actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2016, 01:34
Emily.t*els Emily.t*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 27
"Mission accomplished": CETA wordt zondag in Brussel ondertekend

Het Europees-Canadese handelsverdrag CETA wordt zondag op een Europese top in Brussel ondertekend. Dat meldt Europees president Donald Tusk op Twitter.

De Europese lidstaten hebben vrijdagavond het handelsverdrag tussen de EU en Canada (CETA) officieel goedgekeurd, zo heeft de Europese Raad gemeld. Zondag volgt dan de officiële ondertekening op een Europese top in Brussel. Dat heeft Europees president Donald Tusk op Twitter gemeld kort nadat de Europese Raad bekendmaakte dat alle lidstaten het verdrag goedgekeurd hebben.

"Mission accomplished! Net overeengekomen met (de Canadese) premier Justin Trudeau om zondag een EU-Canada top te houden", aldus Tusk. De Canadese premier Justin Trudeau bevestigt het "geweldige nieuws". "Ik kijk ernaar uit", klinkt het op Twitter.
"Mijlpaal"

"Ik ben tevreden dat ik kan bevestigen dat de EU klaar is om het economisch en handelsverdrag met Canada te ondertekenen", stelde Robert Fico, de premier van Slovakije, dat momenteel EU-voorzitter is eerder op de avond.

"Het representeert een mijlpaal in het Europese handelsbeleid en ons engagement daar tegenover." Volgens Fico gaat het om een "modern en progressief akkoord, dat de deur opent naar nieuwe mogelijkheden, terwijl het ook cruciale belangen verdedigt. Bovendien effent het mogelijk het pad voor toekomstige handelsakkoorden."

"Alle EU-lidstaten zijn nu bereid om CETA te ondertekenen. Goed nieuws! We ondertekenen zondag met Canada. Bedankt aan (de Canadese minister van Handel) Chrystia Freeland voor de goede samenwerking", reageert ook Europees commissaris voor Handel Cecilia Malmström.
Belgisch akkoord
De ceremonie voor de ondertekening van CETA was gepland voor donderdag, maar moest worden uitgesteld omdat Franstalig België het verdrag nog niet had goedgekeurd. Dat gebeurde vrijdag wel, nadat op donderdag een intra-Belgisch akkoord werd gesloten.

Na de ondertekening van CETA door de leiders van Canada en de EU moet ook het Europees Parlement zich uitspreken. Nadien kan het Europese luik van het handelsverdrag reeds voorlopig in werking treden, waarna de parlementen in de 28 EU-lidstaten het verdrag nog moeten ratificeren.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...dertekend.dhtml

Mijn mening: Voor de Europese Unie is het handelsakkoord met Canada zeer belangrijk aangezien Canada éen van de belangrijkste bestemmingen is voor vele Europese investeringen. Het CETA gaat ervoor zorgen dat men geen douanerechten meer hoeft te betalen voor mogelijke handel te voeren tussen Europa en Canada. Dit is dan uiteraard zeer goed nieuws! Ook, krijgt Europa door het handelsverdrag toegang tot de Canadese markt in verband met overheidsopdrachten. Zo kunnen de Europese en Amerikaanse bedrijven tegen elkaar concurreren op de Canadese markt aangezien Amerika en Canada hun markten ook al aan elkaar hebben opengesteld. Dit is zeer positief. Ik zou niets negatief aan het handelsverdrag kunnen opnoemen. Het geeft meer werkgelegenheid en is een stap vooruit in de economie. Sommige zijn nochtans bang dat sommige bedrijven hiervan gaan profiteren en de wetgeving van de overheid zelf, willen blokkeren. Ik denk persoonlijk dat dit geen probleem zal zijn wanneer men hier op zal letten. Critici wisten ook niet zeker of de bescherming van investeringen wel overeen kwam met de Europese wetgeving maar, ik denk dat dit allemaal wel tot in de puntjes onderzocht zal worden/zijn geweest. Wanneer de Europese Unie en Canada eindelijk meer gaan samenwerken aan internationale vrede, vrijheid en andere belangrijke criteria die ze beiden aangaan (bv. terrorisme), kan ik hier geen negatieve bijklank bij bedenken. Hiervoor kunnen we het uitstelgedrag vanuit Wallonië nog tolereren.

Laatst aangepast door Emily.t*els : 29th October 2016 om 01:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.