actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2010, 13:29
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
IJslanders verwerpen Icesave-akkoord

De IJslanders hebben in een referendum eensgezind het Icesave-akkoord verworpen. De overheid heeft de overwinning van de neen-stemmers onmiddellijk de gedeeltelijke resultaten erkend.
Na het failliet van de IJslandse internetbank Icesave in 2008 keerden Groot-Brittannië en Nederland 3,9 miljard euro schadevergoeding uit aan de klanten in hun land. De twee landen kwamen met IJsland overeen dat het thuisland van de bank dat bedrag tegen 2024 zou terugbetalen. De president weigerde het akkoord echter te ondertekenen, waarna er een referendum werd georganiseerd.

Na de telling van 32 procent van de stemmen, blijkt dat 93,1 procent van de deelnemers aan het referendum neen heeft gestemd. Slechts 1,6 procent stemde ja, volgens de openbare televisiezender RUV.
De IJslandse regering heeft de uitslag al erkend in een mededeling. Ze zal nu een nieuw akkoord moeten onderhandelen met Nederland en Groot-Brittannië.

De Nederlandse minister van Financiën Jan Kees de Jager heeft al teleurgesteld gereageerd.

Datum: 07/03/2010
Bron: De Morgen

Eigen mening:
Ik vind dat, als er een overeenkomst is, je jezelf aan die overeenkomst houdt. Nederland en Groot-Brittannië hebben veel geld geleend aan IJsland, het is logisch dat ze dat geld graag terug willen. Als dat geld later terugkomt dan afgesproken, kan dit voor problemen zorgen voor deze landen. IJsland mag tevreden zijn met de steun die ze krijgen, ik vind dat ze zich dan ook aan de afspraak moet houden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2010, 17:14
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ergens begrijp ik de IJslandse bevolking wel. Zij moeten niet opdraaien voor het falen van de bankiers.
Maar, het is wel waar dat Nederland en Groot Brittannië hun geld moeten terugkrijgen.
Nu is alleen de vraag hoe dat IJsland dat voor elkaar zal krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2010, 13:03
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Ik deel de mening van Eva, ik vind het namelijk ook ongepast dat geleend geld op termijn niet kan worden terugbetaald. Dat de inwoners tegen deze terugbetaling zijn begrijp ik wel, het geld verdwijnt namelijk uit hun portefeuille. Elke inwoner van IJsland zou 8 jaar lang elke maand 130 euro moeten betalen om de excessen van enkele banken te vergoeden. Daarentegen vind ik het vuurwerk dat werd afgevuurd ter gelegenheid van de ‘overwinning’ wel laag-bij-de-gronds en wreed (zie Het journaal - 07/03/10 op één). Gelukkig is de Britse minister van Financiën, Alistair Darling, bereidt flexibel te zijn in de onderhandelingen voor een nieuwe akkoord. "We kunnen aan een klein land als IJsland niet zomaar vragen 'Betaal ons onmiddellijk terug'. We proberen redelijk te zijn. Het essentiële punt is dat we ons geld terugzien” aldus Alistair Darling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.