actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2009, 11:47
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Hitler was Duitse voetbalcoach, holocaust een feest, Auschwitz een pretpark

"Hitler was Duitse voetbalcoach, holocaust een feest, Auschwitz een pretpark"

Eén op twintig Britse schoolkinderen denkt dat Adolf Hitler een Duitse voetbalcoach was. Nog eens één op twintig vermoedt dat de holocaust een "soort feest was om het einde van de oorlog te vieren."

Auschwitz is een pretpark
De toets, bij 2.000 11-jarigen, naar aanleiding van Wapenstilstand, bracht nog wel wat onaangename verrassingen aan het licht. Eén op zes leerlingen kruiste bij de vraag "Wat is Auschwitz?" het antwoord "een pretpark" aan.

Plan
Veertig procent van de kinderen had er geen benul van waar Wapenstilstand voor staat. Door de onthutsende resultaten van de toets is er een plan gelanceerd om in Groot-Brittannië 1.350 veteranen van oorlogsconflicten op pad te sturen naar de scholen, om daar te gaan spreken over hun ervaringen en de kinderen te wijzen op de gruwel van de oorlog. (mvl)

06/11/09 11u41 - Bron: www.hln.be

Persoonlijke argumentatie

Het gaat hier over een onderzoek met elf – jarigen. Als ze dit onderzoek bij 15/16 – jarigen zouden doen. Zouden deze cijfers niet echt normaal zijn, je leert hier immers over in het middelbaar. Maar het gaat hier over kinderen van elf jaar, toen ik elf jaar was wist ik ook niets af van die gruwelijke praktijken die plaatsvonden in Auschwitz. Waarom zou je die kinderen overspoelen met verschrikkelijke feiten uit de oorlog. Daar is niemand baat mee. Het is belangrijk dat ze weten dat Hitler een slechte man was, en geen voetbalcoach.
Maar verdere details? Die zou ik toch niet geven. Het zijn kinderen die zich nog volop zijn aan het ontwikkelen. Door zoveel gruwelijke feiten aan hen te vertellen, kan deze ontwikkeling naar mijn mening in de war worden gestuurd.

Het zogenaamde plan met de veteranen vind persoonlijk geen goed idee. Deze informatie zal immers altijd subjectief zijn. En zo worden de kinderen deels “gestuurd”, ik veronderstel dat de veteranen niet positief terugkijken naar hun tijd in de oorlog. Ze zullen de mening over Hitler en de Duitsers klakkeloos overnemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2009, 14:00
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Zelf iemand zijnde die in het 4de leerjaar al meer wist over de Tweede Wereldoorlog dan zijn leerkracht vind ik net niet dat als kinderen weet hebben van die gruwelen op zo'n jonge leeftijd dat hun groei daardoor zal aangetast worden...

En je zou nog wel eens heel hard kunnen verschieten van de mening van veteranen. Ik heb deze vakantie nog met een veteraan van de Britse 49ste Infanterie Divisie. Deze hadden zeer zware verliezen geleden tijdens het bevrijden van de streek rond Rijkevorsel. En deze veteraan had meer interesse in het Duitse leger dan in zijn eigen Britse!!

Ik vind het dan ook persoonlijk een zéér goed plan van de Britse overheid. Ik wou dat de onze er ook wat meer werk van zou maken om de leerlingen bewust te maken van hun vaderlandse bijdragen aan de beide wereldoorlogen. Hoeveel leerlingen kennen er immers de feiten achter de zware gevechten in de Ieper Salient van 1914 tot 1918? En hoeveel weten er hoe het net zat in de Ardeense bossen in de koude december van 1944? De leerlingen moeten van mij absoluut niet weten wat ik erover weet, maar een algemene, objectieve kennis is toch niet teveel gevraagd?
Want geloof mij. Bij ons zouden de resultaten van zo'n onderzoek niet veel beter zijn.

Kinderen die tot hun 15 afgeschermd worden van al de wereldoorlogen zullen er nooit een algemene kennis van opbouwen. De enige reden dat mijn klasgenoten in het secundair er zoveel over wisten was omdat ik gedurende 6 jaar niet over wou zwijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2009, 15:47
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Meer geschiedenis in jonge jaren!

Citaat:
Orgineel gepost door Joeri Op de Beeck
Zelf iemand zijnde die in het 4de leerjaar al meer wist over de Tweede Wereldoorlog dan zijn leerkracht vind ik net niet dat als kinderen weet hebben van die gruwelen op zo'n jonge leeftijd dat hun groei daardoor zal aangetast worden...

En je zou nog wel eens heel hard kunnen verschieten van de mening van veteranen. Ik heb deze vakantie nog met een veteraan van de Britse 49ste Infanterie Divisie. Deze hadden zeer zware verliezen geleden tijdens het bevrijden van de streek rond Rijkevorsel. En deze veteraan had meer interesse in het Duitse leger dan in zijn eigen Britse!!

Ik vind het dan ook persoonlijk een zéér goed plan van de Britse overheid. Ik wou dat de onze er ook wat meer werk van zou maken om de leerlingen bewust te maken van hun vaderlandse bijdragen aan de beide wereldoorlogen. Hoeveel leerlingen kennen er immers de feiten achter de zware gevechten in de Ieper Salient van 1914 tot 1918? En hoeveel weten er hoe het net zat in de Ardeense bossen in de koude december van 1944? De leerlingen moeten van mij absoluut niet weten wat ik erover weet, maar een algemene, objectieve kennis is toch niet teveel gevraagd?
Want geloof mij. Bij ons zouden de resultaten van zo'n onderzoek niet veel beter zijn.

Kinderen die tot hun 15 afgeschermd worden van al de wereldoorlogen zullen er nooit een algemene kennis van opbouwen. De enige reden dat mijn klasgenoten in het secundair er zoveel over wisten was omdat ik gedurende 6 jaar niet over wou zwijgen.


Ik sluit me volledig aan bij Joeri. Ikzelf ben ook zeer geïnteresseerd in WoII. En persoonlijk vind ik het niet kunnen dat jongeren niet meer weten wat hun grootouders hebben gedaan of waar ze voor hebben gevochten. Mijn grootvader langs mijn vaders kant is is gelegerd geweest in Normandië. En mijn vader zijn peter is één van de weinigen dat levend is terug gekeerd uit de gruwel van Stalingrad. Beide hebben zij voor de Nazi's gevochten. Aan mijn moeders kant daarentegen zat mijn overgrootvader (momenteel 103 jaar) bij het verzet. Voor mij is er niets interessanter dan naar verhalen luisteren van een ooggetuige. Zo weet je tenminste hoe hard de oorlog wel geweest is.
Zo'n dingen mogen NOOIT vergeten worden.
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th November 2009, 15:52
maxim.verbueken maxim.verbueken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 24
Stuur een bericht via MSN naar maxim.verbueken
Het kan maar niet vroeg genoeg

Hitler was een Duitse voetbalcoach? Holocaust was een feest? Auschwitz was een pretpark? Je zou zeggen dat het gewoon lachwekkende antwoorden zijn. Maar dit mag absoluut niet als iets grappigs overkomen, ik vind dat zelfs op zo'n jonge leeftijd er eigenlijk al een belletje moet rinkelen dat dit serieus moet worden genomen.
Ik persoonlijk herinner me niet meer wanneer ik juist over deze praktijken op de hoogte was.
Maar ik vind dat het lager onderwijs er maar niet vroeg genoeg aan kan beginnen om hun leerlingen te laten verdiepen in de gruwelperiode van 1939-1945 (en ook de Eerste Wereldoorlog). De leerkrachten moeten hun niet alleen de feiten en data aanleren, maar hen ook kennis laten maken met films, documentaires, foto's over die grote oorlog. Laat hen naar musea gaan.
Ik vind het dan ook een zeer goed plan van Groot-Brittannië om zoveel veteranen los te laten op de scholen. Dit zou ook moeten gebeuren in België en de rest van Europa.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th November 2009, 15:55
maxim.verbueken maxim.verbueken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 24
Stuur een bericht via MSN naar maxim.verbueken
Citaat:
Orgineel gepost door Ian.Sourdeau
Voor mij is er niets interessanter dan naar verhalen luisteren van een ooggetuige. Zo weet je tenminste hoe hard de oorlog wel geweest is.
Zo'n dingen mogen NOOIT vergeten worden.


Helemaal mee eens, Ian!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 10th November 2009, 16:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Stefanie.Van.Rumste
[B]"Het zogenaamde plan met de veteranen vind persoonlijk geen goed idee. Deze informatie zal immers altijd subjectief zijn. En zo worden de kinderen deels “gestuurd”, ik veronderstel dat de veteranen niet positief terugkijken naar hun tijd in de oorlog. Ze zullen de mening over Hitler en de Duitsers klakkeloos overnemen.
Dus heel het 'ervaringsgericht onderwijs' kan dan meteen ook maar de schop op?
En wat kan er in godsnaam mis zijn aan het feit dat de veteranen 'niet positief' - kanshebber voor 'understatement of the year' - terugkijken naar hun oorlogstijd??
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th November 2009, 14:40
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Van deze cijfers verschiet ik niet van. Maar niet alleen bij 11-jarigen is er een gebrek aan kennis van de geschiedenis. Dit zie je wel aan het feit dat 30% van de Vlamingen extreem rechts stemt.
Ik vind het jammer dat kinderen in het lager onderwijs (en begin van het SO) nog niet leren wat er gebeurd is tijdens de oorlog. Natuurlijk is dit 'zware leerstof' voor jonge kinderen. Maar het is nodig dat zij op deze leeftijd ook al geconfronteerd worden met wat er tijdens de oorlog is gebeurd en dit kan gegeven worden op een aangepaste manier voor jonge kinderen. Ik vind het dus een goed idee om veteranen van oorlogsconflicten op pad te sturen naar de scholen. Zij hebben hun leven geriskeerd om onze vrijheid terug te geven en dat verdiend respect! En zoals Ian al zei. "Er is niets interessanter dan naar verhalen luisteren van een ooggetuige. Zo weet je tenminste hoe hard de oorlog wel geweest is. Zo'n dingen mogen NOOIT vergeten worden."
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 8th December 2009, 17:01
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
onverantwoord

Ik zou verwachten dat men op de leeftijd van 11 jaar toch al iets weet over de tweede wereldoorlog, niet meteen de holocaust of Auschwitz, maar toch al zeker over Hitler. Ik wist al op mijn zevende wie Hitler was, maar ik was ook zeer benieuwd wie deze persoon was, waarover zo veel verteld werd, bijvoorbeeld in documentaires.

Men is eerder geneigd om een onderwerp als de holocaust te vermijden voor hun kinderen, te gruwelijk. Maar ik ben van mening dat ze beter beginnen te vertellen over de holocaust op een leeftijd dat ze verstaan dat het een verschrikkelijke gebeurtenis is in de geschiedenis (je moet nu niet ineens gruwelijke foto's laten zien). En 11 jaar, dat is een leeftijd waarop een kind al heel veel begrijpt.

Ik heb in het middelbaar eens een bespreking gehouden over de holocaust en ik vroeg of iemand de holocaust kende. En er waren toch maar een drie mensen die de holocaust kende, de meesten hadden er ooit iets van horen zeggen, maar wisten niet meteen wat het was. Daar schrok ik toch van. Maar het stuk over de holocaust werd pas behandeld in het vijfde jaar van het secundair, maar dan nog.

De geschiedenis mag zeker niet ontlopen worden want zoals Abraham Lincoln ooit citeerde: "wie de geschiedenis vergeet is gedoemd hem te herhalen".

Ik ben ooit eens naar een congres geweest over kinderen van de 'shoah' (holocaust), bij deze mensen leefde dit verdriet nog heel intens. En ze vonden dat de jeugd te weinig wordt gewezen op deze dramatische gebeurtenis.

Ik ben wel blij dat oude veteranen de kinderen iets willen vertellen over de oorlog en de holocaust. Maar op een dag zullen de laatste ooggetuigen ook verdwijnen, en dan staan wij voor de taak om onze kinderen en kleinkinderen te vertellen over de tweede wereldoorlog en de holocaust.

De holocaust mag NOOIT vergeten worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.