actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2018, 14:27
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Bijna één op de vijf vindt zich werkverslaafd en betaalt daarvoor een hoge prijs

BRUSSEL - Bijna één op de vijf van de Belgische werknemers vindt zichzelf werkverslaafd, zo blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener Securex. Ze werken hard en overdreven veel, op een dwangmatige manier, blijkt uit de studie. Daarvoor betalen ze een hoge prijs. Securex voerde ze online uit bij 1.552 werknemers in 2017.

Securex onderscheidt vier types werknemers: workaholics, gewone, dwangmatige en harde werkers. Zes op de tien bevraagden vinden van zichzelf dat ze dwangmatig noch hard werken, en zijn dus gewone werkers. Elf procent werkt dwangmatig, maar niet hard. Twaalf procent behoort tot de groep die hard werkt zonder dit dwangmatig te doen. En zeventien procent is workaholic.

Daarvoor betalen ze een hogere prijs dan de andere categorieën werknemers. Twee op de drie workaholics zeggen dat hun werk een negatieve invloed heeft op hun gezondheid. Bij de dwangmatige werkers is dit vijftig procent, bij de harde en gewone werkers een op de drie. Een kwart van de workaholics en de dwangmatige werkers kent ook een sterk verhoogd risico op een burn-out, wat dubbel zoveel is als bij de harde en gewone werkers (veertien procent).

Werkplezier

Ook aan werkplezier moeten workaholics en dwangmatige werkers inboeten. Ze voelen zich vaker slecht in hun vel op hun werk (64 procent in vergelijking met 39 procent onder harde of gewone werkers) en zijn minder vaak tevreden met hun jobinhoud (72 tegenover 78 procent) en werkomgeving (67 tegenover 76 procent).

Ziektedagen

De werkgever ziet de impact van de werkattitude van zijn werknemer dan weer op het aantal ziektedagen. Het zijn vooral de workaholics, dwangmatige en gewone werkers die langdurig ziek zijn. Precies 11 procent is 21 dagen per jaar of meer afwezig door ziekte of een privéongeval, ten opzichte van 6 procent van de gewone werknemers.

Securex geeft mensen de raad mee te gaan werken uit eigen keuze. “Workaholics zijn niet noodzakelijk meer gemotiveerd om te werken dan hun collega’s. Ze zijn wel anders gemotiveerd. En omdat hun motivatie uitgaat van het negatieve gevoel dat ze ‘moeten’ werken, zijn hun prestaties van mindere kwaliteit”, zegt HR-expert Hermina Van Coillie.

Bron: Het Nieuwsblad, 26/02/2018

Eigen mening:
Burn-outs, psychische problemen zoals depressies, verminderd immuunsysteem, langdurig zieken,... omwille van te hoge werkdruk, werkverslaafd, stress, enzovoort. Je hoort het voortdurend in de actualiteit. Toch stellen we ons nog steeds te weinig vragen bij hoe onze maatschappij in elkaar zit vind ik. Het aantal mensen dat met zulke problemen kampt is enorm en alarmerend. Toch worden er volgens mij nog steeds te weinig maatregelen genomen. Onrechtstreeks zegt dit veel over de mentaliteit van Belgen vind ik. We willen alsmaar meer, beter en sneller. We leven gejaagd, waarbij we te vaak vergeten tot rust te komen en te genieten van het leven. Als leerkracht, en hopelijk later als ouder, vind ik dat het mijn taak is om mijn steentje bij te dragen om deze mentaliteit van de volgende generatie een beetje te veranderen. Ik wil hen meegeven dat het belangrijk is om je best te doen, voluit je dromen na te jagen en dat werk enorm belangrijk is, maar ook dat je soms moet stilstaan bij het feit: "je niet leeft om te werken, maar werkt om te leven". Op deze manier hoop ik jongeren bewust te maken ook soms rust te nemen en stoom af te laten, om zulke problemen te voorkomen in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.