actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2012, 02:18
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Gevangenis Vorst: 200 procent overbevolking

De cijfers liegen er niet om: de gevangenis van Vorst is met 734 gevangenen voor 402 plaatsen zwaar overbevolkt, met gemiddeld 200 procent. De vleugels C en D kennen zelfs een overbevolking van 235 procent.

Vandaag ontvangt de minister van Justitie, Annemie Turtelboom, een brief waarin de toestand van overbevolking in Vorst wordt aangeklaagd, zegt het Internationaal Observatorium van de gevangenissen (OIP).

Overbevolking

De cijfers liegen er niet om: de gevangenis van Vorst is met 734 gevangenen voor 402 plaatsen zwaar overbevolkt, met gemiddeld 200 procent. De vleugels C en D kennen zelfs een overbevolking van 235 procent. ‘De gevangenis is quasi onbewoonbaar. Plafonds staan op instorten en er zijn vloerverzakkingen. De leefomstandigheden zijn beneden alle peil: de gevangenen zitten met drie in cellen van één of twee personen.

Hygiëne

De basisregels van de hygiëne kunnen niet worden nageleefd. Zo is momenteel de keuken gesloten op bevel van het FAVV (Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen) dat de conformiteit een dezer dagen, na de werkzaamheden, komt controleren. Ook de douches zijn geregeld defect : gedurende tien dagen werkten noch de douches van vleugel A noch die van vleugel B’, aldus Juliette Moreau van het Internationaal Observatorium van de gevangenissen (OIP, Observatoire International des Prisons).

Brief

Op 27 maart verzamelen de Nederlandstalige en de Franstalige ordes van de balie van Brussel, het Internationaal Observatorium van de gevangenissen (Belgische afdeling), de Les Ordres français et néerlandais du barreau de Bruxelles, de Association syndicale des magistrats, de Franstalige Ligue des droits de l’homme, en de Toezichtscommissie van de gevangenis van Vorst. Ze zijn de ondertekenaars van de brief aan minister Turtelboom. Met hun actie willen ze de toestand in de gevangenissen in België, en meer bepaald in Vorst nog maar eens aanklagen, in de hoop dat er eindelijk wordt gereageerd.

Verouderd

‘De gevangenis is in een erbarmelijke staat’, aldus Moreau. ‘Ze is erg verouderd. De vakbonden denken eraan de burgemeester van Vorst te vragen de gevangenis onbewoonbaar te verklaren en ze te sluiten, zoals dat gebeurde in Verviers. Maar dat lost het probleem niet op, noch voor de cipiers die werkloos worden en zeker niet voor de gevangenen. Die zullen mogelijk in betere omstandigheden terechtkomen, maar zich ver weg bevinden van hun familie en hun proces.’

Amper familiebezoek

Behalve de vreselijke leefomstandigheden worden ook de fundamentele rechten van de gevangenen steeds weer met voeten getreden: ze krijgen niet de integratietaken waar ze recht op hebben, krijgen amper familiebezoek, en het transport naar het justitiepaleis raakt vaak vertraagd waardoor sommige processen niet tijdig kunnen gevoerd worden. ‘De toestand is zo erg dat de Franstalige Ligue des Droits de l’Homme het idee bestudeert om België eventueel aan te klagen bij het Europees Hof van de Rechten van de Mens’, zegt een insider. Bij de Ligue willen ze daarover geen commentaar kwijt.

Kortgeding

Ook bij de balies denken ze aan harde acties. Ze overwegen of er geen mogelijkheden zijn om de staat in een kortgeding te doen veroordelen, zegt een insider. ‘Het geduld is op’, klinkt het bij het OIP. ‘De staat voert geen consequente politiek rond het gevangenisbeleid met het oog op minder gevangenen en dat moet veranderen.’

Nieuwe cellen

Het jongste rapport van het CPT (Europees Comité voor de Preventie van Foltering en Onmenselijke of Vernederende Behandeling of Bestraffing) van de Raad van Europa van juli 2010 stelde de ernst van de overbevolking in de Belgische gevangenissen ook al aan de kaak. Het CPT wees er toen ook op, dat nieuwe gevangenissen bouwen het probleem niet zal oplossen. Uit studies blijkt immers dat de gevangenispopulatie doorgaans toeneemt samen met het aantal cellen. Nochtans is dat precies wat het Masterplan 2008-2012 beoogt als voornaamste maatregel in de strijd tegen de overbevolking met een extra bouw van 2000 cellen. ‘Het grootste probleem is het gebrek aan een coherent gevangenisbeleid’, aldus nog het CPT.

Alternatieve straffen

‘Soms worden alternatieve gevangenissen naar voor geschoven als een uitweg, maar ook dat zal het probleem niet oplossen’, klinkt het bij het OIP. ‘De alternatieve straffen zijn niet echt alternatief, ze verhogen alleen het aantal straffen die worden toegepast.’ Het is afwachten op een reactie van de minister.

Mijn mening:
Dat de gevangenissen kampen met overbevolking is oud nieuws en dat er niets aan gedaan wordt eigenlijk ook, maar toch vraag ik me af of er echt wel iets aan gedaan kan worden. Alternatieve straffen zoals huisarrest en een enkelband zullen wel een beetje helpen, maar blijkbaar niet genoeg. Ik vraag me soms ook af of een beter allochtonenbeleid kan helpen. Ik ben zelf niet racistisch ingesteld, maar soms vraag ik me toch af of het niet beter is allochtone delinquenten over te brengen naar het land van herkomst. Dan heb ik het niet over mensen met buitenlandse roots die hier geboren zijn, maar echt mensen die nog niet zo lang (maximum 5 jaar?) officieel in België verblijven. Natuurlijk is dat niet het enige en is er dringend nood aan renovaties van gevangenissen en natuurlijk meer plaats. Nieuwe gevangenissen bouwen lijkt mij toch al een mooi begin, ook al wordt dat in het artikel een beetje afgekraakt. Natuurlijk zullen er dan wel veel nieuwe gevangenissen gebouwd moeten worden en dat is niet evident, zeker niet financieel. Om het gevangenisbeleid te gaan aanklagen als een ondermijning van de mensenrechten vind ik ergens te ver gaan. Natuurlijk zijn de omstandigheden niet optimaal, maar ik heb toch de indruk dat we onze gevangenen goed behandelen. Het probleem met de gevangenissen is ook niet op 1-2-3 op te lossen en daar staat niet iedereen bij stil geloof ik. Velen denken dat de minister van justitie er maar snel iets op moet verzinnen, maar de problematiek zit dieper en bestaat uit veel aspecten. Ik hoop wel dat er oplossingen komen die echt voor lange tijd zullen standhouden. Tenslotte zijn gevangenissen een belangrijk deel van onze maatschappij en moet men er verantwoordelijk mee omspringen.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/g...00072721572.htm
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2012, 09:13
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Justitie is al vele jaren een pijnpunt in België. Ik kan er maar niet bij hoe het komt dat partijen vernieuwingen en moderniseringen tegenhouden. Veiligheid is een van de belangrijkste aspecten in onze samenleving. Er moet dringend iets gedaan worden aan de overbevolking in cellen. Er is heel veel kritiek dat men van Maggie De Block (asiel en migratie) weinig hoort, maar van kersvers minister van Justitie Annemie Turtelboom heb ik ook nog maar weinig voorstellen gehoord.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2012, 14:03
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Lynn zegt dat ze 'de indruk heeft' dat we onze gevangenen wel goed behandelen. Ik ga daar niet helemaal mee akkoord. Als je met z'n drie moet samenhokken in een kamertje dat eigenlijk maar voor één persoon voorzien is dan denk ik dat dat niet zo comfortabel is. Als bovendien de douches ook al 10 dagen stuk zijn (wat te lezen is in het artikel) lijkt de situatie me helemaal niet zo geweldig.
Akkoord, de mensen Maar die daar zitten hebben allemaal iets op hun kerfstok en zitten daar niet zomaar. Maar wil dat dan zeggen dat we dit zomaar moeten laten gebeuren? Het is een probleem dat reeds jaren aansleept. En nu starten met de bouw van een nieuwe gevangenis wil zeggen dat ze pas binnen enkele jaren in gebruik kan genomen worden. Tot die tijd kan er niet zomaar afgewacht worden. Er moet nu op ALLE vlakken verandering komen. Tijd dus voor de ministers om de koppen bij elkaar te steken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.