actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2012, 17:36
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Roamingtarieven dalen in juli opnieuw in Europa

Vanaf juli zullen de zogenaamde roamingtarieven voor mobiel bellen, sms'en en surfen vanuit het buitenland opnieuw dalen. Daarover hebben onderhandelaars van het Europees Parlement en het Deense EU-voorzitterschap vandaag een akkoord bereikt. Ook zullen gsm-gebruikers vanaf 2014 zelf hun operator kunnen kiezen wanneer ze in het buitenland vertoeven.

Op Europees niveau zijn enkele jaren geleden plafonds ingevoerd om de vaak buitensporig hoge roamingtarieven aan te pakken. Dat zijn tarieven die aangerekend worden wanneer mensen bellen, sms'en of surfen via het netwerk van een andere operator dan degene waarbij ze een abonnement hebben. De vreemde operator verhaalt die kosten op de operator van de abonnee, die ze vervolgens doorrekent in de eindfactuur.

Plafonds
Volgens het nieuwe akkoord dalen die maximumtarieven voor bellen vanaf juli van de huidige 0,35 euro per minuut tot 0,29 euro, met verdere beperkingen tot 0,24 euro in 2013 en 0,19 euro in 2014. Voor ontvangen oproepen bedraagt het roamingtarief vanaf juli 8 eurocent, met verdere dalingen tot 7 cent in 2013 en 5 cent in 2014.

Voor sms'jes dalen de maximumtarieven van 11 cent tot 9 cent, tot 8 cent in 2013 en 6 cent in 2014. Daarnaast komen er plafonds voor dataverkeer. Surfers moeten vanaf juli niet meer dan 0,7 euro per megabyte betalen en dat tarief daalt tegen 2014 verder tot 0,20 euro per megabyte.

Zelf kiezen
Nieuw is ook dat gsm-gebruikers vanaf juli 2014 zelf het beste roamingaanbod kunnen kiezen. Telkens wanneer hij of zij de grens oversteekt, schakelt het toestel over naar het netwerk van de gekozen operator. Ook zullen operatoren inkomende toeristen een aanbod voor dataverkeer kunnen voorstellen. De Europese Commissie maakt zich sterk dat deze optie aantrekkelijk zal worden voor mensen die een smartphone of tablet-pc mee op reis nemen.

Deze maatregelen zullen volgens de Commissie de concurrentie in de sector structureel verbeteren en zouden op termijn maximumplafonds overbodig kunnen maken. Het Europees Parlement zal het akkoord in mei bekrachtigen. Daarna moeten ook de lidstaten het licht nog formeel op groen zetten.

bron: HLN Online 28-03-2012
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multi...in-Europa.dhtml

Eigen mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief want veel mensen zijn al bedrogen uitgekomen toen ze na een reisje hun gsmfactuur in de bus kregen. Veel, misschien vooral oudere, mensen zijn niet op de hoogte van de roamingtarieven en weten ook niet dat zij zelf ook een gedeelte moeten betalen als ze in het buitenland opgebeld worden. Ik heb na mijn vakantie in Italië vastgesteld dat ik voor binnenlandse sms'jes meer moest betalen dan voor de sms'jes die ik vanuit Italë verstuurd had. Dit vind ik dan ook niet kunnen, dat Europa voor roaming maximumbedragen oplegt maar niet voor het binnenlands surf-, sms- gsmverkeer. Telecomoperatoren bieden vaak van goedkope paketten/bundels aan maar eens je meer verbruikt jagen ze hun prijzen (spectaculair) de hoogte in, zonder dat je een waarschuwing krijgt dat je belminuten opgebruikt zijn, volgens mij halen ze daar gigantische winsten uit dus vandaar pleit ik ook voor binnenlandse maximumprijzen voor mobiel bellen, sms'en en surfen.

Volgens mij is dit ook een mooi voorbeeld om aan te halen als je les moet geven over wat het Europees parlement doet, omdat dit aansluit bij de leefwereld van de jongeren.

Laatst aangepast door p4u12767 : 29th March 2012 om 17:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.