actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 18:11
Tinne.S*hoenmaekers Tinne.S*hoenmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: turnhout
Posts: 7
Chatters moedigen 20-jarige student aan om zelfmoord te plegen voor camera

200 mensen keken naar de livestream van de 20-jarige Canadese student ‘Stephen’ die op chatbox 4Chan aangekondigd had dat hij zichzelf van het leven ging beroven. Meer nog, de chatters moedigden de jongeman zelfs aan. Het is nog niet duidelijk of de jongeman het incident heeft overleefd.
‘Dit is het’, kondigde ‘Stephen’ aan op de chatbox. Al is het niet zeker dat het om de echte naam van de jongeman gaat, want op 4Chan is het perfect mogelijk om anoniem of onder een alias dingen te posten. ‘Vannacht zal ik mijn eigen leven beëindigen. Ik ben al een uur bezig aan de voorbereidingen en ik ben er klaar voor. Als een jarenlange gebruiker van 4Chan wil ik iets teruggeven aan de gemeenschap hier. Ik wil een hero worden, voor jullie allemaal.’ Een ‘hero’ is in dit geval online cybertaal voor ‘iemand die zelfmoord pleegt’.


Op de beelden is te zien hoe ‘Stephen’ enkele pillen innam, wodka dronk en een vuurtje startte in zijn kamer. Als de rook zich ophoopte in de kamer, ging hij onder zijn bed liggen. Even later zie je nog net dat enkele brandweermannen de student uit zijn kamer haalden.

Aanmoedigingen
Het voorval heeft enorm veel opschudding vman zichzelf van het leven eroorzaakt in Canada. Niet alleen omdat de jongewilde beroven voor de camera’s, maar meer nog omdat de livestream door een maximaal aantal chatters gevolgd werd en er zelfs mensen waren die hem nog aanmoedigden ook. ‘Hij doet het, laten we de foto van zijn poging gebruiken als onze achtergrond op onze computer’, luidde het onder meer.

Of ‘Stephen’ nog leeft, of hoe hij eraan toe is, is nog niet bekend. Zelfs over zijn identiteit is nog geen zekerheid. Volgens enkele plaatselijke media zou het gaan om een 20-jarige student aan de universiteit van Guelph in het Canadese Ontario.
Bron: De standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20131202_00867174)

Mening: Ik weet niet goed wat ik hier nu bij moet denken. Langs de ene kant is het wel erg ziekelijk dat die jongen aangemoedigd wordt waardoor hij het ook echt gaat uitvoeren. Maar langs de andere kant lijkt het wel alsof hij er mee te koop loopt. Het is waarschijnlijk een luide kreet om aandacht, maar de aanmoedigingen van de chatters daarbij is echt geen goede combinatie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2013, 21:23
S*phie.Copmans S*phie.Copmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 37
Ik denk ook dat het meer een kreet is om aandacht dan dat het een werkelijke zelfdoding moest voorstellen. Als iemand werkelijk van plan is om zichzelf van het leven te beroven, denk ik niet dat deze persoon dit zal aankondigen. Hij wou waarschijnlijk een 'hype' creëren om bekend te worden. Ik vind dit, zoals jij al vermeldde, ziekelijk. Als je je eigen leven op het spel zet om in de kijker te komen, is er iets serieus mis. Ook de mensen die hem aanmoedigden zijn naar mijn mening gestoord. Hopelijk zet deze actie niemand aan om ook zo'n stunt uit te halen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2013, 20:58
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Moeilijke kwestie ja,
Ik vermoed ook wel dat het deels om een kreet om aandacht gaat, wat een vrij voorkomende trend is voor mensen die zelfmoord overwegen ( niet steeds via een extreem media als het deze ).

Anderzijds is het geen verrassing dat mensen zo cru en gevoelloos reageren. Het internet is een genadeloze plek waar mensen zich verschuilen achter een façade van anonimiteit en men weinig tot geen sympathie moet verwachten.

Doch is dit wel een tragedisch voorval dat zowel de zekere ernst van depressies/zelfmoordneigingen bij jongeren aantoont alsook het gedrag van internetgebruikers dat geregeld de spuigaten uitloopt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th December 2013, 21:20
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Jammer genoeg komen deze soort zaken wel vaker voor op het beruchte 4chan. Dit is natuurlijk een zeer jammere zaak. Ik ben het met de anderen eens als ze zeggen dat dit ook vrij ziekelijk is. Zowel de student die zelfmoord wou plegen voor de 'roem' als de chatters die het aanmoedigden en zelfs leuk vonden om te zien, hebben een serieus probleem. Ik weet dat op het internet wel eens vaker wordt overdreven en er naar aandacht wordt gezocht (vooral dan op 4chan), maar zoiets gaat er serieus over. Jammer genoeg zijn deze stunts nu eenmaal mogelijk op de anonieme woestenij van het internet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.