actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2009, 02:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up 4.663

4.663


De uitgave van plastic zakjes voor eenmalig gebruik is gedaald met 80 procent ten opzichte van 2003. Een besparing van 4.663 ton.



Dat zegt Fedis, de vetegenwoordiger van winkelketens, super- en hypermarkten.

Sinds 2004 stelt Fedis tal van milieuvriendelijke alternatieven voor. Onder meer de composteerbare tasjes worden intussen in zeven ketens verkocht.

Herbruikbare en isothermische bakken en boxen zijn in hoeveelheid verdubbeld. En de herbruikbare boodschappentassen in linnen, nylon, jute of geweven polypropyleen zijn verviervoudigd.


Blog DS, 11-03-2009 (belga)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th March 2009, 11:39
Sepp's Avatar
Sepp Sepp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Leuven
Posts: 37
Prachtig gewoonweg! En toch gaan ze in verschillende ketens nog heel verspillend te werk! Bijvoorbeeld bij spar gebruiken ze voor het minste en zelfs meest onnuttige nog plastic... Als je kaas meeneemt in een zelf meegebracht doosje, dan leggen ze de verpakking onderaan in je doosje en daar dan de kaas op
Kortom, ik vind dat het de goede richting uitgaat, maar er kan nog meer gedaan worden!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th March 2009, 11:14
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
Eindelijk zien we eens positieve resultaten. De meeste mensen nemen nu zelf hun herbruikbare tas mee naar de winkel. In het begin toen de plastic zakjes werden afgeschaft was het wel even aanpassen om steeds zelf die herbruikbare zak mee te nemen. Ik ben het wel enkele keren vergeten, maar nu is het een gewoonte. Spijtig dat er nog steeds winkels zijn die vlijtig plastic zakjes meegeven. Ook naar de frituur en de groenten winkel kunnen we onze herbruikbare zak meenemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th March 2009, 14:58
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Weet je waar ze nog iets op zouden moeten vinden?
Bij het fruit hangen er ook zo van die plastieke zakjes en moet je elke fruit- of groentesoort apart in een zakje steken. Ik steek meestal al mijn fruit en groenten samen en hang dan gewoon alle prijsticketjes onder elkaar op de zak, maar ze hebben daar eens lastig over gedaan in de GB en sindsdien doe ik dat niet vaak meer. Als ik maar 3 stukken fruit koop of zo, gebruik ik geen zakje maar natuurlijk als je nu iemand hebt die heel graag fruit eet, die kan moeilijk 10 appels, tros bananen, etc ... door elkaar aan de kassa geven want dan moet de kassierster dat één voor één wegen.
Enige oplossing hiervoor?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th March 2009, 16:53
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik vind dit een heel positieve vooruitgang! Ik heb bij een bakker gewerkt en toen we voor een plastic zakje 10 eurocent moesten vragen voelde ik me soms wel vervelend. De mensen kijken dan heel slecht gezind.. Maar dat was helemaal in het begin. Nu zijn de mensen het gewoon geworden om een herbruikbare zak mee te nemen. Bij mij zit in elke tas of in de auto wel een herbruikbare zak zodat je zeker elk moment er een bij hebt. Ik vind dat elke winkel die nog plastic zakjes gewoon meegeeft een fout begaat, ze moeten er geld voor vragen en zo zal het gebruik automatisch verminderen. Dat heb ik zeker gemerkt bij de bakker. Toen ik enkele weken geleden een foto zag van een vogel die verwikkeld zat in een plastic zak kreeg ik pas echt tot het besef hoe slecht dit is voor het milieu enz. Toen het gebruik van plastic zakjes 'verboden' werd vond iedereen dit heel raar en ongewoon. Maar nu we deze resultaten bekijken is het echt geweldig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.