actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 18:08
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
‘België op één na homovriendelijkste land in Europa’

‘België op één na homovriendelijkste land in Europa’

België was in 2012, na Groot-Brittannië, het Europese land waar de rechten van homoseksuelen het beste werden gerespecteerd. Dat blijkt uit een rapport van ILGA-Europe, een Europese organisatie die strijdt voor homorechten.

“Twee homofobe moorden hebben een schokgolf veroorzaakt in het land. Als reactie daarop maakte de premier duidelijk dat geweld tegen ‘LHBTI-fobie’ (lesbische, homoseksuele, biseksuele, transseksuele en interseksuele personen) op nationaal niveau aangepakt moet worden, waarop een proces in gang werd gezet dat moet leiden tot een nationaal actieplan”, luidt het in het rapport. Het tweede luik van dat actieplan - gericht op discriminatie en stereotypen - is vrijdag voorgesteld.

ILGA-Europe gaf 49 Europese landen een score van 0 tot 100. De organisatie bekeek onder meer of het homohuwelijk in de landen wettelijk is en of er wetten bestaan tegen homofobie en discriminatie op de werkvloer. België behaalde de tweede plaats in de ranking met 67 pct. Enkel Groot-Brittannie scoorde beter (77 pct), Noorwegen staat op de derde plaats met 66 procent. Bulgarije (18 pct) en Italie (19 pct) scoren het slechtst.

Naast het opstellen van een nationaal actieplan tegen homofobie, scoort België in het rapport ook goed door de regionale acties rond gelijkheid in het onderwijs en de erkenning door de Senaat van de Yogyakarta-principes, die de internationale mensenrechten specifiek naar holebi- en transgenderrechten vertalen.

Smet tevreden

Vlaams minister van Gelijke Kansen Pascal Smet (SP.A) is tevreden dat België op de tweede plaats staat, maar stelt dat er nog werk aan de winkel is. In kader van het actieplan hebben de verschillende Belgische regeringen nog samen de discriminatieproblemen opgelijst die ze elk op hun domein willen aanpakken. Ook de identiteit van transgenders duikt daarbij op. Hun wettelijke bescherming wordt in het rapport vermeld als domein waarin België het beter kan doen.

'Wijdverspreide intolerantie'

Een ander Europees onderzoek toont aan dat seksuele minderheden in Europa te kampen hebben met wijdverspreide intolerantie en geweld. Het Europese Agentschap voor Fundamentele Rechten (FRA) ondervroeg meer dan 93.000 lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders, van wie 47 procent aangaf dat ze in de voorbije 12 maanden gediscrimineerd of lastiggevallen werden vanwege hun geaardheid.

Nederland is het land met het laagste discriminatiecijfer (30 procent), terwijl in Kroatië, Roemenië en Litouwen meer dan 60 procent van de ondervraagden aangeeft zich benadeeld te voelen op gebied van onderwijs, werk of gezondheidszorg.

In België voelde 35 procent van de respondenten zich de laatste twaalf maanden gediscrimineerd of lastiggevallen vanwege hun geaardheid. Daarmee staat ons land samen met Zweden op de vierde plaats, na Nederland, Denemarken en Luxemburg.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130517_00586606

Mijn mening:
Ik vind het echt zeer goed dat België het op één na "homovriendelijkst" land in Europa is. Ik weet niet hoe dit juist berekend is, maar ik vind het cijfer 67/100 wel niet erg hoog lijken, zeker niet als we daarmee al een tweede plaats behalen. Homoseksueel zijn is blijkbaar toch nog wat een taboe en wordt nog niet door iedereen geapprecieerd. Ik vind dit eigenlijk wel erg aangezien we toch in een moderne wereld leven. Ik ben er wel van overtuigd dat homoseksuelen steeds meer en meer geaccepteerd zullen worden en dat de cijfers in de toekomst dus enkel positief zullen evolueren.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 17th May 2013 om 18:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 18:34
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Ik ben toch een beetje verrast door dit resultaat!
De cijfers geven blijk van een goed resultaat, maar in de werkelijkheid is er (jammer genoeg) nog enorm veel homohaat in onze maatschappij. Dit artikel bevestigt dus inderdaad dat er nog wat werk aan de winkel is om homoseksualiteit toegankelijk te maken.
Ik vind het goed dat programma's zoals " Uit de kast" dit taboe willen doorbreken, maar media is en blijft een gevaarlijk iets! Iedere jongere die in dit programma openbaar bekend maakte dat hij homoseksueel/lesbisch was, werd goed onthaalt. Je kan je dan de vraag stellen of dit werkelijk zo is, of dat de media hier zelf voor gezorgd heeft. Het programma geeft echter wel een boost aan de mensen die nog niet uit de kast zijn gekomen. Dat het uit de kast komen nog zo angstig blijft, wil toch zeggen dat dat er nog een twijfel,is over het feit dat ze geaccepteerd zullen worden door anderen. Naar de toekomst toe zou het uiten toch vlotter moeten kunnen gaan .....
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2013, 21:02
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Natuurlijk kan het altijd beter, maar 67 pct en een tweede plaats lijken me toch vrij goede resultaten. Ik vind het een zeer goed initiatief dat er onderzoek wordt gedaan naar zulke zaken. Dit betekent dan ook dat mijn nog efficiënter meer wetten tegen homofobie en discriminatie kan aanmaken. Dus we zijn goed bezig als land, maar we kunnen nog altijd beter.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 23:39
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Dit is inderdaad goed nieuws, spijtig dat dit niet overal het geval is. Zelfs in "beschaafde" landen als Frankrijk komt er nog een enorm protest tegen bijvoorbeeld het homohuwelijk, dit verbaasde mij enorm. Uiteindelijk doen die mensen helemaal niets verkeerd en heeft de rest van de maatschappij er toch geen last van? Ik denk niet dat homofobie ooit volledig weg zal zijn, maar we zijn al wel op de goede weg!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th May 2013, 18:19
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Ik ben verrast door het resultaat. Dit komt voor mij onverwacht aangezien er nog elke dag meldingen binnenkomen van homohaat. Goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt, zo legt de media wat druk op de maatschappij om homo's te aanvaarden. Wat volgens mij niet meer dan normaal is. Het wordt tijd dat homo's en lesbiennes overal aanvaard gaan worden, in ELK land.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.