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Het lijkt me wel logisch dat je zo dicht mogelijk bij huis wilt werken. Ik schrik nog elke dag als ik 's morgens en 's avonds naar de verkeersinformatie op de radio luister en het aantal kilometer file te horen krijg. Ik zou later ook graag zo snel mogelijk thuis zijn, want na je werkdag kan ik me niet inbeelden dat je met plezier in de file zal staan. Het is natuurlijk wel niet altijd makkelijk om een job dicht bij huis te vinden. Ik ken enkele mensen die een veel langere weg afleggen naar hun werk dan 19 kilometer (Leuven, Brussel, Antwerpen, ...) en die er alles aan zouden doen om een job dichter bij huis te krijgen omdat het gewoon niet haalbaar is om elke dag talloze uren te verliezen in de file.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2016, 12:32
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
We werken steeds dichter bij huis

Ik deel de mening van Senne. Ik wil zelf ook dichter bij huis werken, maar dat is natuurlijk niet altijd zo gemakkelijk om een job dichtbij te vinden. Wanneer ik naar de radio luister, dan hoor ik altijd wel de verkeersinformatie. Er zijn elke dag inderdaad veel files. Ik zou later zelf niet graag in de file willen staan na het werk. Ik vind het nu al lastig dat ik van onze campus drie kwartier naar huis moet rijden. Ik begrijp niet hoe al die mensen dat volhouden, want ik zou het al snel opgeven denk ik. Ik ben graag ook op tijd thuis zodat ik nog veel kan doen. Moest ik later lang in de file staan en ik ben laat thuis, dan zou ik ook niet meer graag aan het huishouden beginnen. Ik ken ook wel wat mensen die in Antwerpen werken en zij vertrekken 's morgens heel vroeg om de file voor te zijn. Dat kan je toch ook niet blijven volhouden, want dan ben je 's avonds heel moe.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2016, 13:16
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Ik volg de meningen van Nele, Senne en Maxime. Ik vind het gemiddelde van 19 km rond uw woning nog niet zo verrassend. Veel mensen willen graag dicht bij huis werken, wat ook logisch is. Zelf zou ik dit later ook graag doen. Zo ben je op tijd thuis om bijvoorbeeld uw kinderen van school te gaan halen of al wat huishoudelijke taken uit te voeren. Ook voor de mobiliteit in België zou het zeer goed zijn als veel mensen dichtbij hun woning werken zodat ze de fiets kunnen nemen of te voet kunnen gaan. Dit zou al vele files, ongevallen, ... vermijden. Zelf zou ik zot worden mocht ik elke dag in de file staan. Ik zou het dan niet lang volhouden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2016, 21:20
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Dicht bij huis werken.

Ook ik volg de voorgaande meningen. Het allerliefst zou ik later dicht bij huis gaan werken. Dat is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Je kan eventueel ook zelf verhuizen als dat een mogelijkheid is. Je kan doorheen de week bij vrienden of familie logeren in ruil voor het helpen in het huishouden. Dat hangt natuurlijk in grote mate af van de onderlinge familiebanden en de band die je hebt met je vrienden. Mensen zijn vindingrijk en ik ben er zeker van dat iedereen overal een oplossing voor vindt als hij/zij er de moeite voor zou willen doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.