actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2014, 15:28
Tim.v*ngils Tim.v*ngils is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Ravels
Posts: 20
Luc Nilis: "Op zo'n moment ga je dingen doen in het leven die echt niet kunnen"

Na zijn gedwongen afscheid van het topvoetbal werd het stil rond ex-voetballer Luc Nilis (47). Heel stil. De bescheiden auteur van tientallen wereldgoals was en is nog altijd een god in Nederland, maar blijft zich miskend voelen in eigen land. Vandaar de stilte, die hij vanavond hoogst uitzonderlijk doorbreekt 'Karakters', waarin Ben Crabbé graaft in de ziel van persoonlijkheden uit de sport.
"De Vlaamse pers, ik vond dat dommeriken. Ik vond dat zij schreven over dingen waar ze niks van wisten. En ik heb in die periode te veel geslikt en gezwegen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik nooit de Gouden Schoen gewonnen heb. Of dat nog altijd blijven hangen is? Nee, ik heb revanche genomen in Nederland. Maar jij (Ben Crabbé, nvdr) bent wel de eerste Belg aan wie ik na al die jaren nog eens een interview toezeg."

Nilis ontvangt Crabbé in het Philipsstadion van PSV Eindhoven, waar hij nu actief is als spitsentrainer, en neemt hem ook mee naar de blinde muur van zijn ouderlijke huis in Zonhoven, waar zijn vader hem leerde voetballen. "Mijn vader was heel streng. We trainden uren en dagen. En dat rendeerde. Bij de jeugd scoorde ik ooit 106 goals in één seizoen. Van mijn grootmoeder kreeg ik 1 frank per doelpunt. Tot ze het welletjes vond. 'Gij maakt mich nog arm, menneke', zei ze."

Na zijn carrière beleefde Nilis hele donkere jaren. "Plots moet je dan je leven gaan opbouwen als een gewone man in het gezin. Terwijl het de vijftien jaar voordien altijd maar om voetbal heeft gedraaid. Ik was de richting kwijt. En op zo'n moment ga je bepaalde dingen proberen, dingen die echt niet kunnen in het leven. Gokken, met de kaarten spelen voor geld, bijvoorbeeld. Als je dan op een bepaald moment over de limiet gaat, gaat er toch een lampje branden."

Mijn mening: Ik vind vooral de laatste paragraaf heel belangrijk. Hoe een mens door gewoon te stoppen met zijn hobby (voor hem zijn beroep) de weg kan kwijtraken van zijn leven, dat vind ik absurd. Ik snap niet dat wanneer iemand stopt met topsport, dus voor hem op pensioen gaan, zich zo in de vernieling kan krijgen. Gokken en kaartspelen voor geld, je kan het wel eens voor een klein bedrag doen, maar ik vind dat je gezond verstand dan moet kunnen zeggen dat dit fout is en dat je ermee moet stoppen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2014, 16:16
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Bron??
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.